Kæreste fra Ukraine

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

noehr2

Re: Kæreste fra Ukraine

Indlæg af noehr2 » 02.08.2009 16:45:14

ville gerne starte med at sige mange tak til jer som gider at bruge jeres tid på at hjælpe andre!!

jeg har længe haft kontakt med en pige fra Ukraine på 20 år som er under udanelse som frisør, for en uge siden kom jeg hjem fra en tur til Kiev hvor vi havde aftalt at mødes, (super tur) og ja som det ligesom lå i luften blev vi kærester, men først der begyndte jeg for alvor at spekulere i regler om at få hende til Danmark.

helt præcis søger jeg oplysninger omkring opholdstiladelse for hende i Danmark, men uden familiesammenføring vil gerne hvis det er muligt at få hende til Danmark som "kæreste" ikke som kone "er stadig kun 21 ;)" så hvad gælder på dette område
hun vil selfølgelig gerne at hun kan få arbejde i Danmark.

men er der andre der har forsøgt sig med noget tilsvarende?

/Martin

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.08.2009 21:23:38

Kærestepar ligestilles med ægtepar i forbindelse med familiesammenføring, hvis de kan dokumentere mindst 18 måneders samliv. I skal altså bo sammen et eller andet sted i verden, måske i Kijev?

Men når du kun er 21, så kan I under ingen omstændigheder gøre brug af de nationale danske regler, hvor der kræves, at I begge er mindst 24 år. Men EU-reglerne er jo en anden løsning, dvs. flyt til et andet land inden for EU eller EØS, fx Sverige vil det faktisk være muligt for jer at bo sammen alene som kærester uden at være gift.

Ellers hedder løsningsmulighederne jo studieophold, au pair-arbejde eller lignende alt efter din kærestes kvalifikationer og muligheder.

carstenG

Indlæg af carstenG » 22.07.2012 02:37:18

nu er det ikke fordi jeg er sikker på at jeg ved det

men jeg læser at der henvises til eu familesammenførings regler, men ukraine er da mig bekendt ikke et eu land eller ?

hvordan kan eu regler så bruges ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.07.2012 07:00:26

Som jeg skrev tidligere:

"Men EU-reglerne er jo en anden løsning, dvs. flyt til et andet land inden for EU eller EØS, fx Sverige vil det faktisk være muligt for jer at bo sammen alene som kærester uden at være gift."

Din kærestes nationalitet er underordnet, hvis I bosætter jer i et andet EU/EØS-land, fx i Sverige. Læs mere under menupunktet rådgivning.

DBS

Indlæg af DBS » 22.07.2012 07:28:58

@CarstenG

EU borgeren er dig, når du flytter tilbage til DK, har du brugt rettigheden om arbejdeskraftens fri bevæglighed, og en del af denne ret er, at du må tage din familie med dig (uanset hvor de kommer fra).

Så ved at rejse ud af landet, og tilbage igen, får du altså flere rettigheder, end hvis du bliver boende :?

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2012 08:29:10

Men naturligvis kun hvis du flytter til et EU/EØS-land som Sverige, Norge eller Tyskland. Og ikke hvis du flytter til lande uden for EU/EØS som f.eks. Ukraine, Tyrkiet eller Thailand.

Besvar