Indfødsret
Indfødsret
Hej..
jeg kan se nogle links hist og pist men jeg fatter stadigvæk intet af det der er skrevet.
Er der kommet noget nyt om indfødsret ? Og hvordan kan jeg se om der er sket noget i det område..??
På forhånd tak
jeg kan se nogle links hist og pist men jeg fatter stadigvæk intet af det der er skrevet.
Er der kommet noget nyt om indfødsret ? Og hvordan kan jeg se om der er sket noget i det område..??
På forhånd tak
-
fundiver199
Re: Indfødsret
Nej der sker ikke noget på indfødsretsområdet endnu. Det bliver formentlig tidligst lige før sommerferien, og måske endda først i næste folketingssamling, da det givetvis har højere prioritet at få ændret på reglerne om permanent opholdstilladelse, FS af børn og behandlingen af asylansøgere.
Følg med her på hjemmesiden og i forum. Vi skal nok offentliggøre det, lige så snart der bliver fremsat eller vedtaget nye lovforslag på udlændingeområdet. Så hvis der intet står, så er det fordi, der intet er sket.
Følg med her på hjemmesiden og i forum. Vi skal nok offentliggøre det, lige så snart der bliver fremsat eller vedtaget nye lovforslag på udlændingeområdet. Så hvis der intet står, så er det fordi, der intet er sket.
Hej Igen
Er der overhovedet ikke noget nyt vedr. indfødsret?
jeg kan heller ej finde info. i FT´s hjemmeside.. Synes det går så langsomt..
jeg havde hørt, at i Juni/juli vil der være ændringer kan dette passe ?!
Er der overhovedet ikke noget nyt vedr. indfødsret?
jeg kan heller ej finde info. i FT´s hjemmeside.. Synes det går så langsomt..
jeg havde hørt, at i Juni/juli vil der være ændringer kan dette passe ?!
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan også google www.statsborgerskab.dk regelmæssigt. De koncentrerer sig om lige netop dette.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Det ser ikke ud til, at der sker nogle ændringer i reglerne for erhvervelse af dansk statsborgerskab i denne folketingssamling. Næste folketingssamling starter i oktober 2012.
Hej
Først vil jeg starte med at takker jer alle her i hjmmesiden for deres hjælp og hurtigt svar
, det er søde og pænt af jer at brug tid på os for at svar alle spørgsmålene.
Jeg har fået en tilladelse til en familiesammenføring, og nu har jeg boet her i Danmark i 6 uafbrudt år. Gik i ungdomsskole i 3 år, i vuc 3 år og har bestået 9. klasse, men i 10. klasse dumpede jeg og nu er jeg i gang med 1. års hf. Jeg har også bestået indfødsretsprøve 35 rigtigt spørgsmål og får su.
Mit spørgsmål er kan jeg optaget på et lovforslag om dansk statsborgerskab.
på forhånd tak
vh smsma
Først vil jeg starte med at takker jer alle her i hjmmesiden for deres hjælp og hurtigt svar
Jeg har fået en tilladelse til en familiesammenføring, og nu har jeg boet her i Danmark i 6 uafbrudt år. Gik i ungdomsskole i 3 år, i vuc 3 år og har bestået 9. klasse, men i 10. klasse dumpede jeg og nu er jeg i gang med 1. års hf. Jeg har også bestået indfødsretsprøve 35 rigtigt spørgsmål og får su.
Mit spørgsmål er kan jeg optaget på et lovforslag om dansk statsborgerskab.
på forhånd tak
vh smsma
-
fundiver199
Det kan man ikke sige ud fra de oplysninger, du giver. Der er mange forskellige krav, der skal være opfyldt. Læs om kravene her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/s ... sation.htm
Jamen, jeg har lige læst en lov § 11. som sådan lyds den:fundiver199 skrev:Det kan man ikke sige ud fra de oplysninger, du giver. Der er mange forskellige krav, der skal være opfyldt. Læs om kravene her:
§ 11. Ansøgere, der har fået en væsentlig del af deres almindelige eller faglige uddannelse i Danmark, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter 4 års ophold her i landet. Det er en betingelse, at uddannelsen er af dansk karakter og har varet i mindst 3 år, medmindre den forinden er afsluttet med eksamen eller lignende prøve.
Som jeg har sagt at jeg har hf-uddannelse og 9. kl bevis.
håber du vil hjælp
tak
Umiddelbart tager en hf uddannelse da ikke 3 år gør den?
Og under alle omstændigheder er der de andre betingelser som fundiver henviste til, som du også skal leve op til.
Der er alt for få oplysninger om dig til at kunne bedømme om du vil kunne kvalificere dig.
Hvornår fik du permanent opholdstilladelse?
Har du indenfor de sidste 5 år modtaget nogen form for hjælp fra det offentlige efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven?
Og under alle omstændigheder er der de andre betingelser som fundiver henviste til, som du også skal leve op til.
Der er alt for få oplysninger om dig til at kunne bedømme om du vil kunne kvalificere dig.
Har du indenfor de sidste 5 år modtaget nogen form for hjælp fra det offentlige efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven?
Hej Søren! Tak for dit svar.soreng skrev:Umiddelbart tager en hf uddannelse da ikke 3 år gør den?
Jeg fik mit først opholdstlladelse d. 14-04-2006.
Jeg har overhovdet ikke fået hjælp fra det offentlige, men su.
Jeg er nu 2. års hf.
Har bestået indfødsretsprøve.
Har også bestået 9. kl.
boet i Danmark i 6 uafbrudt år.
hvad skal du vide mere
på forhånd tak.
vh Smsma
Har du permanent opholdstilladelse, eller er den tidsbegrænset på nogen måde?
"Det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse (meddelelse af statsborgerskab), at du har en tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, og at du har bopæl i Danmark."
Det er jo egentlig bare at kigge kravene igennem et for et på den side som fundiver linkede til, og så se om du lever op til alle krav.
"Det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse (meddelelse af statsborgerskab), at du har en tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, og at du har bopæl i Danmark."
Det er jo egentlig bare at kigge kravene igennem et for et på den side som fundiver linkede til, og så se om du lever op til alle krav.
Jeg har permanent opholdstilladelse og som har sagt boet i Danmark i 6 år.soreng skrev:Har du permanent opholdstilladelse, eller er den tidsbegrænset på nogen måde?
jeg har kigget på kravene, men de sagde at man skal boet i Danmark i 9 år og anden hjemmesiden sige, at hvis man har boet i Danmark i 4 år og under uddannelse kan søge om dansk indfødsret.
Den anden side du snakker er om nok retsinformation, hvor du kan finde paragrafferne bag loven.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=122009
Paragraffen du skriver om siger.
"Ansøgere, der har fået en væsentlig del af deres almindelige eller faglige uddannelse i Danmark, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter 4 års ophold her i landet. Det er en betingelse, at uddannelsen er af dansk karakter og har varet i mindst 3 år, medmindre den forinden er afsluttet med eksamen eller lignende prøve."
Om en 9. klasse og en hf er nok til at gå under "væsentlig del af deres almindelige eller faglige uddannelse i Danmark", det er jeg lidt i tvivl om.
Men under alle omstændigheder kan du ikke søge før end at du har taget din hf eksamen, da uddannelsen enten skal have varet 3 år, eller være afsluttet, og en hf tager så vidt jeg husker kun 2 år, så den skal du afslutte først. Din 9. klasse og din hf kan du næppe lægge sammen til en uddannelse, og få 3 år på den måde.
Jeg ville prøve at ringe til us og spørge hvad der ligger i sætningen "væsentlig del af deres almindelige eller faglige uddannelse i Danmark", da det jo i høj grad lægger op til en individuel vurdering fra gang til gang.
"Ansøgere, der har fået en væsentlig del af deres almindelige eller faglige uddannelse i Danmark, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter 4 års ophold her i landet. Det er en betingelse, at uddannelsen er af dansk karakter og har varet i mindst 3 år, medmindre den forinden er afsluttet med eksamen eller lignende prøve."
Om en 9. klasse og en hf er nok til at gå under "væsentlig del af deres almindelige eller faglige uddannelse i Danmark", det er jeg lidt i tvivl om.
Men under alle omstændigheder kan du ikke søge før end at du har taget din hf eksamen, da uddannelsen enten skal have varet 3 år, eller være afsluttet, og en hf tager så vidt jeg husker kun 2 år, så den skal du afslutte først. Din 9. klasse og din hf kan du næppe lægge sammen til en uddannelse, og få 3 år på den måde.
Jeg ville prøve at ringe til us og spørge hvad der ligger i sætningen "væsentlig del af deres almindelige eller faglige uddannelse i Danmark", da det jo i høj grad lægger op til en individuel vurdering fra gang til gang.
1000 tak Søren for dit venlig og pænt svar.soreng skrev:Den anden side du snakker er om nok retsinformation, hvor du kan finde paragrafferne bag loven.
Jeg sæt pris på dit tid du har brugt på mig.
Tak for det igen og du må have en rigtigt go' dag.
vh Smsma
-
fundiver199
Som Søren skriver, skal du i hvert fald nok have afsluttet din HF, før der er ide i at søge. Men ellers er det vel bare om at aflevere en ansøgning. Det kan jo aldrig gå værre end, at det bliver et "nej", og i så fald kan du søge igen på et senere tidspunkt, når du opfylder kravene. Det er ikke altid, at man kan vide med 100% sikkerhed, om man opfylder betingelserne for noget, før man søger om det. Og i så fald må man bare søge og dermed få sin sag prøvet.
Reglen om at få dansk statsborgerskab efter 4 år, hvis man har taget "en væsentlig del" af sin uddannelse her i landet kendte jeg faktisk ikke. Og da det lyder som noget, der er en meget konkret vurdering fra sag til sag, er jeg ikke sikker på, at du får så meget mere at vide ved at spørge Udlændingestyrelsen, end hvad Søren og jeg allerede har skrevet her. Dvs. de vil nok også bare sige til dig, at du er velkommen til at søge, og hvis du gør det, vil de behandle din ansøgning og give dig et svar.
Reglen om at få dansk statsborgerskab efter 4 år, hvis man har taget "en væsentlig del" af sin uddannelse her i landet kendte jeg faktisk ikke. Og da det lyder som noget, der er en meget konkret vurdering fra sag til sag, er jeg ikke sikker på, at du får så meget mere at vide ved at spørge Udlændingestyrelsen, end hvad Søren og jeg allerede har skrevet her. Dvs. de vil nok også bare sige til dig, at du er velkommen til at søge, og hvis du gør det, vil de behandle din ansøgning og give dig et svar.