Jeg har kigget mange af traadene herinde igennem efter svar paa dette sporgsmaal, men jeg har mattet give fortabt. Nu haaber jeg, at en venlig person vil hjaelpe mig med et svar.
Min Vietnamesiske kaereste og jeg regner med at blive gift i loebet af i aar, hvorefter vi vil rejse til EU sammen i 2013 og begynde et nyt liv - og jobs
Vores plan er den foelgende, hvor vi vil goere brug af EUs regler om fri bevaegelighed for borgere. Det skal saa lige siges, at jeg er dansk statsborger, 30 aar gammel, men bosat i Australien - og har vaeret det de sidste 5 aar.
1) Vi har sparet nok penge op til at kunne leve ca. 6 mdr. hvor som helst i EU.
2) Vi kommer til EU, mig som EU-borger og hende med et visa til Schengen eller UK.
3) Vi bosaetter os i et EU land - enten Sverige, UK eller Italien og lejer en bolig.
4) Vi aabner bankkonto og alt det andet vi behoever i det valgte EU land.
5) Jeg soeger job og finder forhaabentligt et inden for 3 mdr, og saa skulle der jo saadan set ikke vaere nogen vilde problemer herefter? Skulle det ske at jeg faar et fint job, saa vil vi nok blive i det EU land uanset hvad.
Mit sporgsmaal er saa; hvad hvis jeg ikke finder et job, men har soegt vidt og bredt? Hvis vi tager Sverige som eksempel: Hvor staar vi saa naar hendes Schengen visum loeber ud og jeg (gys) stadig intet arbejde har fundet? Vil hun stadig kunne faa opholdskort, hvis jeg har soegt arbejde, men ikke faaet et?
I realiteten kan jeg vel acceptere et hvilket som helst loennet arbejde i EU landet, hvis jeg ikke kan finde et inden for mit egentlig felt, og defor vaere i arbejde rent teknisk?
Skulle vi hellere bide i det sure aeble og afsaette 50.000 kr. til kommunen og saa soege om FS i Danmark?