EU-reglerne - Dokumentation på bopæl i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sanner_wt
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

EU-reglerne - Dokumentation på bopæl i Sverige

Indlæg af sanner_wt » 19.04.2008 00:54:40

Hej igen..

Jeg er næsten ved at have styr på alting til når jeg skal søge opholdstilladelse til min kommende, tyrkiske mand via EU-reglerne i sverige.. Men der er stadig noget omkring dokumentationen på min bolig jeg ikke er sikker på.
Jeg bor TIL LEJE i en bostadsrätt. Det er en stor 3-væreslses lejlighed. Ejeren bor her også og har 1 rum. (Han er her ikke så meget) Jeg har 2 rum.Jeg betaler en aftalt pris til ham kontant hver måned og vi har ikke nogen kontrakt som sådan. Hvad får jeg brug for, når jeg skal søge om opholdstilladelsen til min mand? Hvad er det for en slags kontrakt eller lignende jeg skal have? Kan ejeren af lejligheden bare skrive en kontrakt i hånden med vores underskrifter? Jeg er ikke godkendt af bostadsrättforeningen, som nogen herinde siger jeg skal være for at bo til leje i en bostadsrätt. Har i på intet tidpunkt hørt at der skulle være noget galt i det? Kun hvis jeg selv skulle fremleje lejligheden. Men det skal jeg jo ikke.. Og der skulle jo ikke være noget krav om at jeg skal fremleje en hel lejlighed for at få opholdstilladelse til min mand...??

Jeg har prøvet at finde noget andet i malmø, men har opgivet lige pt. Har overvejet at flytte til en anden by - fx landskrona. Men hvis der ikke skulle være noget problem i at blive boende her så vil jeg meget gerne det, da det er en perfekt pendlerlejlighed, når jeg arbejder i Danmark.

- Sandra

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.04.2008 05:18:16

Hej Sandra!

Når lejlighedens beboer også fortsat bor i lejligheden, er du det, som på svensk hedder inneboende, da du ikke råder over hele lejligheden alene. Når man er inneboende, skal man ikke først godkendes af bostadsrättförening/hyresvärden. Derfor er der ingen problemer i det, men du skal have en kontrakt om inneboende, som du kan fremvise til Migrationsverket - og hvis det er meningen, at din partner skal bo på samme adresse som dig, er det også en god ide, at det af kontrakten fremgår, at rummene udlejes som bolig for to personer.

Eksempler på hvordan sådan en standardkontrakt for inneboende ser ud kan du bl.a. finde flere steder på nettet, eller den kan købes hos en papir- eller boghandler i Sverige.

sanner_wt
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af sanner_wt » 19.04.2008 13:59:12

Tusind tak for svaret!

Besvar