Problemer med den fri bevægelighed i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

GitteK

Re: Problemer med den fri bevægelighed i Sverige

Indlæg af GitteK » 21.05.2012 07:59:23

Jeg har skrevet en del indlæg om EU sygesikringsbeviset (det blå bevis). Prøv at søge på dem.

Efter EU reglerne er du socialt sikret i DK, hvis du arbejder i DK og bor i SE. DU har så ret til at din ægtefælle får et EU sygesikringsbevis fra DK. Retten følger dig og forudsætter at din ægtefælle ikke arbejder i SE.

Her er et af mine tidligere indlæg:

Sektionen for international sygesikring er overflyttet til Patientombuddet og EU-sygesikringsbeviset m.m. hörer derfor nu til under Patiensombuddet og på deres hjemmeside kan findes regler m.m.

I det seneste nyhedsbrev fra marts 2012 står nedenstående:

http://www.patientombuddet.dk/Sagsomraa ... 02012.ashx

EU-sygesikringskort til grænsearbejderes familiemedlemmer:

Försäkringskassan i Sverige har bedt om, at kommunerne bliver mindet om reglerne for udstedelse af EU-sygesikringskort til grænsearbejderes familiemedlemmer. Familiemedlemmer til en grænsearbejder, der arbejder i Danmark men bor med familie i Sverige, er berettiget til EU-sygesikringskortet fra Danmark. Kortet udstedes af den danske kommune, der udsteder EU-sygesikringskortet til grænsearbejderen. Det er dog en betingelse, at familiemedlemmet ikke selv er sikret i bopælslandet, fx ved arbejde i bopælslandet eller på grundlag af pension fra bopælslandet.

Så hvis nogen har problemer med at få udstedt EU sygesikringsbeviset - er det bare at printe ovenstående nyhedsbrev.

Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til Borgerservice i min arbejdskommune)

Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)

Pt. tror jeg at alle skal forvente at blive mødt med kravet om et EU sygesikringsbevis for ægtefællen og man ligeså godt forkorte ventetiden ved at få bestilt og afleveret beviset til Migrationsverket.

mini

Indlæg af mini » 26.05.2012 06:19:43

Hej GitteK

Jeg arbejder i DK og bor i SE. Iføgle nyhedsbrev fra marts 2012 kan jeg evt. få min kone et EU sygesikringsbevis udstedes af den danske kommune.

Försäkringskassan i Sverige har bedt om, at kommunerne bliver mindet om reglerne for udstedelse af EU-sygesikringskort til grænsearbejderes familiemedlemmer. Familiemedlemmer til en grænsearbejder, der arbejder i Danmark men bor med familie i Sverige, er berettiget til EU-sygesikringskortet fra Danmark. Kortet udstedes af den danske kommune, der udsteder EU-sygesikringskortet til grænsearbejderen.
Det er dog en betingelse, at familiemedlemmet ikke selv er sikret i bopælslandet, fx ved arbejde i bopælslandet eller på grundlag af pension fra bopælslandet.
Et barn af en grænsearbejder skal kun have EU-sygesikringskortet fra bopælslandet, hvis barnet selv er beskæftiget i bopælslandet eller er medforsikret under den anden forælder efter bopælslandets lovgivning.

Vi har et lille barn , som ikke er dansk statsborger.
Kan vores barn godt blive medforsikret under mit sygesikringskort, som udstedes af den danske kommune?

MVH

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.05.2012 06:38:25

Hvis I har et barn sammen, og du er dansk statsborger, så er barnet det også. Og ellers sidestilles din ægtefælles særbørn (børn fra tidligere forhold) med jeres fællesbørn, så længe I lever sammen som en familie. Så svaret på dit spørgsmål må være et klart ja.

mini

Indlæg af mini » 26.05.2012 06:56:51

@fundiver199

Jeg har problem at jeg bliver dansk statsborger efter mit barn bliver født i udlandet. Mit barn er derfor ikke med i mit statsborgerskabsbevis. Vi er gift i Danmark.
fundiver199 skrev:Hvis I har et barn sammen, og du er dansk statsborger, så er barnet det også. Og ellers sidestilles din ægtefælles særbørn (børn fra tidligere forhold) med jeres fællesbørn, så længe I lever sammen som en familie. Så svaret på dit spørgsmål må være et klart ja.

ays

Indlæg af ays » 08.06.2012 21:09:02

Hej Gitte

Er problemet nu løst vedr. forsikring af ægtefæller? Det kan godt være jeg spørger dumt, men vil gerne være 100 % sikker inden jeg foretager mig noget.

Min mand er nu kommet til Sverige med turistvisum og vi har planer om at søge opholdskort til ham inden hans visum udløber.
Jeg har været på udkig efter jobs i Sverige, da der har været de problemer med forsikringen. Jeg har læst mig frem i forumet og det ser ud til at problem nu er løst.

Vil det så sige, at jeg kan arbejde i DK og søge en EU forsikring til min mand i min arbejdskommune og derefter søge opholdskort til ham uden problemer?

mvh
ays

ditte

Re: Probleme med blive gift

Indlæg af ditte » 09.06.2012 21:49:59

hej jeg er en ung pige på 23 år jeg har en kæreste han er fra baglandes på 28 år vi vil gerne gifte os og vi elsker hinanden meget men han er ikke dansk og han bor på asyl han har fået sit første negativ og venter på svar fra næste sag vi håber han får positiv men vis han ikke gør ved vi ikke hvad der er bæst at gøre håber der er nogen der kan give mig nogen svar

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 07.02.2013 14:35:23

Hej!

Vi har modtaget nogle gode svar fra jer herinde på mange af vore spørgsmål. Tak for det.

Hvordan skaffer jeg min ægtefælle, som er fra 3. land (Bangladesh) et sygesikringskort, som kan fremlægges hos Migrationsverket, når vi ansøger om et opholdskort?

Vi bor i Sverige. Min ægtefælle har ikke noget svensk personnummer. Min ægtefælle har ikke nogen tilknytning til Danmark bortset fra at have indgået ægteskab med undertegnede, som er dansk statsborger. Jeg er pensionist og er i stand til at forsørge min ægtefælle

På forhånd tak

Venlig hilsen
Ismanden

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.02.2013 10:17:31

Når du ikke er arbejdstager i hverken Sverige eller Danmark, så kan din ægtefælle ikke få udstedt noget sygesikringsbevis. Og I kan heller ikke tegne nogen privat sygeforsikring, som anerkendes af Migrationsverket. Der er adskilige andre, der ligesom jer er fanget i ingenmandsland af disse regler. Dvs., opholdskort kan ikke udstedes. Løsningen er ikke at søge efter EU-regler, men derimod at søge efter nationale svenske regler i stedet.

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 10.02.2013 11:15:13

Hej!
16.03.12 0846.15 skriver Fundiver199 i denne tråd bl.a:

3) Indstille sig på at flytte hurtigt videre til Danmark uden, at ægtefællen har fået hverken svensk opholdskort eller svensk personnummer, og så undlade at bruge mere tid og energi på dette end højest nødvendigt.

Efter at have læst utrolige mange indlæg omkring familiesammenføring efter EU-reglerne og herunder alle de mange krav og forbehold, som nævnes i indlæggene, må vi nok forberede os på, at det er punkt 3, som bliver vores videre indgangsvinkel.

Min ægtefælle er fra et ikke EU-land og har aldrig været i Danmark.
Jeg er dansk pensionist med midler, så jeg kan forsørge os begge.

Vi har overvejet at ansøge Migrationsverket om et svensk opholdkort uanset, at vi ikke kan fremvise nogen form for sygeforsikringsbevis for min ægtefælle. Vi beder om et bevis på vores ansøgning fra Migrationsverket til brug for vores ansøgning om familiesammenføring i DK.

EU-blanketten S 1/E 106: Er den KUN for arbejdstagere og dermed IKKE for pensionister? Har min ægtefælle - fra 3. land - overhovedet nogen mulighed for at erhverve nogen form for sygesikring i den nuværende situation?

Omkring maj 2013 vil vi sikkert ansøge om familiesammenføring efter EU-reglerne i Danmark. Da har vi boet i Sverige siden 21.12.2012, indgået ægteskab i Sverige i februar 2013, men kendt hinanden siden december 2011. Vi har samlet på mange "minder" om vort ophold i Sverige og håber naturligvis, at disse vil tilfredsstille US i Danmark.

Vi kan bevise vort bekendtskab før Sveriges-tiden v.h.a. mail-udskrifter. Kan disse også benyttes i dokumentationen?

Jeg var til et møde I US i efteråret 2012 vedr. Familiesammenføring iflg. EU-reglerne. Et positivt og lærerigt møde, hvor medarbejderne i US gav udtryk for deres utrolige positive indgangsvinkler til ansøgningerne. Jeg har modtaget hele mødeoplægget fra US, og dette oplæg er vores udgangsposition for vores ansøgning i maj 2013. Kender I til dette oplæg?

Venlig hilsen

Ismanden

Besvar