Kan man indgive en ansøgning i DK om FS efter de danske regler mens ens ægtefælle har ophold pga. en verserende klagesag efter EU-opholdsdirektivet?
Der står at man skal have lovligt ophold - og et processuelt ophold, som man altså har ret til iflg. EU-opholdsdirektivet, må da være at betragte som lovligt?
spørgsmål
-
fundiver199
Re: spørgsmål
Nej et processuelt ophold giver netop ikke ret til at aflevere en ansøgning i Danmark. Ordet "lovligt" skal således ikke forstås bogstaveligt i denne sammenhæng. En asylansøger befinder sig f.eks. også fuldt lovligt i Danmark, men kan ikke få lov til at aflevere en ansøgning om familiesammenføring.
Der hersker pt. en smule usikkerhed om, hvorvidt man kan få lov at aflevere en ansøgning efter danske regler i Danmark, medens man har en ansøgning efter EU-reglerne under behandling. Men er EU-ansøgningen allerede afvist, så tvivler jeg meget på, at I får lov til det. Men I kan da forsøge. Det kan jo aldrig gå værre end, at det bliver et nej.
Der hersker pt. en smule usikkerhed om, hvorvidt man kan få lov at aflevere en ansøgning efter danske regler i Danmark, medens man har en ansøgning efter EU-reglerne under behandling. Men er EU-ansøgningen allerede afvist, så tvivler jeg meget på, at I får lov til det. Men I kan da forsøge. Det kan jo aldrig gå værre end, at det bliver et nej.
Jeg vil blot lige gøre opmærksom på, at det ifølge Ny i Danmark er muligt at søge, hvis klagesagen giver opsættende virkning på ens udrejsestempel.
-
fundiver199
Det er korrekt. Jeg er blevet klogere, siden jeg skrev det svar, idet flere ÆUG-medlemmer faktisk har fået lov at aflevere ansøgninger efter danske regler, medens deres EU-klagesager behandles.
Jeg antager, at der måske også er en smule politik i dette, idet man gerne vil have folk over på de danske regler og undgå, at spørgsmål om fortolkningen af EU-reglerne ryger videre til domstolene. Og det kan man jo gøre meget simpelt ved at give folk en opholdstilladelse efter de danske regler.
Jeg antager, at der måske også er en smule politik i dette, idet man gerne vil have folk over på de danske regler og undgå, at spørgsmål om fortolkningen af EU-reglerne ryger videre til domstolene. Og det kan man jo gøre meget simpelt ved at give folk en opholdstilladelse efter de danske regler.