Forlængelse af visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
M.I.Y.J

Forlængelse af visum

Indlæg af M.I.Y.J » 10.07.2012 06:02:26

Hej,

Jeg har fundet kærligheden i USA og vi har allerede et barn sammen. Hun er kommet til DK og det var meningen at vi skulle giftes i denne uge så vi kunne søge familiesammenføring. Problemet er at hun har været gift og skilsmissen tager lang tid i USA, især den stat hun er fra. Det var meningen at dommeren i USA skulle underskrive skilsmissesagerne i går, MEN, alle sager i går var blevet aflyst og udskudt til d. 31 juli.

Nu er det jo sådan at hendes visum udløber den 30. juli og vi kan virkelig ikke tage at hun skal hjem til USA bare på grund af så få dage. Så jeg vil ansøge om at få hendes visum forlænget. Der står på UMs hjemmeside at det kun er i specielle tilfælde at der giver forlængelse af schengen visum. Hvad er vores chancer? Vi har som sagt en baby sammen som kun er 5 måneder og har boet 3 af dem i DK.

alt den info og hjælp vi kan få vil være meget velkommen.

fundiver199

Re: Forlængelse af visum

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 06:41:11

Amerikanske statsborgere er visumfri i Schengen, så det lyder meget mærkeligt, at din kæreste skulle have et visum. Men uanset dette, så er chancen for at få forlænget enten et visum eller et visumfrit ophold under omstændigheder som dem, du nævner, lig med 0,00 %.

Visum eller visumfrie ophold kan kun forlænges, hvis der foreligger en nødretslignende situation. F.eks. at din kæreste er blevet kørt ned af en bil og ligger på hospitalet, så hun af lægelige årsager er ude af stand til at rejse nogen steder hen. Eller hvis hendes nære familiemedlem i Danmark ligger for døden og kun forventes at have nogle få uger eller måneder tilbage.

Og at et kærestepar ikke har lyst til at være adskilt - ja men undskyld mig, synes du selv, at det er en nødretslignende situation, der bør kunne begrunde en dispensation fra visumreglerne? Nej vel? Så kunne man jo lige så godt lade være med at have visumregler i det hele taget, for så ville der være rigtig mange søforklaringer om, hvor urimeligt det vil være at forlange, at den ene eller anden person skal overholde dem.

Men hvis I nu er lidt smarte, så sørger I for, at hun forlader Schengen en af de nærmeste dage, så hun stadig har f.eks. 15 af sine 90 dage tilbage i stedet for at bruge dem alle sammen op, så der går mere end 3 måneder, før hun kan indrejse lovligt igen. Og så rejser hun ind i Schengen igen, når hendes skilsmisse er gået igennem, og hun har de papirer, som I skal bruge for at blive gift i Danmark. Og du har sørget for på forhånd at gøre de nødvendige forberedelser, således at I kan blive gift og søge FS, før de 15 dage er gået. F.eks. har du reserveret tid til en vielse og indhentet erklæring fra din kommune om, at du ikke har modtaget kontanthjælp de sidste 3 år.

Og hun behøver ikke nødvendigvis at rejse hele vejen til USA, hun skal bare ud af Schengen. Storbritannien, Irland, Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet er alle eksempler på lande relativt tæt på DK, som ikke er med i Schengen, og hvor din kæreste derfor kan opholde sig uden at spise af sine 90 schengendage.

Og 3 ugers ferie i et af de lande i juli måned er da ikke ligefrem nogen straf :D

M.I.Y.J

Indlæg af M.I.Y.J » 10.07.2012 09:25:48

Det er et kæmpe problem. Ikke kun fordi vi har et 5 mdr gammelt søn sammen men også fordi det vil ødelægge vores økonomi fuldstændig... Vi skal jo have en bank garanti på 50.000 osv. Hun har ikke noget sted at bo i USA. Hvis der seriøst ikke er nogen måder at få den forlænget med bare et par uger fordi retten i USA fuckede op... vil det eneste alternativ for os være at blive i Danmark illegalt....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 09:48:24

I så fald kan I hverken få lov at gifte jer eller søge om familiesammenføring, så det må siges at være meget kortsigtet og dumt bare at skide på reglerne og blive her ulovligt, fordi I selv har fucket up og kvajet jer ved, at din kæreste er rejst til Danmark uden på forhånd at sikre sig, at hun havde de papirer, som hun skulle bruge.

Så I må finde pengene til en billet og indkvartering for en periode på 2-3 uger, om ikke andet ved at tage et lån. Den billigste løsning er nok en busbillet til Bulgarien eller Rumænien, hvor der givetvis stadig finde mange billige hoteller og vandrehjem, og hvor mad på restauranter mm. heller ikke koster alverden. Eller måske kan man finde en lille feriehytte, man kan leje, og selv lave mad der. Og ja det er da ærgerligt, men det er der så meget, der er. Og som man siger:

"Det nytter ikke noget at græde over spildt mælk"

"Af skade bliver man klog men sjældent rig"

Så I må bare op på hesten igen og videre ud over stepperne, i stedet for at sidde og have ondt af jer selv :D

closed1

Indlæg af closed1 » 10.07.2012 10:44:38

Og jo flere der opholder sig illegalt , får politikerne til at stramme reglerne for visum , så det kommer også til at gå ud over andre lovlydige borgere.

soreng

Indlæg af soreng » 10.07.2012 10:54:46

M.I.Y.J skrev:Det er et kæmpe problem. Ikke kun fordi vi har et 5 mdr gammelt søn sammen men også fordi det vil ødelægge vores økonomi fuldstændig... Vi skal jo have en bank garanti på 50.000 osv. Hun har ikke noget sted at bo i USA. Hvis der seriøst ikke er nogen måder at få den forlænget med bare et par uger fordi retten i USA fuckede op... vil det eneste alternativ for os være at blive i Danmark illegalt....
Bare i er klar over at både det at indgå ægteskab i danmark og at søge om familiesammenføring fra danmark af, kræver at din kæreste har lovligt ophold i danmark når i bliver gift og søger om familiesammenføring.
Så hvis i vælger at hun så bare opholder sig illegalt i danmark, så har i med 100% sikkerhed sikret jer at i kommer igennem en længere adskillelse, end de 2 ugers tid som løsningen som fundiver foreslog vil give, alene fordi at din kæreste så ikke kan søge om familiesammenføring og få lov til at blive i danmark mens sagen bliver behandlet, men bliver nød til at søge fra USA.

I værste fald vil hendes illegale ophold give hende en karantæne på op til et par år, så hun kan tidligst komme til danmark/schengen igen når jeres ansøgning om fs er blevet behandlet og er blevet godkendt...Med det pres der er på us lige nu i behandlingen af sager, så regn med at det kommer til at tage 6 måneder at behandle jeres sag...Så kan du selv lave regnestykket derfra. :|

Det er altså nu engang jeres ansvar at din kærestes papirer er i orden så i kan blive gift, og det faktum at i har en 5 måneder baby, ikke har råd, og ikke har lyst, har INTET at gøre med en nødretssituation.

At en amerikansk ret fucker sagsbehandlingen af din kones skilsmisse op, er alt andet lige ikke udlændingeservice's problem.

Jeg kan sagtens forestille mig at det er en meget emotionel situation som i står i, men i løser den altså ikke ved at reagere på den måde...Tværtimod vil i ende med at gøre tingene meget værre for jer selv, end de er lige nu, hvor i måske bliver "tvunget" til at tage på 2-3 ugers ferie længere sydpå hvor solen er mere stabil. Jeres problemer er alt andet lige, i det store billede, til at overse i den forbindelse. ;-)

Een ting som man bliver nød til at lære når man har begået den "forbrydelse" at forelske sig i, og gifte sig med, en udlænding i danmark, er at man bliver nød til at reagere mindre ud fra sine følelser og istedet for reagere mere rationelt (tro mig det er heller ikke min normale måde at reagere på). Men din kæreste/kone vil i mange år frem være tålt i danmark, men bestemt ikke ønsket, og det kommer i til at mærke rigtig mange gange, når i begynder at komme igennem systemerne i danmark. :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 10:59:34

Og tag det dog med et smil og godt humør. Nej I havde ikke planlagt, at I skulle holde ferie lige nu, da der er mange andre udgifter, når man lige har fået barn og skal til at søge familiesammenføring, det er klart. Men nu bliver I altså nødt til at gøre det, og så få dog noget positivt ud af det. Så tag afsted alle 3 og nyd solen og varmen sydpå og lad være med hele tiden at tænke på, at det kun er på grund af det amerikanske retsvæsen og nogle visumregler i Schengen, at I er i Bulgarien eller Tyrkiet eller hvor, I nu tager hen.

Og så må I løse de økonomiske problemer bagefter. Hvis I søger FS i juli 2012 er vi nok henne omkring nytår, før der skal stilles bankgaranti, og så må du jo prøve at finde en ekstrajob, når du er kommet tilbage til Danmark, så du kan tjene pengene til garantien. Eller også må I låne i banken eller af dine forældre eller whatever :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 11:12:57

PS. Og som en tilføjelse til sorengs bemærkning om, at du må lære at være rationel snarere end emotionel, når det drejer sig om udlændingelovgivningen, skal jeg tilføje, at reglerne om "lovligt ophold" ved indgåelse af ægteskab og ansøgning om FS er helt firkantede.

Der tælles påbegyndte dage i Schengen dvs. selv 5 min er en påbegyndt dag, hvis man ankommer kl. 23.55 om aftenen. Og hvis en ansøgning om FS afleveres på den 90. dag, bliver den antaget til behandling, såfremt de øvrige betingelser herfor er opfyldt. Men bliver den afleveret på den 91. dag eller senere, bliver den afvist, også selvom man ankommer kl. 8 om morgenen, når kontoret åbner. Så der skal nøje tælles dage og tages højde for, at nogle måneder har mere end 30 dage.

M.I.Y.J

Indlæg af M.I.Y.J » 11.07.2012 13:07:05

Der var nogle ting her jeg ikke helt var klar over.

tja til at starte med har jeg haft en snak med kommunen og pga pres fra deres side kan vi ikke blive gift før en gang midt i august, så den ferie ender med at blive lidt mere end 2 uger. Jeg er også lidt bange for at de ikke vil godkende papirerne i Danmark da jeg har læst flere historier (her på denne forum og andre sider) om at selv om det er de rigtige papir man har vist kommunen så er de stadig blevet afvist. Et af de krav er at de skilsmisse papir vi venter på skal være retskaffen, hvilket skulle betyde at de ikke kan ankes. Hvilket de jo ikke kan ifølge den lov der er gældende i den stat (eller det meste af USA).

En anden ting jeg ikke var klar over var at bank garantien ikke skulle stilles med det samme. Jeg var i den tro at den skulle være på plads så snart man ansøger. Kan i fortælle mig lidt mere om det? Kan en anden også stille garantien på mine vegne (f.eks. mine forældre?)

Det vi har besluttet er at hun og min søn må tilbage til USA i en måneds tid og få alle papir i orden og komme tilbage igen omkring den 13. august hvilket vil give os omkring 2 uger til at få det hele på plads. Det bliver i sidste ende nok også billigere end en 3-4 ugers ferie i Tyrkiet eller Bulgarien. Grunden til at jeg ikke kan tage med er at mine 90 dage i USA allerede er brugt da jeg var derovre for at se ham blive født og hente dem med til DK.
Senest rettet af M.I.Y.J 11.07.2012 13:10:58, rettet i alt 1 gang.

M.I.Y.J

Indlæg af M.I.Y.J » 11.07.2012 13:09:57

PS.

hvis hun så tager til USA. er der noget specielt vi skal have styr på så hun stadig har resten af tiden tilbage af de 90 dage eller foregår det hele automatisk? F.eks. skal hun have et stempel i lufthavnen eller noget i den stil

soreng

Indlæg af soreng » 11.07.2012 13:13:39

Vedrørende bankgarantien.

US/Kommunen er egentlig ret ligeglade med hvordan du får skrabet pengene til garantien sammen. Det som de kræver er at der bliver stillet en garanti, enten via en anfordringsgaranti eller en deponeringskonto.

Sådan lidt simpelt er en anfordringsgaranti at en/din bank garanterer for at hvis kommunen beder om om til 50.000 kroner, så giver banken dem det.
En deponeringskonto er en konto hvor du/i/en eller anden deponerer 50.000 kroner, og det er kun kommunen der kan hæve fra kontoen, indtil at garantien ikke længere skal stilles.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2012 13:51:24

Mht. bankgarantien kan jeg supplere sorengs forklaring med, at en anden ikke kan stille garantien på dine vegne. Men der er to måder, andre kan hjælpe dig. Nemlig ved at låne eller forære dig penge, som du kan sætte ind på en deponeringskonto. Eller ved at kautionere og evt. stille sikkerhed overfor banken og der-med ”låne” dig noget kreditværdighed, så banken bliver mere villig til at stille en anfordringsgaranti for dig, da denne jo på en måde svarer til en slags banklån.

Hvis kommunen spiser de 50.000, skyldes du jo banken 50.000. Så derfor vil banken selvfølgelig gerne føle sig overbevist om, at de i givet fald får de penge af dig eller af eksempelvis dine forældre. Hvis du har en god fast stilling med høj løn og ingen gæld, vil banken sikkert gerne stille anfordringsgaranti for dig uden kautio-nist eller sikkerhedsstillelse. Men hvis du er en fattigrøv vil det gøre en forskel på, om det bliver ”ja” eller ”nej”. Som altid gælder det, at for at låne penge i en bank skal man helst kunne bevise, at man ikke har brug for det :wink:

Der stemples i passet ved ind- og udrejse af Schengen, så din kæreste behøver ikke gøre noget specielt for at dokumentere, hvornår hun har været her, andet end bare at forlade Schengen via en regulær grænseovergang i eksempelvis en lufthavn.

Jeg synes det lyder som en god ide, at din kæreste returnerer til USA og bliver der, til hun er sikker på, at hun har de nødvendige papirer i hånden. Og hvis I er i tvivl, kan hun da scanne dem, så I kan sende dem til kommunen pr. email, før hun forlader USA. Så må I da kunne få et svar på, om papirerne er antagelige eller ej, og hvad der i givet fald skal til for, at de bliver det.

Det er nok bedst for psyken såvel som pengepungen at undgå flere rejser til Danmark/USA, hvor planen er at blive gift, men dette ikke kan lade sig gøre pga. bureaukratiske forviklinger af den ene eller anden art.

Held og lykke med det hele :D

M.I.Y.J

Indlæg af M.I.Y.J » 11.07.2012 18:51:42

tak for alt den info i har givet indtil videre!

men jeg vil også meget gerne vide hvornår i processen bank garantien skal stilles. Skal det være så snart vi sender ansøgningen eller har vi x antal dage/uger/måneder efter ansøgningen er sendt til at stille den. Eller er når alt andet er blevet godkendt?

Kan min forældre f.eks. lave en konto og sætte 50.000 ind og bruge den til at stille bank garantien eller skal det overføres til mit navn? Mine forældre ville jo nok have det bedst med at det er i deres navn når det bliver frigivet hehe.

soreng

Indlæg af soreng » 11.07.2012 19:52:39

Den skal stilles som noget af det sidste. Us beder dig først om at stille den når ansøgningen ellers kan blive godkendt...Så med de sagsbehandlingstider der er lige pt, så vel et stedet omkring 6 måneder efter i ansøger.

Us er fuldstændig ligeglad med hvor du får pengene fra, men det er DIG der skal stille garantien, for det er dig der skriver under på at du vil gøre det når i søger om fs. Du kan jo så lave en skriftlig låneaftale med dine forældre. En låneaftale kan jo så sige noget med at pengene skal tilbagebetales til dine forældre, i det tempo som de bliver frigivet fra deponeringskontoen. Men selvfølglig også noget om hvad der så sker i fald at i bliver trukket penge fra konton af kommunen. Hvornår de så skal betales tilbage, eller lignende. Men det er jo noget der 100% er op til dine forældre.

Enten jeres bank eller en advokat kan sikkert hjælpe jer med hvordan sådan en kan udformes, hvis i ikke har mod på det selv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2012 07:19:50

Og hvis du har nogen af pengene selv, behøver det jo ikke blive nogen langvarig låneaffære, for allerede efter 6-9 måneder skal din kone bestå danskprøven, og herefter er det enten goodbuy til opholdstilladelsen, hvis hun dumper = alle 50.000 kan frigives, og I er sat tilbage til start, eller også frigives de 20.000, fordi hun har bestået. Så de 20.000 skal under alle omstændigheder højest stilles i 6-9 måneder, hvilket ærlig talt gør et familielån til en meget oplagt mulighed for i hvert fald den del.

Og herudover kan yderligere op til 20.000 frigives i 2 omgange ved beståelse af en anden danskprøve og ved beståelse af den afsluttende danskprøve Dansk1, Dansk2 eller Dansk3, når hun er færdig med integrationsprogrammet.

Den mellemliggende danskprøve skal man dog betale cirka 3.000 kroner for at gå op til, og om det virkelig kan svare sig for at få frigivet 10.000 fra garantien, det må man jo gøre op med sig selv. Personligt ville jeg nok vælge at spare mig den ulejlighed og udgift og bare lade de 10.000 stå, til ægtefællen har fået PUT.

Og i så fald er forløbet altså, at 20.000 frigives efter 6-9 måneder, 10.000 frigives, når integrationsprogrammet er slut, og de sidste 20.000 + tilskrevne renter frigives, når PUT er erhvervet.

Besvar