Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset
Re: Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset
Ja, det er arbejdskommunen eller ring til Sygesikringen, så kan du klare det med en opringning.
-
solskinsglad
Hvordan ringer man til sygesikringen? Jeg kan ikke finde andet end henvisninger til borgerservice.
Min veninde forsøger at få ophold til sin mand i Sverige, og hun arbejder i København. Kommunen har nu bedt hende dokumentere, at Sverige vil lade hendes mand tage ophold, før de vil udstede kortet.
Min veninde forsøger at få ophold til sin mand i Sverige, og hun arbejder i København. Kommunen har nu bedt hende dokumentere, at Sverige vil lade hendes mand tage ophold, før de vil udstede kortet.
Sektionen for international sygesikring er overflyttet til Patientombuddet og EU-sygesikringsbeviset m.m. hörer derfor nu til under Patiensombuddet og på deres hjemmeside kan findes regler m.m.
I det seneste nyhedsbrev fra marts 2012 står nedenstående:
http://www.patientombuddet.dk/Sagsomraa ... 02012.ashx
EU-sygesikringskort til grænsearbejderes familiemedlemmer:
Försäkringskassan i Sverige har bedt om, at kommunerne bliver mindet om reglerne for udstedelse af EU-sygesikringskort til grænsearbejderes familiemedlemmer. Familiemedlemmer til en grænsearbejder, der arbejder i Danmark men bor med familie i Sverige, er berettiget til EU-sygesikringskortet fra Danmark. Kortet udstedes af den danske kommune, der udsteder EU-sygesikringskortet til grænsearbejderen. Det er dog en betingelse, at familiemedlemmet ikke selv er sikret i bopælslandet, fx ved arbejde i bopælslandet eller på grundlag af pension fra bopælslandet.
Så hvis nogen har problemer med at få udstedt EU sygesikringsbeviset - er det bare at printe ovenstående nyhedsbrev.
Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til Borgerservice i min arbejdskommune)
Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)
I det seneste nyhedsbrev fra marts 2012 står nedenstående:
http://www.patientombuddet.dk/Sagsomraa ... 02012.ashx
EU-sygesikringskort til grænsearbejderes familiemedlemmer:
Försäkringskassan i Sverige har bedt om, at kommunerne bliver mindet om reglerne for udstedelse af EU-sygesikringskort til grænsearbejderes familiemedlemmer. Familiemedlemmer til en grænsearbejder, der arbejder i Danmark men bor med familie i Sverige, er berettiget til EU-sygesikringskortet fra Danmark. Kortet udstedes af den danske kommune, der udsteder EU-sygesikringskortet til grænsearbejderen. Det er dog en betingelse, at familiemedlemmet ikke selv er sikret i bopælslandet, fx ved arbejde i bopælslandet eller på grundlag af pension fra bopælslandet.
Så hvis nogen har problemer med at få udstedt EU sygesikringsbeviset - er det bare at printe ovenstående nyhedsbrev.
Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til Borgerservice i min arbejdskommune)
Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)
Hej GitteK
Du ser ud til at have styr på mange ting, og lyder som en der har løbet meget frem og tilbage imellem dk og se..
Jeg vil hører om det eu kort du har fået, er udstedt i dit navn eller din mands navn.. Eller står jeres begges navn på kortet..
Jeg har fået en middlertidig attest sygesikring der gælder i 2 mdr. Kan jeg bruge Den til At gå til lægen i dk, og er der egenbetalling ved brug af den??
Håber nogen ka hjælpe..
Hilsen assaad
Du ser ud til at have styr på mange ting, og lyder som en der har løbet meget frem og tilbage imellem dk og se..
Jeg vil hører om det eu kort du har fået, er udstedt i dit navn eller din mands navn.. Eller står jeres begges navn på kortet..
Jeg har fået en middlertidig attest sygesikring der gælder i 2 mdr. Kan jeg bruge Den til At gå til lægen i dk, og er der egenbetalling ved brug af den??
Håber nogen ka hjælpe..
Hilsen assaad
EU sygesikringsbeviset er i din ægtefælles eget navn - ligesom dit EU sygesikringsbevis er i dit eget navn.
På dit bevis vil dit cpr.nr fremgå. På den udenlandske ægtefælles bevis vil födselsdag fremgå samt et fiktiv cpr.nr (et såkaldt identifikationsnummer). Dette laver kommune samtidig med at de bestiller beviset.
Beviset kommer til jeres adresse indenfor 2 uger og er et blåt plastik kort.
Man kan et midlertidligt, mens man venter på at det kommer med posten. Dette er en udskrift - en A4 side - som dokumenterer, at beviset er bestilt m.m.
Du (eller din ægtefælle) kan ikke anvende EU sygesikringsbeviset (eller det midlertidige papir) i hverken DK eller SE - men i alle andre EU lande. Det er et rejse sygesikringsbevis og gælder derfor ikke i hjemland eller arbejdsland.
Det særligt sundhedskort kan du få, hvis du arbejder i DK og bor i SE og med det kan du gratis gå til lægen m.m. i DK.
"Det særlige sundhedskort anvendes for personer, som ikke er tilmeldt med adresse i Danmark, men som har ret til social sikring fra Danmark.
Det særlige sundhedskort er en betegnelse for det specielle sundhedskort, som udstedes til danskere og andre EU borgere, som har ret til behandling i det danske sundhedsvæsen, selv om de ikke er tilmeldt med en folkeregisteradresse i Danmark.
Beviset er et gult plastik kort, som minder meget om det almindelige sundhedskort i udformning. Dog har kortet en rød markering, som signalerer, at der er tale om et særligt sundhedskort.
Kortet kan udstedes med en gyldighed på op til 2 år.
Du kan f.eks. få et særligt sundhedskort, når:
Du arbejder i Danmark og bor i et andet EU/EØS-land
hvis du arbejder minimum 9 timer pr. uge, 18 timer pr. 14 dage eller 39 timer om måneden og du ikke arbejder i bopælslandet "
Du får kortet i den kommune, hvor du arbejder.
Ps. Jeg har boet i SE i 8 år
På dit bevis vil dit cpr.nr fremgå. På den udenlandske ægtefælles bevis vil födselsdag fremgå samt et fiktiv cpr.nr (et såkaldt identifikationsnummer). Dette laver kommune samtidig med at de bestiller beviset.
Beviset kommer til jeres adresse indenfor 2 uger og er et blåt plastik kort.
Man kan et midlertidligt, mens man venter på at det kommer med posten. Dette er en udskrift - en A4 side - som dokumenterer, at beviset er bestilt m.m.
Du (eller din ægtefælle) kan ikke anvende EU sygesikringsbeviset (eller det midlertidige papir) i hverken DK eller SE - men i alle andre EU lande. Det er et rejse sygesikringsbevis og gælder derfor ikke i hjemland eller arbejdsland.
Det særligt sundhedskort kan du få, hvis du arbejder i DK og bor i SE og med det kan du gratis gå til lægen m.m. i DK.
"Det særlige sundhedskort anvendes for personer, som ikke er tilmeldt med adresse i Danmark, men som har ret til social sikring fra Danmark.
Det særlige sundhedskort er en betegnelse for det specielle sundhedskort, som udstedes til danskere og andre EU borgere, som har ret til behandling i det danske sundhedsvæsen, selv om de ikke er tilmeldt med en folkeregisteradresse i Danmark.
Beviset er et gult plastik kort, som minder meget om det almindelige sundhedskort i udformning. Dog har kortet en rød markering, som signalerer, at der er tale om et særligt sundhedskort.
Kortet kan udstedes med en gyldighed på op til 2 år.
Du kan f.eks. få et særligt sundhedskort, når:
Du arbejder i Danmark og bor i et andet EU/EØS-land
hvis du arbejder minimum 9 timer pr. uge, 18 timer pr. 14 dage eller 39 timer om måneden og du ikke arbejder i bopælslandet "
Du får kortet i den kommune, hvor du arbejder.
Ps. Jeg har boet i SE i 8 år
-hej igen..
Tak for din hjælp Gitte..
jeg har idag været på 3 forskellige kommuner i DK for at skaffe et blå EU kort til mig og min kone.
Det var nemt nok med mig da jeg er dansk statsborger, men det var besværligt med min kone, for hun skulle have svensk personnr før det kunne lad sig gøre, og det har hun ikke. jeg viste vielsesattest osv men de var ikke til at snakke med(den kommune jeg afrejste fra).
så jeg tog videre til den kommune jeg arbejder i, her fik jeg ordnet alt på ti min, de har lovet at sende det indenfor 14 dage, så mon ikke det kommer?
Men som du siger så acceptere migrationsverket det blå eu kort?
hvis min kone skal have lægehjælp og hun får opholdstilladelse(men ikk cpr nr), kan hun så få det igennem dette kort, altså i DK for hun arbejder jo ikke i dk og bor i sverige. så hun kan jo være på "ferie" i dk i realitet, og mangle lægehjælp..?
for der er vist noget med at der er lukket og slukket for personnr i sverige i øjeblikket, og det skal man vel have for at gå til lægen?
endnu engang mange tak for din hjælp og tid..
Assaad
Tak for din hjælp Gitte..
jeg har idag været på 3 forskellige kommuner i DK for at skaffe et blå EU kort til mig og min kone.
Det var nemt nok med mig da jeg er dansk statsborger, men det var besværligt med min kone, for hun skulle have svensk personnr før det kunne lad sig gøre, og det har hun ikke. jeg viste vielsesattest osv men de var ikke til at snakke med(den kommune jeg afrejste fra).
så jeg tog videre til den kommune jeg arbejder i, her fik jeg ordnet alt på ti min, de har lovet at sende det indenfor 14 dage, så mon ikke det kommer?
Men som du siger så acceptere migrationsverket det blå eu kort?
hvis min kone skal have lægehjælp og hun får opholdstilladelse(men ikk cpr nr), kan hun så få det igennem dette kort, altså i DK for hun arbejder jo ikke i dk og bor i sverige. så hun kan jo være på "ferie" i dk i realitet, og mangle lægehjælp..?
for der er vist noget med at der er lukket og slukket for personnr i sverige i øjeblikket, og det skal man vel have for at gå til lægen?
endnu engang mange tak for din hjælp og tid..
Assaad
Man skal ikke lade sig afvise. Kommunen i DK kan ikke kræve, at den udenlandske ægtefælle har hverken dansk eller svensk cpr.nr. De kan kræve, at ægteskabet er registreret i DK samt dokumentation for at det er registreret i SE og at den danske ægtefælle arbejder i DK.
Ja, Migrationsverket accepterer så vidt jeg ved EU sygesikringsbeviset.
Fisk
Jeg ved ikke, om din ægtefællen kan anvende kortet i DK - men jeg tror det ikke. Det er jo udstedt i DK og derfor kan man normalt kun anvende det i andre EU lande end DK.
Ja, Migrationsverket accepterer så vidt jeg ved EU sygesikringsbeviset.
Fisk
Hvad med det særlige sundhedskort kan min kone få lægehjælp igennem det i dk el se, altså mit sundhedskort.
Fordi hun er kommet til se på turistvisum og har ansøgt om fast opholdstilladelse hos migrationsverket, men har ikke svensk personnr endnu..
Og det blå eu kort har hun bestilt igår men det kan hun ikk bruge i se eller dk så det er ubrugligt i vores situation..
Hvis nogen har et link hvor man kan læse om reglerne om det særlige sundhedskort og det blå kort, så må du godt paste det herinde i forumet..
På forhånd tak..
Assaad
Fordi hun er kommet til se på turistvisum og har ansøgt om fast opholdstilladelse hos migrationsverket, men har ikke svensk personnr endnu..
Og det blå eu kort har hun bestilt igår men det kan hun ikk bruge i se eller dk så det er ubrugligt i vores situation..
Hvis nogen har et link hvor man kan læse om reglerne om det særlige sundhedskort og det blå kort, så må du godt paste det herinde i forumet..
På forhånd tak..
Assaad
Dine kone skal bruge EU sygesikringsbeviset til at få sit opholdskort - altså til Migrationsverket. Hun kan også bruge det ved rejser til andre EU lande end DK og SE som en ekstra gevinst.
Dit sundhedskort kan kun du bruge.
Tag kontakt til http://www.patientombuddet.dk og spörg dem, så får du det mest kvalificerede svar og skriv meget gerne svaret her, så alle får gläde af det.
http://europa.eu/youreurope/citizens/he ... dex_da.htm kan også väre et bud.
Google er din ven. Sög på EU sygesikringsbevis og på Det särlige sundhedskort så kommer alt der masser af information.
Dit sundhedskort kan kun du bruge.
Tag kontakt til http://www.patientombuddet.dk og spörg dem, så får du det mest kvalificerede svar og skriv meget gerne svaret her, så alle får gläde af det.
http://europa.eu/youreurope/citizens/he ... dex_da.htm kan også väre et bud.
Google er din ven. Sög på EU sygesikringsbevis og på Det särlige sundhedskort så kommer alt der masser af information.
Hej igen..
har tjekket lidt her og der, mest på google..
og har fundet en pdf for det særlige sundhedskort, den er fra 2009 og ser ud til at være udarbejdet af sundhedsministeriet, og ligger inde på borger.dk
her er linket, læs kap 2 og 2.1 samt 2.2
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=d ... Ng&cad=rja
efter min opfattelse kan familiemedlemmer til grænsegænger få et særligt sundhedskort..
men det kan de ikke hvis man ringer til ombudsmanden og spørger.??
de siger at familiemedlemmet kan få det, hvis han/hun også arbejder i Danmmark og betaler atp.
Det meget forvirrende..
Er der nogen som har fået lavet et særligt sundhedskort til sit familiemedlem, som bor i Sverige?
Assaad
har tjekket lidt her og der, mest på google..
og har fundet en pdf for det særlige sundhedskort, den er fra 2009 og ser ud til at være udarbejdet af sundhedsministeriet, og ligger inde på borger.dk
her er linket, læs kap 2 og 2.1 samt 2.2
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=d ... Ng&cad=rja
efter min opfattelse kan familiemedlemmer til grænsegænger få et særligt sundhedskort..
men det kan de ikke hvis man ringer til ombudsmanden og spørger.??
de siger at familiemedlemmet kan få det, hvis han/hun også arbejder i Danmmark og betaler atp.
Det meget forvirrende..
Er der nogen som har fået lavet et særligt sundhedskort til sit familiemedlem, som bor i Sverige?
Assaad
I det som du henviser til står der, at vores type familiemedlemmer IKKE kan få det særlige sundhedskort. De hører under punkt 1 i listen og der hvor der står angivet, at familiemedlemmer kan få kortet, står der, at det gælder gruppen fra punkt 2 og så videre.
Vejledningen stemmer altså med den information som du har fået.
Vejledningen stemmer altså med den information som du har fået.
Hvordan får man registreret sit ægteskab i sverige? Kan det evt gøres på en hjemmeside? Og hvordan gør man det i dk? Kan det evt gøres på nettet?
Nej, du skal hen på Skatteverket med din vielsesattest for at få det registreret i folkeregistret.
Jeg var idag nede for at registere mit ægtskab i Danmark, I min fraflytningskommune .. Efter at havet fået det gjort, spurgte om jeg kunne få udstedt et eu sygesikring kort til min mand og jeg .. Det kunne jeg godt hvis jeg havde nok dokumention med .. Det jeg havde med var , vores vielsesattest fra Tyrkiet, min sidste lønseddel og min mands pas .. Det var nok til at få et eu sygesikring til min mand , dog kun tre måneder da hans sag endnu ikke er fastlagt og et kort til mig på 2 år
desuden fik hun også lavet et særligt sygesikring til mig ( ved ikke lige hvad det bruges til )
Men er det nok med at kortet rækker 3 måneder for min mands vedkommende?