Problemer med au-pair-kæreste når man flytter til sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zenmind

Problemer med au-pair-kæreste når man flytter til sverige?

Indlæg af zenmind » 05.06.2012 19:45:11

Hvis man vil flytte til sverige i 3 mdr. for at blive familiesammenført med en au-pair her i Danmark (hvis kontrakt udløber om 6 mdr), hvad er så det bedste man kan gøre?
Altså så situationen er mest sikker for hende.

I det sekund jeg gifter mig med hende i DK, så skal hun jo forlade landet kort tid efter.
Så jeg kan ikke overskue, på hvilket tidspunkt i processen (i løbet af de 3 mdr. jeg skal være i sverige), det vil være smartest at gifte sig med hende.
Og vil der i den forbindelse være en fordel i at gifte sig med hende i Sverige?

På forhånd tak igen.

closed1

Re: Problemer med au-pair-kæreste når man flytter til sverig

Indlæg af closed1 » 05.06.2012 20:25:52

du skriver vist lidt her og der i forum ??? det er vist nemmest at starte en tråd et sted og spørge ?

zenmind

Indlæg af zenmind » 05.06.2012 23:07:46

closed1 skrev:du skriver vist lidt her og der i forum ??? det er vist nemmest at starte en tråd et sted og spørge ?
Jeg synes det virker mere logisk at man målretter sine forskellige spm. til de sektioner de bedst hører ind under, på den anden side mister man måske lidt overblikket over "min situation", hvis jeg spreder mig over for meget af forummet...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2012 05:47:40

Hvad der er "smartest", og hvor det er bedst at blive gift, er helt op til jer. Men boligen i Sverige bør da nok i hvert fald stå klar og vente på jer, før I gifter jer, hvis I gerne vil undgå, at hun må rejse en tur hjem og komme tilbage igen, når du er flyttet, og hun har fået et visum.

For selvfølgelig kan I ikke forvente, at hun kan fortsætte som au-pair i f.eks. 4 eller 7 måneder, medens du leder efter et sted at bo i Sverige. Så bryllupet bør tidligst planlægges, når du har skrevet under på en lejekontrakt og ved, hvornår du kan flytte ind.

Det lyder dog, som om du - som mange andre - har misforstået, hvad der sker, når betingelserne i en opholdstilladelse ikke længere er opfyldt. Du tror tilsyneladende, at så bliver opholdstilladelsen automatisk "ugyldig", og den pågældende skal straks udrejse af Danmark.

Men sådan er det ikke. At inddrage en opholdstilladelse, før den udløber, er en myndighedshandling og indebærer derfor, at myndigheden meddeler sin afgørelse skriftligt med klagevejledning og udrejsefrist. Helt på samme måde som når der gives afslag på en ansøgning om en ny opholdstilladelse.

Så i det konkrete eksempel der er processen følgende:

1) Først skal Udlændingestyrelsen blive opmærksom på, at en au-pair har giftet sig og derfor ikke har ret til at fortsætte som au-pair

2) Herefter skal Udlændingestyrelsen have tid til at behandle sagen, som jo kommer oven i alle de 1.000-vis af andre sager om inddragelse af opholdstilladelser af alle mulige andre årsager, som de også skal behandle

3) Herefter sender Udlændingestyrelsen så et brev til din kone, og i det brev er der angivet en udrejsefrist

Hvad tidshorisonten er for denne proces, kan man næppe sige noget generelt om, da det jo både afhænger af, hvor hurtigt US får at vide, at din kone er blevet gift, og hvor travlt de har i kontoret for inddragelsessager.

Besvar