Hej Fundiver
Jeg er i tvivl om hvorvidt vi har søgt på papir eller elektronisk...vi var i sin tid forbi Migrationsverket for ved skranken at få hjælp til at forstå deres ansøgningsformularer, men vi fik et nummer og en sagsbehandler indtastede så vores oplysninger, mens vi snakkede med ham og han tog billede og fingeraftryk af min mand.
Vi har allerede for et par uger siden skrevet til Migrationsverket og høfligt undret os over, at vi ikke har hørt noget fra dem siden 1. november.
Det har været et lidt rodet forløb med Migrationsverket:
Vi søgte midt i august. I oktober fik vi et brev, hvori de først skrev at man normalt skulle søge inden man rejste ind i Sveriege, så de bad om en redegørelse for, hvorfor dette ikke var muligt for os. Brevet fortsatte så med at fortælle, at eftersom vi var gift, havde min mand uppehållsret, hvis blot jeg kunne bevise det: Ansættelsesbevis, lønseddel, kontoudtog m.m.
Vi gik i gang med at samle disse ting og i mellemtiden fik vi så endnu et brev fra Migrationsverket (1/11-11), hvori de beklagede at have sendt forkerte oplysninger til os. De skrev at min mand, da vi er gift, godt kunne ansøge om uppehållstillstånd efter indrejse, og at vi alligevel ikke skulle ikke indsende de ønskede papirer. Migrationsverket ville så vende tilbage angående ansøgningen om uppehållstillstånd. Det var som sagt i november og siden har vi intet hørt.
Angående papirerne, der skulle bevise uppehållsrätt (ansættelsesbevis, lønseddel, kontoudtog m.m.) har migrationsverket så IKKE fået...(pga. deres brev 1/11). En af de ting de bad om sammen med lønsedler m.m. var et bevis om heldækkende sygeforsikring gyldig i Sverige i mindst 6 måneder fra ansøgningsdato (lidt sjovt, for ansøgningsdatoen er jo for længst 6 måneder "gammel"). Denne har de jo heller ikke fået (pga deres brev 1/11). Skulle de bede om denne forsikring igen, får vi et problem, for den har vi ikke kunnet skaffe. Borgerservice vil som bekendt ikke udskrive S1 eller E106, for de får dem lige i hovedet igen fra Sverige. Vi har afleveret en kopi af det blå sygesikringskort, det er lykkedes os at skaffe til min mand, og håber at Migrationsverket accepterer det - for skatteverket gjorde i hvert fald ikke

Hvis nu Migrationsverket heller ikke accepterer det blå kort, hvad er så vores muligheder? Min mand er fra Algeriet og der findes ingen sociale sygeforsikringer som her.
Er der en tendens til at advokatassistance fremskynder proccessen? Ville det hjælpe tror du, eller blot være spild af penge?
Mvh Sarah
P.S. Vi var forbi Migrationsverket sidste uge for at høre hvorfor vi ikke havde hørt noget siden vores høflige undren. Her fik vi i skranken at vide, at de skulle til at i gang med at svare på ansøgningerne fra august. Så vi krydser fingre for et snarligt svar - og for at de vil acceptere det blå kort!