Procesuelt ophold
Re: Procesuelt ophold
Det lyder til at i bare skal aflevere ansøgningen før hans visum udløber, og se frem til at din mand får procesuelt ophold, mens jeres sag bliver behandlet. 
Du har nok ret
Tak for svaret!
hej
Jeg ville lige høre hvad
reglerne hvis man har et såkaldt Procesuelt ophold og ønsker at
rejse tilbage til det land man tidligere har opholdt sig?fx.eu land
kan man
rejse tilbage uden at ens sag er afgjort end nu hvad er dekonkrete regler omkring dette.
tak for hjælpen på forhånd!
Jeg ville lige høre hvad
reglerne hvis man har et såkaldt Procesuelt ophold og ønsker at
rejse tilbage til det land man tidligere har opholdt sig?fx.eu land
kan man
rejse tilbage uden at ens sag er afgjort end nu hvad er dekonkrete regler omkring dette.
tak for hjælpen på forhånd!
-
fundiver199
Ikke uden at man først har indhentet en tilbagerejsetilladelse. Og en sådan kan man normalt kun få i to situationer:
1) Hvis man har ventet i mere end 3 måneder
2) Ved akut sygdom i den nærmeste familie eller lignende situationer
Visumfri personer kan dog naturligvis rejse ind og ud af Schengen, som de lyster, så længe de holder sig inden for "90 dage pr. 6 måneder" reglen.
Endelig har man selvfølgelig lov til at "fortryde" sit processuelle ophold og vælge at tilbringe resten af ventetiden i sit hjemland. I den situation skal man bare give US besked om, at man er rejst hjem, så de ved, at de skal sende afgørelsen til den danske ambassade i hjemlandet.
1) Hvis man har ventet i mere end 3 måneder
2) Ved akut sygdom i den nærmeste familie eller lignende situationer
Visumfri personer kan dog naturligvis rejse ind og ud af Schengen, som de lyster, så længe de holder sig inden for "90 dage pr. 6 måneder" reglen.
Endelig har man selvfølgelig lov til at "fortryde" sit processuelle ophold og vælge at tilbringe resten af ventetiden i sit hjemland. I den situation skal man bare give US besked om, at man er rejst hjem, så de ved, at de skal sende afgørelsen til den danske ambassade i hjemlandet.
Hvis man har ansøgt om forlængelse og ikke fået svar endnu, og den sidste opholdstilladelse er udløbet, er det lovligt at rejse til Tyskland for at købe ind?
så skal i søge om tilbage rejse tilladelse ved politiet 
Efter at have fået mulighed for at rejse til Frankrig med min tyrkiske kone, som lige har fået en tilbagerejsetilladelse, ringede jeg til visumkontoret på den Franske ambassade, for at høre om at søge et visum til hende.
Efter at have forklaret om hendes situation, spurgte manden om min kone havde fået en tilbagerejsetilladelse. Da jeg kunne bekræfte det sagde manden blot "god tur! I behøver ikke at foretage jer mere."
Jeg protesterede, og da jeg fortalte at udlændingeservice havde forklaret, at tilbagerejsetilladelsen kun gjaldt til ind og udrejse til Danmark, lød han lidt træt.
Han kaldte det noget sludder og spurgte om ikke der stod schengen øverst på den tilbagerejsetilladelses sticker, der var blevet sat i min kones pas?
Det kunne jeg bekræfte og så lo han og ønskede endnu engang "god tur".
Ja hvem skal man tro på?
Efter at have forklaret om hendes situation, spurgte manden om min kone havde fået en tilbagerejsetilladelse. Da jeg kunne bekræfte det sagde manden blot "god tur! I behøver ikke at foretage jer mere."
Jeg protesterede, og da jeg fortalte at udlændingeservice havde forklaret, at tilbagerejsetilladelsen kun gjaldt til ind og udrejse til Danmark, lød han lidt træt.
Han kaldte det noget sludder og spurgte om ikke der stod schengen øverst på den tilbagerejsetilladelses sticker, der var blevet sat i min kones pas?
Det kunne jeg bekræfte og så lo han og ønskede endnu engang "god tur".
Ja hvem skal man tro på?
-
fundiver199
Du skal tro manden på den franske ambassade. Jeg var galt på den og har derfor slettet mit indlæg.PEB skrev:Ja hvem skal man tro på?
Ja så er det hos politiet, at det tager så lang tid? Skal politiet videresende ansøgningen til US eller kan politiet selv give tilladelsen?closed1 skrev:så skal i søge om tilbage rejse tilladelse ved politiet
Jeg er altså ikke helt sikker på, hvordan vores situation ser ud. Vi skal nemlig til at søge ægtefællesammenføring og min kone har stadig 4 ugers lovligt ophold i DK. Hun kommer fra et visumfrit land (Canada)... Er vi kommet lidt for sent igang, da det jo tager omkring 6 uger at få godkendt processuelt ophold?
Jeg har læst hele denne tråd og andet på jeres udmærkede forum, men noget information er lidt gammel og det meste vedrører visumlande. Jeg ved ikke om det gør nogen forskel. Jeg har også ringet til Udlændinge Styrelsen og spurgt om, hvad der sker, hvis vores ansøgning bliver afvist. Jeg spurgte specifikt med hensyn til processuelt ophold. Damen svarede at min kone i så fald ville få en udrejse frist (kan ikke huske om det var 7 dage) og mente altså at jeg ikke skulle bekymre mig om nogen yderligere "straf".
Det vi selvfølglig vil undgå er, at hun ikke kan vende tilbage til DK / bliver udvist for en tid.
Vi vil naturligvis gøre vores bedste for at udfylde FA1 korrekt! Men hvis nogle papirer er udfyldt forkert eller mangler så hun ikke får tilkendt processuelt ophold, hvad sker der så???
Mvh
Hbasm
Jeg har læst hele denne tråd og andet på jeres udmærkede forum, men noget information er lidt gammel og det meste vedrører visumlande. Jeg ved ikke om det gør nogen forskel. Jeg har også ringet til Udlændinge Styrelsen og spurgt om, hvad der sker, hvis vores ansøgning bliver afvist. Jeg spurgte specifikt med hensyn til processuelt ophold. Damen svarede at min kone i så fald ville få en udrejse frist (kan ikke huske om det var 7 dage) og mente altså at jeg ikke skulle bekymre mig om nogen yderligere "straf".
Det vi selvfølglig vil undgå er, at hun ikke kan vende tilbage til DK / bliver udvist for en tid.
Vi vil naturligvis gøre vores bedste for at udfylde FA1 korrekt! Men hvis nogle papirer er udfyldt forkert eller mangler så hun ikke får tilkendt processuelt ophold, hvad sker der så???
Mvh
Hbasm
-
fundiver199
Hvis I søger FS og først får en kvitteringsskrivelse fra US f.eks. 6 uger efter, at din kones visumfri ophold er udløbet, og det af den skrivelse fremgår, at ansøgningen er afvist, fordi den har grundlæggende mangler, så har hun været her ulovligt og vil få 3 års visumkarantæne.
Så derfor er det naturligvis vigtigt, at I sørger for at læse checklisterne til de to dele af ansøgningen igennem, så I sikrer jer, at I afleverer en korrekt udfyldt og komplet ansøgning med alle de nødvendige bilag, der bliver antaget til behandling og ikke afvist.
Dette er dog noget, som langt de fleste par formår at gøre. Så med mindre I er usædvanligt fjumrede, og slet ikke kan finde ud at noget som helst med papirer og ansøgninger, burde risikoen være meget lille. Og det er jo tilladt at få nogen til at kigge ansøgningen og bilagene igennem for jer, før I afleverer for at kontrollere, at alting ser ud til at være i orden.
Held og lykke med projektet, og det skal nok gå godt for jer, som det gør for de fleste andre
Så derfor er det naturligvis vigtigt, at I sørger for at læse checklisterne til de to dele af ansøgningen igennem, så I sikrer jer, at I afleverer en korrekt udfyldt og komplet ansøgning med alle de nødvendige bilag, der bliver antaget til behandling og ikke afvist.
Dette er dog noget, som langt de fleste par formår at gøre. Så med mindre I er usædvanligt fjumrede, og slet ikke kan finde ud at noget som helst med papirer og ansøgninger, burde risikoen være meget lille. Og det er jo tilladt at få nogen til at kigge ansøgningen og bilagene igennem for jer, før I afleverer for at kontrollere, at alting ser ud til at være i orden.
Held og lykke med projektet, og det skal nok gå godt for jer, som det gør for de fleste andre
Jamen tak for svaret...
Det ville være dejligt. Hvem tænker du på? Jeg kan kun komme i tanker om fyns politi, når vi alligevel afleverer ansøgningen til dem. Vil de mon være behjælpelige? Jeg har spurgt Udlændinge Styrelsen om det ville være nogen fordel at vi kører til København og afleverer FA1 personligt, men de sagde nej.det er jo tilladt at få nogen til at kigge ansøgningen og bilagene igennem for jer, før I afleverer for at kontrollere, at alting ser ud til at være i orden.
Kan man da få visumkarantæne fra et visumfrit land?så har hun været her ulovligt og vil få 3 års visumkarantæne.
-
fundiver199
Hvem som helst. F.eks. din far eller en flink tante.Hbasm skrev:Det ville være dejligt. Hvem tænker du på?
De bør vel egentlig sikre sig, at ansøgningen er komplet, før de overhovedet tager imod den, da det jo ellers er spild af alle parters tid at sende den videre til US. Om de gør det i praksis, ved jeg ikke, og som meget andet kan det måske også variere lidt fra sted til sted og fra person til person, hvor omhyggelig man er. De har rigtig rigtig travlt for øjeblikket, så I skal nok ikke forvente for meget, andet end at I kommer til at vente i mange timer på at komme af med jeres ansøgning.Hbasm skrev:Jeg kan kun komme i tanker om fyns politi, når vi alligevel afleverer ansøgningen til dem. Vil de mon være behjælpelige?
Nej. Så dermed er der jo i virkeligheden ikke den store risiko for jer. Men et overstay vil jo fremgå af stemplerne i passet og kan måske give problemer ved senere forsøg på indrejse i Schengen. Jeg ved det faktisk ikke, da jeg aldrig har hørt om konkrete eksempler på det.Hbasm skrev:Kan man da få visumkarantæne fra et visumfrit land?
Til orientering kan jeg oplyse at vi har afleveret vores FA1 ansøgning i går hos fyns politi. De var meget venlige og kiggede hurtigt vores ansøgning igennem, og min kone fik et papir hvorpå der står, at hun har lovligt ophold i Danmark resten af året indtil vi hører nærmere fra udlændingestyrelsen.
-
fundiver199
Dejligt at høre at der også er nogen, der har gode og positive oplevelser