DK eller sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hannachi7

DK eller sverige

Indlæg af hannachi7 » 24.07.2012 07:51:45

Hej
Jeg har bruge for jeres hjælpe .Vi fik afslag ti FS for min kone på grunde at jeg har haft permanent opholdstilladelser under 3 år . det var i maj måned . nu blev jeg dansk statsborger og vores søn er også dansk statsborger han er 3 måneder gammel .
1- hvor lang tid skal min kone vente før hun kan rejser til Danmark NB hun har italiensk opholdstilladelser
2-hvis vi søge igen FS i DK skal jeg har den bank garanti, min søn han bor sammen med mig . Jeg blev fortalt at en advokat kan være en god ide at har ????
3-jeg har også overvej at flytte til Sverige et kort periode og vender tilbage efter 8 uger eller 10 og søge efter EU regler ,

fundiver199

Re: DK eller sverige

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2012 11:56:29

1) Din kone skal have været ude af Danmark i mindst 3 måneder, før hun lovligt kan rejse ind igen. Måske gælder det ikke, når hun har opholdstilladelse og bor i Italien, men hvis I regner med 3 måneder, er I på den sikre side.

2) Hvis din søn har boet i Danmark i mindst 6-7 år og/eller har regelmæssigt samkvem med sin mor, burde I kunne få dispensation fra de fleste krav, når I søger FS.

3) Undersøg nu først, om der er udsigt til, at I kan få dispensation.

Hvis du vil flytte til Sverige, skal du indstille dig på at bo der i mere end 8-10 uger, før du rejser tilbage til Danmark. Ellers er der stor risiko for, at US vil vurdere, at der ikke var tale om en reel flytning. Man kan ikke sætte nogen fast minimumsgrænse for opholdets varighed. Men hvis du skal være på den sikre side og minimere risikoen for afslag, skal du planlægge efter at bo i Sverige i mindst 6 måneder, og din kones ansøgning skal være behandlet og godkendt, før I flytter til Danmark. "Hurtigt frem og tilbage" = et sikkert afslag, som Justitsministeriet herefter bruger omkring 1 år på at behandle, med et for jer usikkert udfald.

Dermed mener jeg ikke, at det er ÆUG´s holdning, at man ikke kan have ret til familiesammenføring efter EU-reglerne, hvis man har boet 4, 3 eller 2 måneder i et andet EU-land. Men hvis man på forhånd planlægger et så kortvarigt ophold, ryger man ind i nogle gråzoner, hvor sagen måske skal diskuteres med de danske myndigheder i årevis, før man evt. får ret til sidst. Og så havde det jo altså været hurtigere og bedre at blive i det andet EU-land, til ansøgningen var godkendt i Danmark.

Det gælder især lige nu, hvor der synes at blive foretaget nogle langt mere restriktive vurderinger end før. Men helt generelt må man også sige, at jo kortere opholdet var, og jo mere fokuseret man har været på, at målet var at komme tilbage til Danmark, jo nemmere er det altså også for de danske myndigheder at finde argumenter for, at der ikke var tale om en reel flytning. Og man kan ikke afvise, at argumenterne i nogle af sagerne også kan være holdbare.

Besvar