Dansk Uddannelse
Dansk Uddannelse
Hej Alle!
Jeg er så heldig at min mand fik lov til at flytte og bo i DK. Han kom her lige efter påske, og har været i arbejde i en uges tid.
Han har planer om at læse på et dansk universitet til næste år, men jeg tror vi har mødt en forhindring. Vi er blevet fortalt at uddannelsen kan være "gratis" kun hvis han er dansk statsborger ellers skulle han betale ca. 6000 euro pr. semester!!!
Er der nogen der ved noget mere om det eller været ude for lignende!?
VH
EmY
Jeg er så heldig at min mand fik lov til at flytte og bo i DK. Han kom her lige efter påske, og har været i arbejde i en uges tid.
Han har planer om at læse på et dansk universitet til næste år, men jeg tror vi har mødt en forhindring. Vi er blevet fortalt at uddannelsen kan være "gratis" kun hvis han er dansk statsborger ellers skulle han betale ca. 6000 euro pr. semester!!!
Er der nogen der ved noget mere om det eller været ude for lignende!?
VH
EmY
-
cheshirecat
- Geografisk sted: Tårnby
Din mand skal ikke betale for sin uddannelse og det gør jeg heller ikke og jeg får også SU. Hvis din mand gerne vil studere på universitet så skal han aflevere et brev fra Udlændingestyrelsen hvor der står at han er under integrationslov og har den samme ret some danske studerende.
Håber det hjælper.
Håber det hjælper.
-
cheshirecat
Det er det samme brev som du/I fik fra Udlændingeservice hvor der står at din mand fik sin opholdstilladelse her i Danmark. Jeg håber at jeg husker det rigtigt!
Det står på den anden side af brevet at han er under integrationslov. Du skal lave kopi af den og aflevere brevet til universitetets optagelsekontor (nar han allerede er blevet optaget på universitetet) og han skal også udfylde SU ansøgningsform for at få SU hver måned.
Håber at du forstår hvad jeg mener - mit dansk er desværre stadig dårligt
Håber at du forstår hvad jeg mener - mit dansk er desværre stadig dårligt
-
ABJ78
Hej.
Jeg kan kun bekræfte hvad Cheshirecat skriver. Hvis I har fået FS, din mand er ikke EU-borger og du har stillet garanti, så er han højst sandsynligt omfattet af integrationsloven, og kan tilmed modtage SU under sin uddannelse, hvis han bliver optaget. Han skal dog søge på lige fod med danskere, så eks. optagelseskrav som gymnasiumniveau (eller tilsvarende uddannelse fra hjemlandet) skal opfyldes.
Jeg kan kun bekræfte hvad Cheshirecat skriver. Hvis I har fået FS, din mand er ikke EU-borger og du har stillet garanti, så er han højst sandsynligt omfattet af integrationsloven, og kan tilmed modtage SU under sin uddannelse, hvis han bliver optaget. Han skal dog søge på lige fod med danskere, så eks. optagelseskrav som gymnasiumniveau (eller tilsvarende uddannelse fra hjemlandet) skal opfyldes.
-
cheshirecat