Jeg mangler information omkring hvilke rettigheder min mand (som er fra Columbia) vil få, ved at vi bliver familiesammenført i Danmark. Har han ret til at studere gratis, modtage SU, modtage sociale ydelser osv...? Jeg har kigget meget på nyidanmark.dk, men synes der mangler disse konkrete informationer - det minder ærlig talt mere om en reklame for, hvad den danske stat gør for at integrere udlændinge. Er der nogen der kender andre hjemmesider eller dokumenter, der beskriver hvilke rettigheder man har med opholdstilladelse i Danmark?
Efter at have kigget på en række indlæg herinde, virker det generelt til at det kan være en kamp at have en udenlandsk ægtefælle i Danmark. Vi overvejer også meget at flytte til Sverige, da det hele virker til at være mere åbent og mere tilgængeligt der. Men jeg er også lidt nervøs for af at skulle starte forfra i et nyt land, og ikke mindst ked af, at skulle være langt fra min familie. Er der nogen der har både gode og dårlige erfaringer at dele mht. Danmark - og synes I det virker til at blive nemmere med den nye regering (ud over at det bliver nemmere at komme ind i landet, bliver det så også nemmere at bo her og blive behandlet på lige fod med danske statsborgere?).
På forhånd tak for svarene
De bedste hilsner fra Stina