Step 2 - Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Step 2 - Migrationsverket

Indlæg af tokay » 20.06.2012 13:14:37

skaanebo skrev:En svensk indboforsikring (hemförsäkring) omfatter normalt også en rejsesygeforsikring, som oftest gælder ved udlandsrejser i op til 45 dage. Men den gælder i sagens natur ikke, når man er hjemme i Sverige. Og din ægtefælle er kun omfattet, hvis han/hun har et svensk personnr. og er folkeregistret sammen med dig.

Hvis I har brug for en almindelig rejsesygeforsikring, findes fx http://www.mnui.com, som kan tegnes og vil gælde i Sverige, så længe din ægtefælle ikke er folkeregistreret i Sverige.

Hehe skånebo, den side ser lidt uoverskuelig ud... :shock:

Kan ikke finde priser og hvilken slags forsikring hun skal have

Tror jeg fandt een, men den kostede 1.380 Dollars !? :(

mvh
Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.06.2012 13:32:45

https://www.mnui.com/visitors-holiday-t ... id=9800107

Prisen afhænger af hvor længe den skal gælde (kan forlænges om nødvendigt), samt hvor høj en selvrisiko I er parate til at have.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2012 13:36:58

Man vælger dækningsperiode, dækningsbeløb og selvrisiko, samt om forsikringen også skal dække i USA (hvor hospitalerne åbenbart er særligt dyre). Ud fra disse oplysninger samt ansøgerens alder får man så en pris. Så det er jo op til jer, hvilken dækning og selvrisiko, I mener er passende, og om din kone også har tænkt sig at rejse til USA.

Jeg ville vælge en lav dækning og selvrisiko ud fra den betragtning, at hvis I er så uheldige at få en hospitalsregning på flere millioner kroner, så er det jo nok værd at bruge tid og energi på føre en sag om den regning ved domstolene, hvorimod det måske ikke rigtig kan svare sig at køre sag om en regning på f.eks. 5.000 kroner.

Der er således ingen tvivl om, at enten den danske eller svenske stat i givet fald skal betale, problemet for jer er bare, at I lige nu er havnet i et "limbo", hvor ingen kan blive enige om, hvem der skal betale eller hvorfor.

Og så er det jo et eller andet sted nemmere at sige, at så betaler I bare selv, via en forsikring. Men igen: Det er jo ikke noget, I behøver at gøre, det er bare en mulighed at tegne en forsikring, indtil din kones opholdspapirer er kommet i orden.

tokay

Indlæg af tokay » 20.06.2012 14:10:08

Hej drenge og pige...

- Tak for de meget klare svar !
Det blev straks meget bedre med de svar jeg fik retur. Nu kan man overveje hvad man vil + det blev mere overskueligt.

Kæmpe tak til Skaanebo og fundiver199

- Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 20.06.2012 14:11:54

tokay skrev:Jeg vender snart tilbage.
- Tokay
Det er vi slet ikke i tvivl om :D :D :D

tokay

Indlæg af tokay » 23.06.2012 15:08:05

GitteK skrev:
tokay skrev:Jeg vender snart tilbage.
- Tokay
Det er vi slet ikke i tvivl om :D :D :D
LOOOOOOOL GitteK :D :D :D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jeg ved godt at jeg nok er en torn i øjet for nogen, hver gang jeg kommer med et indlæg, måske er det fordi jeg er lidt tung at danse med eller fordi jeg er lidt af en perfektionist (begge ting kan dog være lige dårlige i mine øjne hihi)

Men men men, someway somehow and someday
I'll be back :wink:

mvh
Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 23.06.2012 17:02:31

Okey I am back.....

men det er bare for at høre om der er noget til hinder for at vi allerede på mandag kan sende vores ansøgning af sted til U.S. i Danmark.

Jeg tænker dog her på at min kone skal ud og rejse om ca. 1 uges tid og hun har jo det svenske EU opholdskort.

Men jeg forstår det sådan, at når man søger om FS via EU retten i Danmark så gælder det svenske opholdskort ikke længere da sagen er under behandling i DK?

Kan det skabe problemer for os, hvis vi ansøger i Danmark nu, for så at tage på en lille måneds ferie ?

VI tænkte på at indlevere allerede nu, så vi "spare" ca. 1 måneds ventetid, mens vi er på sommerferie. Jeg er godt klar over at U.S. nok også er underbemandet pga. ferie, men så skal man heller ikke stresse rundt i august måned andet end at man "bare skal afvente svar".

Jeg har fået samlet alt den nødvendige dokumentation.

Mvh
Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.06.2012 17:55:50

Det svenske opholdskort gælder stadig

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2012 08:02:59

Opholdskortet bliver jo ikke ugyldigt af sig selv, det kræver en aktiv handling fra de svenske myndigheders side at annullere det. Og desuden har en paskontrol nok ikke tid til at kontakte myndighederne i alle mulige lande for at undersøge, om alle de papirer, som de rejsende fremviser, nu også stadig er gyldige.

Når en dansk opholdstilladelse inddrages, tilsiger man typisk dens indehaver til at møde op hos politiet eller Udlændingestyrelsen, således at man kan stemple udrejsefristen i passet. Så så længe din kone ikke har et sådant stempel fra det svenske politi i sit pas, kan hun problemfrit rejse ind og ud af Schengen, som hun lyster det, så længe hun medbringer et gyldigt pas og sit opholdskort.

tokay

Indlæg af tokay » 20.08.2012 13:09:08

Hej allesammen og velkommen tilbage, til dem som har været ude og rejse.

Vil bare sige at vi lige er kommet hjem fra ferie og der var ingen problemer, hverken da konen selv rejste og da vi i fælles skab kom ind i EU.

:-)

markack

Indlæg af markack » 21.08.2012 10:55:17

Inden alle sammen render ud og køber forsikring via mnui.com så læs betingelserne grundigt.

Does the Atlas Series Provide any Home Country Coverage?

Yes. Under certain circumstances, the Atlas Series will provide limited Home Country Coverage.
Incidental Home Country Coverage – The Atlas Series will provide you 15 days of incidental coverage for trips to your Home Country for every 3 months of coverage purchased
.

og

Home Country Defined – If you are a US citizen, your Home Country is the United States, regardless of the location of your Principal Residence. If you are not a US citizen, your Home Country is the country where you principally reside and receive regular mail.

Dvs. en person med opholdskort i Sverige er i teorien hjemhørende i Sverige og har derfor meget begrænset dækning som jeg læser det......
Som rejseforsikring ud i verden vil de dog nok stadig kunne bruges

paylituzu

Indlæg af paylituzu » 29.06.2017 05:58:51

Hehe skånebo, den side ser lidt uoverskuelig ud... :shock:

GCLUB มือถือ
goldenslot

Besvar