Behandlingstid DK....

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Emirim

Re: Behandlingstid DK....

Indlæg af Emirim » 19.06.2012 13:00:16

Jeg har nogenlunde det samme.. Er så nervøs pga så mange afslag folk får efterhånden men du har givet mig håb:) arbejdede du i se eller dk? Endnu engang tillykke glæder mig til og flytte tilbage til min lille odense:)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.06.2012 15:08:09

Nogle af de mere uprofessionelle (formentlig nyansatte og måske også nyuddannede) sagsbehandlere har en tendens til at lege "find 5 fejl", når de behandler disse ansøgninger. Og dermed kan der f.eks. blive lagt stor vægt på, at ens lønsedler fra den danske arbejdsgiver er påført en dansk adresse, også selvom lønsedlerne måske er fremsendt via e-boks og dermed er nået frem til modtageren uanset den påførte adresse.

Så det er en god ide at prøve at løfte sig lidt op og kigge på sin egen dokumentation ud fra tanken "er der noget som helst i det her, der kunne give en overdrevent mistænksom sagsbehandler med nej-hatten på en vrangforestilling om, at jeg i virkeligheden har opholdt mig mere i Danmark end i Sverige?"

Og så må man enten luge det pågældende stykke papir fra, hvis det ikke er væsentligt, eller måske i sit følgebrev redegør for, hvorfor det forholder sig, som det gør. F.eks.:

"jeg har i forbindelse med besvarelsen af jeres brev af (dato) opdaget, at mine lønsedler for perioden (xxx) er påført adressen (yyy, Danmark). Jeg har ikke bemærket dette tidligere, da jeg får tilsendt mine lønsedler via e-boks, og jeg skal derfor gøre Udlændingestyrelsen opmærksom på, at det forhold, at mine lønsedler er påført adressen (yyy, Danmark) på ingen måde er et udtryk for, at de fysisk er blevet sendt til den adresse, at jeg havde rådighed over en bolig på den adresse, eller at jeg i det hele taget har opholdt mig på den adresse i perioden. Min bopæl i perioden var lejligheden beliggende på (zzz, Sverige), jeg har ikke rådet over andre boliger, og jeg har overnattet på på (zzz, Sverige) alle nætter i perioden (tiden i Sverige) bortset fra 14 dage, hvor vi holdt ferie på Mallorca. At det forholder sig sådan er fyldestgørende dokumenteret ved (liste), herunder udtog fra kontonummer, som viser xxx transaktioner i SEK i form af køb foretaget med kreditkort og yyy kontanthævninger af SEK over perioden svarende til et samlet beløb på zzz SEK eller uuu SEK om måneden. Disse uuu SEK om måneden dækkede hovedparten af vores udgifter til indkøb af dagligvare og andre daglige leveomkostninger, men jeg har dog også i forbindelse med mit arbejde købt ind i Danmark for et beløb på cirka ppp DKK i perioden""

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 20.06.2012 16:56:38

EJJJJJJ - hvor er det fantastisk... Stort tillykke med det :) Hvor er det vigtigt!!!! Har simpelthen været så hårdt ramt af, at der er så mange der får afslag pt... Så det er skønt at høre, at det stadig lykkes for nogen af os :)
Vi modtog vores kvittring d.11.juni..
Ringede til US - og fortalte jeg ikke ku forstå hvorfor vi intet havde hørt...
Hvor hun nævnte at der var sendt et brev ud d.29.maj - et vi dog ikke havde modtaget...
Men anyway - kun 14 dage efter indlevering, havde de faktisk sendt det... :)
Så indtil nu, tegner det ok...
Ved dog ikke rigtig om det hjælper at presse på i DK - ligesom det gør i Sverige.
De fleste jeg kender har haft gode oplevelser med at presse på, på migrationsverket i Malmø...
Altså det fremskynder deres sag - at man konstant kontakter dem..

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 21.06.2012 09:47:13

Tillykke Dkse2012 :D Iiiiih jeg føler mig så glad når det endelig lykkes for nogle.. Det giver os som sidder og venter på en afgørelse en smule mere ro indeni :D Twetty87 jeg er glad for at du fik din kvittering.. vi ansøgte omtrent samme til som dig.. 2 dage efter faktisk, og vi modtog også vores kvitto med et brev som var sendt afsted den 29. maj.. Jeg kan ikke overskue hvis vi skal vente omkring et halvt år :( Håber det går hurtigt... Held og lykke til jer alle derude som venter!!!!

Dkse2012

Indlæg af Dkse2012 » 21.06.2012 20:07:07

Tak ;) håber også det lykkes for alle jer andre som venter svar ;) Vi fik også kvitteringsbrevet hurtigt men derefter skete der bare intet! Jeg ville også bare dele nyheden så I andre ved at US ikke kun kører på afslags-båndet ;) så længe man har haft reel ophold og har dokumentationen i orden skal man bare være tålmodig og så sige til sig selv at sagsbehandlingstiden er op til 6 mdr og ikke 3! Pludselig kommer posten... Insallah! med positivt svar ;))

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 22.06.2012 08:14:13

Jeg ringede til udlændingestyrelsen for at høre hvem min sagsbehandler var, og damen jeg snakkede med sagde at min sag ikke havde en specifik sagsbehandler med de var et team som behandlede den.. er det normalt?. Hun sagde at sådan gjorde de det med hver sag.. Jeg havde nu forestillet mig at en person hovedsageligt sad med den.. Nogle der ved noget om hvordan de behandler sager?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.06.2012 08:50:44

Hvis det er den information, du har fået fra Udlændingestyrelsen om arbejdets tilrettelæggelse, er det nok rigtigt, at det er sådan, de gør. Jeg har i hvert fald ikke nogen viden, der tyder på det modsatte.

GitteK

Indlæg af GitteK » 22.06.2012 15:37:04

Det er en metode, som bl.a. anvendes i Köbenhavns kommune ved behandling af sager om fleksjob og pension. Alle sager samles i et team, som som fordeler opgaverne imellem sig uden at väre sagsholder på nogle af sagerne.

Det er en besparelses og effektiviserings metode. Jeg ville hade at arbejde på den måde, fordi det for mig er en måde, hvor man yder minimum i forhold til lovens krav.

ASKI 1

Indlæg af ASKI 1 » 22.06.2012 21:48:37

som fundiver199" skrev... N
ogle af de mere uprofessionelle (formentlig nyansatte og måske også nyuddannede) sagsbehandlere har en tendens til at lege "find 5 fejl", når de behandler disse ansøgninger. Og dermed kan der f.eks. blive lagt stor vægt på, at ens lønsedler fra den danske arbejdsgiver er påført en dansk adresse, også selvom lønsedlerne måske er fremsendt via e-boks og dermed er nået frem til modtageren uanset den påførte adresse.
Hvor er det sjovt at mange har oplevet det, jeg har KUN PGA. det fået afslag selv om mine dagpenge udbetalinger røg ind på e-boks så mener sagsbehandleren at jeg ikke har opholdt mig fysisk i Tyskland.. af denne grund.. det er bare så irriterende.. men min advokat sendte klage afsted samme dag han modtog afgørelsen.. at det ikke bliver opdateret selv om man er udrejst det er jo ikke noget man er herre over... nu har jeg brugt tid på at skaffe dokumentation igen ... det er så træls..og vi havde ventede 6 mdr. på at få sag behandlet...
Senest rettet af ASKI 1 23.06.2012 18:26:13, rettet i alt 1 gang.

tokay

Indlæg af tokay » 23.06.2012 15:14:12

ASKI 1 skrev:som fundiver199" skrev... N
ogle af de mere uprofessionelle (formentlig nyansatte og måske også nyuddannede) sagsbehandlere har en tendens til at lege "find 5 fejl", når de behandler disse ansøgninger. Og dermed kan der f.eks. blive lagt stor vægt på, at ens lønsedler fra den danske arbejdsgiver er påført en dansk adresse, også selvom lønsedlerne måske er fremsendt via e-boks og dermed er nået frem til modtageren uanset den påførte adresse.
Hvor er det sjovt at mange har oplevet det, jeg har KUN PGA. det fået afslag selv om mine dagpenge udbetalinger røg ind på e-boks så mener sagsbehandleren at jeg ikke har opholdt mig fysisk i Tyskland.. af denne grund.. det er bare så irriterende.. men min advokat sendte klage afsted samme dag han modtog afgørelsen.. at det ikke bliver opdateret selv om man er udrejst det er jo ikke noget man er herre over... nu har jeg brugt tid på at skaffe dokumentation igen at det er var min fejl... og vi havde ventede 6 mdr. på at få sag behandlet...
Enten er det de nyansatte eller også er det de strikse regler som U.S. er blevet pålagt mhb. udstedelse af opholdskort via EU retten.

Jeg tror dog at vi må være en del forsigtige fremover, da der nok er visse personer som har benyttet sig af EU retten på ulovlig vis (dækningsadresse i udlandet).

Dette tror jeg, rammer os andre som prøver på lovlig vis at gifte os med den vi elsker.

Held og lykke til jer

mvh
Tokay

ASKI 1

Indlæg af ASKI 1 » 23.06.2012 18:29:41

@ tokay du har ret i at man skal være forsigtig, men når der er utrolig meget dokumentation der viser at man reelt faktisk har opholdt sig.. og man udelukkende sætter en hård dom efter disse som tidligere nævnt så tager det lidt tid at kunne forstå deres dom..
any ways.. du har ret vi må kæmpe videre.. især os der har ren mel i posen...:)

heidi-josé

Indlæg af heidi-josé » 24.06.2012 03:33:10

at de tager de ældste sager først, ved jeg ikke hvad handler om. vi søgte i februar 2012 og fik opholdstilladelsen 3 uger efter. Vi var utrolig heldige, da vi havde forventet en langt længere behandlingstid. Jeg har ikke svar på hvorfor det gik så hurtigt. men tror, at fordi vi valgte at tage til Spanien for at søge efter EU retten og ikke sverige, blev det nemmere at bevise at vi havde et reelt ophold, da det jo er svært at pendle mellem Spanien og Danmark. Desuden havde jeg fast job i Spanien, hvilket nok også har gjort sit til at vores sag var nem at afgøre. og som vi nok allesammen har gjort, så sendte vi alle dokumenter, kvitteringer og hvad ved jeg afsted til US. Vi afleverede iøvrigt alle papirer imens vi stadig boede i Spanien. min mand afleverede sine på ambassden i madrid. så der har de også set at vi har været der fysisk.

Men denne information kan så ikke hjælpe jer så meget lige i den situation I står i lige nu, men så får du i det mindste et fingerpeg om hvorfor nogen behandles hurtigt og andre ikke. Jeg kan ikke sige andet end at jeg føler med dig og alle jer andre, fordi det at vente kort sagt er noget lort, og virkelig en prøve for forholdet. Men hæng i, der er lys forude.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2012 07:56:00

Jeg ved ikke, hvad der bestemmer sagsbehandlingstiden, men på baggrund af de cirka 8-10 tvivlsomme afslag, ÆUG´s rådgivning har set de sidste 2-3 måneder - mod kun 3-4 i hele 2010 og 2011 - er det mit klare indtryk, at der er sket en forandring på området. Så enten er der i fuldstændig hemmelighed blevet indført en ny og mere restriktiv praksis, eller også er kvaliteten i sagsbehandlingen faldet meget voldsomt.

Heidi-Jose har selvfølgelig ret i, at hun havde en mere "klar" sag som arbejdstager i Spanien sammenlignet med de typiske grænsependlersager. Men i en anden sag er der givet afslag til en person, der har arbejdet godt 4 måneder i Berlin, hvor man jo altså også må sige, at det er vanskeligt omend måske ikke fuldstændig umuligt at passe et arbejde fra en bopæl i Danmark. Og i hvert fald er motivet for at gøre det i den konkrete sag fuldstændig fraværende, især fordi den pågældende før flytningen til Berlin slet ikke boede i Danmark men i et land uden for EU, og dermed ikke rådede over nogen bolig i Danmark, som det kunne være fristende at blive boende i.

Samtlige afslagssager, der kommer ind til ÆUG´s rådgivning nu, er i øvrigt sager, hvor der er søgt i november 2011. Så måske kan man sige, at hvis en sag er en helt klar tilladelsessag, så kan man være heldig, at den afgøres hurtigt, hvorimod tvivlssagerne åbenbart ligger i cirka 7 måneder, før de bliver afgjort.

ASKI 1

Indlæg af ASKI 1 » 24.06.2012 19:53:13

fundiver199 skrev:
Samtlige afslagssager, der kommer ind til ÆUG´s rådgivning nu, er i øvrigt sager, hvor der er søgt i november 2011. Så måske kan man sige, at hvis en sag er en helt klar tilladelsessag, så kan man være heldig, at den afgøres hurtigt, hvorimod tvivlssagerne åbenbart ligger i cirka 7 måneder, før de bliver afgjort.
det er trist at se at udviklingen går denne kedelige vej, og det er en hård prøve på forholdet og man tager en dag af gangen..

jeg havde ringet ind til min sagsbehandler det var i marts for vi havde indgivet ansøgning slutning af dec, og jeg ringede for at høre hvorlangt de var nåede med min sag, jeg fik at vide at de slet IKKE VAR GÅET IGANG MED AT BEHANDLE sagen.. og slutning af marts modtog min advokat at en kvittering på at nu vendte US tilbage til vores ansøgning.. jeg ved ikke helt om det er tvivlssagerne Fundiver.. men uanset hvad så er der noget om snakken for statistikken taler for sig..
anden ting som jeg også bider mærke i at jeg har i min afgørelse fået at vide at jeg havde hensigten med at vende tilbage til DK.. det er jo deres påstand.. det er da også vildt mærkeligt at komme med usaglige grund og uden rigtig at have den rigtige argumentation for det.. og som jobsøgende er det at man har 3 mdr. dagpenge og så skal man vende hjem inden inden for et frist.. ellers mister man retten til dagpenge hvis man ikke finder et arbejde.. så man må sige at det afhænger af om man er heldige om at finde et arbejde, og ellers er skal man vende hjem..
synes det virker som at de holder øjne lukket uden at se hvordan sagerne egentligt er bygget op, og hvilke faktorer er afgørende for at 'en bestemt sag har den bestemte karakter som den har..
der er forskel på om man er jobsøgende studerende har et arbejde osv..

jeg er godt nok kede af at høre om denne herre i Berlin.. hvordan det skulle lade sig gøre at pendle til arbejde fra dk.. det er ihvertfald ikke kvalificeret/ kompetent arbejdskraft der har været anvendt her.. altså fra US i denne sag..

det er trist at skulle igennem justitsministeriet og så vente igen LAAAANNGG tid på forhåbentligt at få medhold i at man rent FAKTISK HAR OPHOLDT SIG i et andet EU land og man har ret til lade sig familiesammenføre!!!!
Senest rettet af ASKI 1 24.06.2012 22:06:32, rettet i alt 3 gange.

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 24.06.2012 21:10:14

Hvordan kunne arbejderen i Berlin få afslag??? Jeg undrer mig over hvad deres begrundelse var som specifik medførte afslag.. jeg arbejdede 3 måneder i Sverige da jeg indsendte mine papirer, og arbejder stadig, men nu bliver jeg da en anelse nervøs.. Håber det bedste for jer alle derude som kæmper for at leve sammen med dem i elsker

Besvar