Nu er US altså hverken din/vores/ansøgerens fjende eller ven, selv om jeg da vil medgive, at det nogen gange kan være fristende at se dem som sådan.

LIgesom at den motorsagkyndige der tjekkede min teoriprøve da jeg tog kørekort, heller ikke havde nogen speciel interesse i om jeg bestod eller dumpede. Flere end 5 fejl så var jeg dumpet, og mindre end 5 fejl så var jeg bestået...Næste....
US er sat til at administrere de til hver en tid gældende regler, hverken mere eller mindre.
De er forpligtet til at svare dig så korrekt som de kan, på de spørgsmål som du/i måtte have.
Så spørger du om du kan søge om familiesammenføring når en af jer kun er 19 år gammel, og den udenlandske part hverken er flygtning eller har en speciel beskyttelsesstatus, og den herboende ikke har f.eks særbørn, og der derfor ikke er nogle grund til at dispensere for den regel, så MÅ de ikke svare ja, og så bare gnide sig i deres hænder og vente på at give dig dit afslag. De må til gengælde heller ikke kategorisk svare nej, men skal gøre opmærksom på at som udgangspunkt kan man ikke, men at der under visse omstændigheder kan dispenseres for den regel.
At US har pligt til at svare korrekt på spørgsmål, betyder jo så til gengæld ikke at de skal/må lave sagsbehandling i telefonen. Stiller du et spørgsmål som f.eks "Jeg (du er den herboende ægtefælle) har 2 børn fra et tidligere forhold på 7 og 9 år, som jeg deler forældremyndighed over med deres mor, jeg ser dem fast hver 2. weekend og holder sommerferie med dem osv osv...Vil det være grundlag for at opnå dispensation for 24 års reglen?", så vil du ALDRIG få at vide at det vil give dispensation for 24 års reglen, selvom det med 99,9% sikkerhed vil give dispensation. du vil få at vide at det baseres på et skøn, når ansøgningen bliver behandlet.
Så det har ikke noget at gøre med at ÆUG er en kæp i hjulet for US at de ikke må linke til os. ÆUG hjælper jo egentlig US på den måde at folk der har været igennem "møllen" hos ÆUG, nok procentvis har en større chance for at få deres ansøgning godkendt, end dem der ikke har.
US har ikke nogen speciel interessse i at afvise ansøgninger. Hvis det er fordi at du mener at US bliver målt på hvor FÅ ansøgninger de kan slippe afsted med at godkende, så vil de vel hellere have at folk slet ikke ansøger hvis de ikke lever op til kravene, så det sparer US for at afvise ansøgningen.
Og har folk været herinde forbi og spurgt med fakta der gør at de ikke vil kunne få deres ansøgning godkendt,, så har de ofte også fået at vide at deres ansøgning vil blive afvist og der ikke er nogen grund til at søge, og så bliver US's medarbejdere da glade, for så er der mindre arbejde til dem.