spørgsmål om afvisning - udvisning

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: spørgsmål om afvisning - udvisning

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2012 06:49:24

sjippe skrev:Desuden er faktum at vi opfylder alle kravene, men til trods for dette stadigvæk risikerer et afslag fordi en eller anden klaphat frit kan vælge at tolke den fremsendte dokumentation som det passer ham/hende.
Som de andre har skrevet, kan man jo klage over et afslag, hvis sagsbehandleren har været en klaphat og har truffet afgørelsen på et forkert grundlag. Hvilket selvfølgelig kan ske, lige som der også kan ske fejl alle mulige andre steder i samfundet.

Når der er tale om en EU-ansøgning, har man så desuden ret til at blive i Danmark, medens klagen behandles, hvis man indgiver den inden for 7 dage. Og det kan man gøre meget simpelt ved at skrive et brev til Justitsministeriet, hvori der ganske enkelt står, at man hermed klager over afgørelsen i sag nummer xxx, og at klagen vil blive uddybet og motiveret senere.

Så har man overholdt fristen på 7 dage, og Justitsministeriet kan ikke færdigbehandle klagesagen uden at "høre" en først dvs. give en tid til at formulere argumenterne for, hvorfor afgørelsen er forkert.

Og det er ikke nødvendigt at købe nogen flybillet, med mindre det viser sig, at sagsbehandleren i Udlændingestyrelsen rent faktisk ikke har været en klaphat, men at ens ægtefælle simpelthen ikke har den opholdsret i Danmark, som man selv troede.

Hvis det er tilfældet, så må ægtefællen naturligvis rejse hjem, og det synes jeg sådan set ikke, at der er noget mærkeligt i.

Man kan være utilfreds med de danske regler for familiesammenføring og ønske dem ændret, hvilket jo netop er hele hovedformålet med ÆUG. Men så længe de er gældende, så skal de naturligvis også følges, lige som al den øvrige lovgivning, der er vedtaget på demokratisk vis af et flertal i Folketinget. Man kan ikke fritages fra at følge en lov, bare fordi man er uenig i dens indhold.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2012 07:00:49

sjippe skrev:Det er vel ej heller mit problem at det ikke er frit at gifte sig med hvem man vil??? At man i danmark ikke kan respektere et ægteskab med en fremmed er vel også en slags tvangsægteskab?? Skal jeg tvinges til at gifte med med en dansker for at vi begge kan være her?
Jamen Danmark respekterer da sandelig også dit ægteskab. I har bare ikke nogen ubetinget ret til selv at vælge, at det lige er i Danmark, at I vil leve sammen. Du har således ret til at gifte dig med, hvem du vil. Men du har ikke ret til dermed at påtvinge den danske stat, at den fuldstændig betingelsesløst skal give din ægtefælle en opholdstilladelse i Danmark, hvis I alternativt kunne vælge at leve sammen i et andet land f.eks. i din ægtefælles hjemland. Og det skyldes, at den danske stat også har rettigheder, i dette tilfælde retten til at regulere indvandring.

Det er derfor en rent politisk diskussion, hvordan man skal veje disse modsatrettede hensyn til borgerrettigheder og indvandringskontrol op imod hinanden. Og her står ÆUG selvfølgelig for det synspunkt, at borgerrettighederne bør veje meget tungt. Men det er ikke det samme som, at det modsatrettede synspunkt, som jo er det dominerende i Folketinget, er "ugyldigt" eller "illegitimt".

Som borger i et demokratisk land må man acceptere, at et flertal kan have andre synspunkter end en selv, og at dette flertal i så fald får sin vilje inden for de rammer, som Grundloven og internationale konventioner nu engang sætter.

sjippe

Indlæg af sjippe » 16.06.2012 07:47:01

Jeg sidder og undrer mig lidt over hvad reglerne så er hvis man bliver udvist?? Jeg går ud fra at man får en frist på noget tid??? Vi har overvejet lidt at søge til udlandet....mest pga arbejde, men kan man søge om visum i et andet land hvis man er blevet afvist herhjemme?

Syntes godt nok reglerne er svære at finde rundt i, og har ikke tidligere haft problemer med de andre lande vi har været i. Om det så er rent held tør jeg ikke sige.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.06.2012 17:15:03

Man kan ikke søge om Schengenvisum til andre lande, hvis man har opbrugt sine 90 dage i Schengen. Så skal man være ude af Schengen 90 dage, før man kan få igen.

Hvordan det er med andre lande mht. ikke at søge fra sit eget hjemland, må man undersøge hos deres respektive ambassader. Som regel står deres regler for visumansøgning på deres hjemmesider.
mh
Rådgiver for ÆUG

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 16.06.2012 18:03:56

sjippe skrev:Jeg sidder og undrer mig lidt over hvad reglerne så er hvis man bliver udvist?? Jeg går ud fra at man får en frist på noget tid??? Vi har overvejet lidt at søge til udlandet....mest pga arbejde, men kan man søge om visum i et andet land hvis man er blevet afvist herhjemme?

Syntes godt nok reglerne er svære at finde rundt i, og har ikke tidligere haft problemer med de andre lande vi har været i. Om det så er rent held tør jeg ikke sige.
Som udgangspunkt vil man altid kunne ansøge om visum fra sit hjemland, forstået på den måde, det land du er statsborger i.
Man har, ved en udvisning en vis frist ja, men jeg skal ikke gøre mig klog på hvor længe denne varer. Forinden en udvisning, har man dog selv mulighed for at trække det lidt ud, f.eks. ved at klage over afslaget på FS, hvor man har 7 dage, tror jeg det er, og så skal klagen behandles - som også tager lidt tid, før en egentlig udvisning overhovedet kommer på tale.

Jeg kan næsten kun råde jer til at tage kontakt til myndighederne der har disse beføjelser, og kender reglerne, og så få lagt jer en slagplan I i værste tilfælde kan følge uden at i får problemer.

sjippe

Indlæg af sjippe » 17.06.2012 14:50:40

Fair nok......jeg er blevet en del klogere. Jeg takker for svar (mh+panicbutton).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 07:40:28

Ved et afslag på en EU-ansøgning er udrejsefristen 30 dage, og en klage har opsættende virkning, hvis den indgives inden 7 dage.

Ved et afslag på en ansøgning efter danske regler er udrejsefristen 7 dage, og en klage har som udgangspunkt ikke opsættende virkning. Justitsministeriet kan dog beslutte, at en klage undtagelsesvist vil have opsættende virkning, hvis det vil være særligt belastende for den pågældende at skulle udrejse og afvente klagesagens behandling i sit hjemland. Det kunne f.eks. være, hvis den afviste er et barn, som går i skole i Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 07:43:55

sjippe skrev:men kan man søge om visum i et andet land hvis man er blevet afvist herhjemme?
Det, du mener, er vel, om man kan søge om opholdstilladelse i et andet land, selvom man er blevet afvist herhjemme? Og svaret er, at ja selvfølgelig kan man det. Det er ikke anderledes end, at du godt kan søge og få en stilling hos Shell, selvom du engang har søgt en stilling hos 7-Eleven, som du ikke fik.

sjippe

Indlæg af sjippe » 18.06.2012 09:27:00

Fundiver - Super....var lige det jeg ville vide. Regner alligevel med at vi snart drager mod et andet land, så er meget rart at vide om det påvirkes af et afslag herhjemme.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 10:39:06

Hvert land har jo sine egne regler, og hvis det er et EU-land, så gælder EU-reglerne. Men hvis sagsbehandlingen i Danmark f.eks. har vist, at din kone har forevist et falsk pas, således at der hersker tvivl om hendes identitet, og hvis det andet lands myndigheder indhenter den oplysning hos de danske myndigheder, jamen så vil problemet selvfølgelig forfølge jer til det andet land. Det er klart.

Men selvfølgelig er det ikke sådan, at en 21-årig, der har fået afslag på FS i Danmark pga. 24-års reglen, også vil få afslag i Belgien, hvor aldersgrænsen er 18 år. Hvert lands myndigheder foretager sin egen uafhængige sagsbehandling, og afgørelser fra andre lande kan kun spille en rolle, hvis de henleder opmærksomheden på forhold, der også er lovgivet op i det land, hvor der nu søges, jævnfør det tænkte eksempel med det falske pas.

Besvar