Jo det gør det da. Man skal bare efter uddannelsen have fundet sig et job. Og forskellen til de gamle regler er, at man nu kan søge dagen efter, at man er startet på jobbet, hvis det er en fast stilling. Tidligere skulle man vente, til man havde arbejdet i 2½ år. Så jo det er en klar lempelse for familiesammenførte, der har taget en uddannelse i Danmark, og som ikke efter uddannelsen er langtidsarbejdsløse i mere end 2 år.
Men når det er sagt, er det da ingen hemmelighed, at ÆUG mener, at kravene stadig er alt for strenge og komplicerede, og at kravet om beskæftigelse/uddannelse sådan set bare burde fjernes helt. Der er mig bekendt ingen andre vestlige lande, der har et sådant krav i deres lovgivning, og i Danmark havde vi det heller ikke før 2007. Og jeg har meget svært ved at se, hvorfor det var noget problem, at vi ikke havde et sådant krav før 2007.
Og jeg forstår da også godt skuffelsen, hvis man havde troet, at ens ægtefælle nu kunne søge om PUT og så finder ud af, at det stadig er noget, der må udskydes til en uvis fremtid, som er afhængig af succes på det pt. noget vanskelige danske jobmarked.
Men trods alt synes jeg, at man skal give regeringen kredit for de lempelser af reglerne, den faktisk har foretaget. Hvis vi absolut skal have et beskæftigelseskrav i reglerne om PUT, selvom man ikke har det i nogen andre lande, så er det altså blevet udformet på en mere "rimelig" og fornuftig måde nu, end det tidligere har været.
Og det gælder ikke kun mht., at uddannelse nu kan "godskrives" langt mere, end det kunne tidligere. Det gælder også mht. at der nu tages hensyn til førtidspensionister, folk der har passet syge børn i hjemmet, folk der har været udstationeret for deres danske arbejdsgiver og så videre.
Princippet i de nye regler er, at såfremt man ønsker PUT, så har man pligt til at søge arbejde eller uddanne sig, hvis man "kan", men hvis man er "lovligt undskyldt", så stilles kravet ikke længere. F.eks. er det da helt grotesk at stille et beskæftigelseskrav til førtidspensionister, da de jo netop er tilkendt førtidspension, fordi de ikke kan arbejde.
Så jeg må nu altså sige, at jeg trods alt er glad for, at reglerne er blevet lavet om, og at den nuværende regering trods den megen negative medieomtale gør det temmelig meget bedre end den gamle.