pension
Re: pension
Dette kan måske give dig svar både om dansk folkepension og EU/EØS reglerne
https://www.borger.dk/Sider/Generelle-b ... nsion.aspx
https://www.borger.dk/Sider/Generelle-b ... nsion.aspx
sådan som jeg læser det , så kan ens partner som kommer fra et 3 land ikke få folkepension selvom denne har arbejdet for eksempel over 40 år ?
-
fundiver199
Der kræves 35 års ophold for at få fuld dansk folkepension, så har man f.eks. boet her 25 år, når man når folkepensionsalderen, så får man en såkaldt brøkpension dvs. en brøk af den normale sats. Det foresvæver mig, at den gamle regering havde planer om at sætte opholdskravet op til 40 år, men om det er trådt i kraft, ved jeg ikke.
jeg syntes jeg læser det som du skriver , men at folk uden for eu skal være dansk statsborger for at få folkepension .
Lov om social pension: § 2. Retten til pension er betinget af, at modtageren har dansk indfødsret.
Stk. 2. Dette gælder dog ikke:
1) Personer, der har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen, heraf mindst 5 år umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Indgives ansøgningen efter folkepensionsalderen, skal bopælskravene være opfyldt ved folkepensionsalderen.
Og så læste jeg at kravet for fuld folkepension er sat op til 40 år
Stk. 2. Dette gælder dog ikke:
1) Personer, der har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen, heraf mindst 5 år umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Indgives ansøgningen efter folkepensionsalderen, skal bopælskravene være opfyldt ved folkepensionsalderen.
Og så læste jeg at kravet for fuld folkepension er sat op til 40 år
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis man har nået at optjene alderspension fra sit eget land, så kan man som regel få den udbetalt når tiden kommer. Den kan så i bedste fald udfylde det 'hul' der måtte være i den danske pension. Der er en lang række lande, DK har pensionsaftaler med.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG