Dokumentation vedlagt FA1 under nye regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BoliviaAvanza

Dokumentation vedlagt FA1 under nye regler

Indlæg af BoliviaAvanza » 02.07.2012 10:15:13

Kære alle,

Med reglerne fra 15. maj 2012, ser det nu ud til at være muligt for min hustru og mig at søge ægtefællesammenføring i Danmark via nationale regler. Vi opfylder (snart) umiddelbart alle krav, og jeg mener vi har en god sag. Spørgsmålet går på den dokumentation der bør vedlægges ansøgningen:

Når jeg kigger på FA1, altså ansøgningsskemaet, er der umiddelbart kun krav om at vedlægge dokumentation for 1) ægteskabet eller samlivet, 2) ikke at have modtaget sociale ydelser gennem de sidste 5 år, samt 3) opfyldelse af boligkravet (lejekontrakt, skøde etc.), foruden småting som kopi af pas, evt. pasbilleder og den slags. Så er der krav om dokumentation i visse tilfælde såsom særbørn, positivlisten m.v. (som ikke vil være relevante i vores tilfælde).

Vil det udover førnævnte være en god idé at vedlægge anden dokumentation, som man mener kan støtte op om sagen? Her tænker jeg især ift. tilknytningskravet hvor man kunne vedlægge kopier af tidligere visa, flybilletter, evt. billeder der viser ansøger i Danmark (f.eks. fra Vor Frelsers kirke med ansøgers glade ansigt samt udsigt over København...), men også f.eks. bevis for sprogkundskaber, uddannelse, og hvad der ellers kunne støtte op om sagen. Alt det må falde ind under punkt 10 i FA1b, altså "Andre oplysninger, som du mener, er relevante for sagen".

Hvilke erfaringer kan vi lære af ift. vedlæggelse af dokumentation?

Kan det tænkes at "trække ned" hvis man vedlægger for meget dokumentation? (det kunne opfattes som at gøre overdrevet meget ud af at dokumentere sin sag, og måske virke suspekt - der kunne tænkes at være en grænse for hvor tykt et brev Udlændingestyrelsen har lyst til at arbejde ud fra...)

Alt dette er selvfølgelig med henblik på at opnå en hurtigere/nemmere sagsbehandling, og deriblandt undgå at bruge dyrebar tid på at Udlændingestyrelsen skal spørge efter yderligere dokumentation.

Håber spørgsmålet er rimelig klart.

Mvh BoliviaAvanza

fundiver199

Re: Dokumentation vedlagt FA1 under nye regler

Indlæg af fundiver199 » 02.07.2012 10:56:21

Jeg synes kun, at I skal vedlægge det, der bliver bedt om, eller som med sikkerhed er vigtigt for sagen. Der er papirer nok i sådan en sag i forvejen, og US drukner pt. nærmest i sager, så der er ingen grund til, at de også skal bruge tid og kræfter på at journalisere dokumenter uden reel betydning for sagerne.

Mener du selv, at der er tvivl om, hvorvidt I opfylder tilknytningskravet, og i givet fald hvorfor? Og har du boet i Danmark/været dansk statsborger i mindre end 26 år, således at tilknytningskravet i det hele taget stilles? For ellers er det jo fuldstændig spild af tid at spekulere over det.

"Andre oplysninger du mener kan være relevante for sagen" er især beregnet til at angive argumenter for, at man skal have dispensation, fordi det ikke er muligt at bo sammen i det andet land. Så hvis I f.eks. ved, at du ikke kan få opholdstilladelse i din ægtefælles land, skal I skrive det her og vedlægge dokumentation for påstanden. De oplysninger, som US skal bruge for at vurdere tilknytningskravet, skal derimod angives i det afsnit af skemaet, der er beregnet til formålet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.07.2012 11:02:55

BoliviaAvanza skrev:Alt dette er selvfølgelig med henblik på at opnå en hurtigere/nemmere sagsbehandling, og deriblandt undgå at bruge dyrebar tid på at Udlændingestyrelsen skal spørge efter yderligere dokumentation.
Dette er bestemt en relevant og fornuftig overvejelse. Men det er sådan, at når der er lavet et særligt afsnit på ansøgningsskemaet, der skal bruges til at vurdere, om tilknytningskravet er opfyldt, så er det selvfølgelig sådan, at hvis det afsnit bliver udfyldt korrekt og de tilhørende papirer vedlagt, så har Udlændingestyrelsen dermed fået alle de informationer, som de skal bruge for at vurdere, om tilknytningskravet er opfyldt.

soreng

Indlæg af soreng » 02.07.2012 11:07:26

Et krav er enten opfyldt eller ikke opfyldt.
For at tilknytningskravet er opfyldt for din kone, skal hun have været i danmark en gang. Hvis i tænker at søge mens hun er i Danmark, så ved US jo godt at hun har været i Danmark da hun søgte, og er så egentlig ikke interesseret i at vide om hun har været her 10 gange før.

Den dokumentation som US beder om er den i behøver at vedlægge.
Jeres sag kommer hverken til at gå hurtigere eller langsommere af at i vedlægger et par tusind billeder af jer foran den lille havfrue og i Tivoli, eller hendes sprogkundskaber eller uddannelse.
Da det ikke er et krav der er stillet at hun har en bestemt uddannelse eller at hun har et dansk sprogniveau inden i søger, så er det jo heller ikke relevant for sagen at vedlægge det. :-)

Lidt sat på spidsen så vil personen er kommer til at behandle jeres sag hos US gå igennem samme tjekliste som er på deres hjemmeside.
1) Er de over 24 år....Tjek
2) Er de gift....Tjek
3) Er tilknytningskravet opfyldt...Tjek
4) Har herboende modtaget sociale ydelser indenfor de sidste 3 år....Tjek
5) Er boligkravet opfyldt...Tjek

Men hvis i virkelig gerne vil det, så må i gerne vedlægge alt det i syntes...Men det kommer ikke til at få jeres sag til at glide igennem hurtigere, hvis i alligevel lever op til de krav der er for FS efter danske nationale regler. :wink:

BoliviaAvanza

Indlæg af BoliviaAvanza » 02.07.2012 18:29:04

Mange tak for svar til alle, det er en fornem behandling man får herinde!

Fint, alt andet lige letter det jo processen uden for mange papirer. Måske er jeg blevet noget vildledt af alt hvad der sendes med af kassebon'er, togbilletter osv. for par der skal påbevise at have taget ophold i et andet EU-land, men sagen her er jo så absolut en anden. Så det er godt at få på plads.

Mht. tilknytningskravet specifikt (jo, vi havner netop ned i 24-26 års gruppen, så der er ingen vej udenom), så regner vi med at søge gennem Ambassaden, og derfor tænkte jeg det kunne være en idé at dokumentere min kones ophold i DK (hvor hun har været to gange). Men det vil jeg lade være med, og så må myndighederne jo spørge ind til detaljerne, som vi heldigvis godt ville kunne dokumentere.

"Dette er bestemt en relevant og fornuftig overvejelse. Men det er sådan, at når der er lavet et særligt afsnit på ansøgningsskemaet, der skal bruges til at vurdere, om tilknytningskravet er opfyldt, så er det selvfølgelig sådan, at hvis det afsnit bliver udfyldt korrekt og de tilhørende papirer vedlagt, så har Udlændingestyrelsen dermed fået alle de informationer, som de skal bruge for at vurdere, om tilknytningskravet er opfyldt."

Fundiver, tak for en meget præcis forklaring, som giver al mulig god mening.

Pelle

Indlæg af Pelle » 07.09.2014 10:45:38

soreng skrev: Da det ikke er et krav der er stillet at hun har en bestemt uddannelse eller at hun har et dansk sprogniveau inden i søger, så er det jo heller ikke relevant for sagen at vedlægge det. :-)
Jeg vil gerne påpege at ifølge praksisnota omkring tilknytningskravet står der bl.a.
Såfremt ægtefællen kan tale dansk – f.eks. som følge af et tidligere ophold i Danmark – vil også dette
indgå i tilknytningsafvejningen.
Så et dansk sprogniveau er relevant for sagen. Er ikke ude på at træde nogle over tæerne, men hvis man kan dokumentere danske sprogfærdigheder så læser jeg ovenstående som at det er et plus og noget man skal dokumentere hvis man ved at man skal opfylde tilknytningskravet.

Besvar