Hjælp til regler omkring fødsel i Malmø.

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rhino

Hjælp til regler omkring fødsel i Malmø.

Indlæg af rhino » 25.06.2012 17:34:22

Hej

Vi skal være forældre for første gang til september, og jeg ved ikke hvad reglerne er for barsel, orlov , børnepenge..Jeg arbejder til daglig i Kbh, og min kone arbejder ikke.. Vi bor i Malmø. Hvem skal vi henvende hos ? Min kone fik en moderskapsintyg fra hendes barnmoska, som vi har sendt til forsikringkassan. Skal vi så bare vente på deres svar, eller er der mere vi skal gøre inden hun skal føde til september. ?

skaanebo

Re: Hjælp til regler omkring fødsel i Malmø.

Indlæg af skaanebo » 25.06.2012 19:10:56

Jeg tror, det bedste råd er, at I tager en tur forbi ØresundDirekt, som ligger på Stortorget i Malmø. De ved alt om regler, når man er grænsegænger og familie til en grænsegænger.

Softice

Re: Hjælp til regler omkring fødsel i Malmø.

Indlæg af Softice » 25.06.2012 20:15:19

Hej Rhino
Jeg har selv fået en datter for et par måneder siden. Jeg arbejder i Dk, så får barselspenge derfra, ved derfor ikke hvordan det vil være for din partner. Du har dog ret til den samme barsel fra din arbejdsgiver som hvis du boede i dk.
Prøv at ringe til forsikringskassen el send dem en mail- de plejer at svare hurtigt. Mht børnepenge skal du henvende dig til din fraflytter kommune som kan sende dig nogle papirer at udfylde på din eboks. Kbh kommune har godt styr på det, men da sagen også skal en tur til Sverige kan du godt regne med lang ventetid. Vi har Ihvertfald nu ventet på pengene i 5 mdr.
Tillykke og held og lykke med det hele

Besvar