Ny ansøgning om FS mens men har en klagesag i gang.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
m.hansen

Ny ansøgning om FS mens men har en klagesag i gang.

Indlæg af m.hansen » 22.05.2012 16:37:52

Hej

Hvis man klager over en ansøgning på FS efter EU reglerne, kan man så samtid få behandlet en ny FS ansøgning efter danske regler hos US?

fundiver199

Re: Ny ansøgning om FS mens men har en klagesag i gang.

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 06:24:44

Ja det kan man godt. Men den kan ikke afleveres i Danmark, så ansøgeren må rejse hjem og aflevere den i sit hjemland. Og herefter kan ansøgeren så komme tilbage til Danmark, når/hvis en af de to ansøgninger er imødekommet.

m.hansen

Indlæg af m.hansen » 25.05.2012 14:05:10

Tak for dit svar.

Mit parter har pt. en gyldig arbejdstilladelse efter bekøbsordningen, ændre det på om hun kan søge fra Danmark?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 14:40:11

Øh ja. Men hvordan kan din partner have en gyldig dansk opholdstilladelse samtidig med, at I søger efter EU-reglerne, hvilket jo må betyde, at I har boet sammen i et andet EU-land end Danmark? En dansk opholdstilladelse forudsætter jo normalt, at man bor i Danmark...

soreng

Indlæg af soreng » 25.05.2012 14:43:44

Man kan vel forestille sig at de har boet sammen i et EU land i et stykke tid, og senere er flyttet til danmark, hvor partneren har erhvervet sig en arbejdstilladelse efter beløbsordningen. Og nu vil de så "opgradere" den opholdstilladelse til en fs efter EU regler?

m.hansen : Er det nogenlunde sådan at det hænger sammen?

m.hansen

Indlæg af m.hansen » 25.05.2012 21:50:30

soreng skrev:Man kan vel forestille sig at de har boet sammen i et EU land i et stykke tid, og senere er flyttet til danmark, hvor partneren har erhvervet sig en arbejdstilladelse efter beløbsordningen. Og nu vil de så "opgradere" den opholdstilladelse til en fs efter EU regler?

m.hansen : Er det nogenlunde sådan at det hænger sammen?
Det er lige præcis sådan det er.... Efter vi rejste til Danmark fik min partner tilbudt et arbejde hvor lønnen var høj nok til at søge efter bekøbsordningen.

Hvilket vi gjorde for at sikre os at arbejdet har/havde været lovligt hvis vores ansøgning til ophold efter EU-reglerne skulle blive afvist.

soreng

Indlæg af soreng » 25.05.2012 23:06:36

Så er svaret jo at i kan indgive alle de ansøgninger om opholdstilladelser som i vil fra Danmark, da i jo ikke mister den opholdstilladelse som din kone allerede har, ved at søge om en ny.

m.hansen

Indlæg af m.hansen » 26.05.2012 10:26:24

soreng skrev:Så er svaret jo at i kan indgive alle de ansøgninger om opholdstilladelser som i vil fra Danmark, da i jo ikke mister den opholdstilladelse som din kone allerede har, ved at søge om en ny.
Tak for dit svar soreng, jeg er bare i tvivel om følgende....

Hvad sker der hvis vi bliver FS efter de Danske regler, og bagefter for "godkendt" vores klage om FS efter EU reglerne. - Kan vi så stadig vælge at benytte os af ophold efter EU med start dato fra den dato vi ansøgte i November sidste år?

En ting mere.....
Der er mit indtryk at man kun kan haven én aktiv ansøgning under behandling hos US er det korrekt?

God dag

soreng

Indlæg af soreng » 26.05.2012 10:51:44

En klagesag er da ikke en aktiv ansøgning. Jeres ansøgning er afsluttet, og i har klaget over afgørelsen. Men jeres ansøgning er ikke blevet aktiveret igen af den grund. Hvis i får medhold i klagen, så omstødes beslutningen vedrørende jeres ansøgning vel bare, og i får fs efter EU, og i kan så trække jeres ansøgning om fs efter danske regler tilbage.

m.hansen

Indlæg af m.hansen » 26.05.2012 11:05:50

soreng skrev:Hvis i får medhold i klagen, så omstødes beslutningen vedrørende jeres ansøgning vel bare, og i får fs efter EU, og i kan så trække jeres ansøgning om fs efter danske regler tilbage.
Hej igen

Gælder det også hvis vi bliver FS efter de danske regler, og derefter får "godkendt" vores klage efter EU?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.05.2012 00:49:12

Opholdsret efter EU-reglerne er netop det - en ret. Og man kan naturligvis ikke miste en rettighed, fordi man søger om og får en tilladelse. Så hvis man ellers lever op til de krav, der er for at erhverve og bevare en opholdstilladelse, såvel som de krav, der er for at have og bevare en opholdsret efter EU-reglerne, kan man sagtens have begge dele på samme tid.

Man kan også sagtens søge om mere end en slags opholdstilladelse på samme tid, f.eks. greencardordningen og familiesammenføring, men det er kun den første ansøgning, man kan få lov til at aflevere i Danmark, og en ansøgning anses i den sammenhæng stadig for at være aktiv, hvis der er givet afslag, og det er påklaget.

Så har man f.eks. søgt efter greencardordningen, og opholder man sig i Danmark på processuelt ophold, så må man rejse hjem, hvis man ønsker at indgive at få behandlet en ansøgning om familiesammenføring. Og så kan man så vende tilbage til Danmark, når en af de to ansøgninger er imødekommet.

m.hansen

Indlæg af m.hansen » 05.06.2012 10:11:13

fundiver199 skrev:Opholdsret efter EU-reglerne er netop det - en ret. Og man kan naturligvis ikke miste en rettighed, fordi man søger om og får en tilladelse. Så hvis man ellers lever op til de krav, der er for at erhverve og bevare en opholdstilladelse, såvel som de krav, der er for at have og bevare en opholdsret efter EU-reglerne, kan man sagtens have begge dele på samme tid.

Man kan også sagtens søge om mere end en slags opholdstilladelse på samme tid, f. eks. greencard ordningen og familiesammenføring, men det er kun den første ansøgning, man kan få lov til at aflevere i Danmark, og en ansøgning anses i den sammenhæng stadig for at være aktiv, hvis der er givet afslag, og det er påklaget.

Så har man f. eks. søgt efter greencard ordningen, og opholder man sig i Danmark på processuelt ophold, så må man rejse hjem, hvis man ønsker at indgive at få behandlet en ansøgning om familiesammenføring. Og så kan man så vende tilbage til Danmark, når en af de to ansøgninger er imødekommet.
# Fundiver199
Jeg ved ikke om det er rigtigt eller forkert hvad du skriver, men det er ikke den parksis vi har oplevet.
- og yderlige er det endnu engang lykkes for dig svare på noget jeg ikke har spurgt om.

Vi har boet i min parternes hjemland sammen i ca 2 år. Her efter i Danmark hvor min partner fik et work holiday VISA for et år. Efter 6 mdr. valgte vi at flytte til Frankrig, hvor jeg som jobsøgende ikke fandt et arbejde, så vi valgte at rejse tilbage til Danmark efter 3 mdr Hvor vi har søgt om ophold efter EU retten, kort tid efter fik min partner tilbudt et arbejde hvor det var muligt at søge om en opholdstilladelse efter beløbsordningen. Hvilket vi valgte at gøre, og fik det også. Vi gjorde det for at være sikker på at vi kunne blive sammen i Danmark, hvis vores ansøgning op ophold efter EU reglerne skulle blive afvist, og at arbejdet vil være lovligt. Vi venter stadig på svar på på vores ansøgning efter EU reglerne, som vi søgte i November sidste år.

Så nu prøver jeg igen....
m. hansen skrev: Gælder det også hvis vi bliver FS efter de danske regler, og derefter får "godkendt" vores klage efter EU?
Det er ikke for at lyde utaknemlig for den hjælp men kan finde herinde, men tit og ofte er der altså nogen højrøvet svar der kommer på banen, ingen nævnt igen glemt.

soreng

Indlæg af soreng » 05.06.2012 11:14:42

m. hansen skrev: Så nu prøver jeg igen....
Gælder det også hvis vi bliver FS efter de danske regler, og derefter får "godkendt" vores klage efter EU?

Det er ikke for at lyde utaknemlig for den hjælp men kan finde herinde, men tit og ofte er der altså nogen højrøvet svar der kommer på banen, ingen nævnt igen glemt.
Så vil jeg prøve at vise dig noget, og med risiko for dermed at virke højrøvet, så har jeg tilladt mig at lavet noget tekst fed...Det er selvfølglig fordi at der i den tekst står noget som du efterlyser.

fundiver199 skrev:Opholdsret efter EU-reglerne er netop det - en ret. Og man kan naturligvis ikke miste en rettighed, fordi man søger om og får en tilladelse. Så hvis man ellers lever op til de krav, der er for at erhverve og bevare en opholdstilladelse, såvel som de krav, der er for at have og bevare en opholdsret efter EU-reglerne, kan man sagtens have begge dele på samme tid.
Så næste gang du beskylder folks svar for at virke højrøvet, så vis i det mindste de personer der svarer dig ganske gratis den respekt, at du sætter dig ned og læser de svar som du får. For det har du helt tydeligvis ikke gjort i dette tilfælde.

closed1

Indlæg af closed1 » 05.06.2012 12:56:53

Og man er da slet ikke tvunget til at spørge om noget som helst her på forum , det står jo en frit for at vælge andre steder at få hjælp . Der er ikke en eneste der får så meget som en krone for at hjælpe , det koster faktisk strøm og en computer .

Fundriver og feks Søren ( Også mange andre ) bruger meget gratis tid til at svare på spørgsmål så de fortjener ikke den tone .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2012 07:26:31

Det er rigtigt, at der i forum nogle gange gives svar, som rækker lidt ud over præcis det, der spørges os og hvor den, der svarer, forsøger at begrunde svaret og forklare, hvordan tingene hænger sammen og hvorfor. At dette kan opfattes som "højrøvet", er jeg noget forbløffet over. Og måske skulle m.hansen lige tænke over, om nedenstående kortfattede svar på hans spørgsmål virkelig er mere brugbare end de svar, jeg gav på de samme spørgsmål i mit forrige indlæg:
m.hansen skrev:Hvad sker der hvis vi bliver FS efter de Danske regler, og bagefter for "godkendt" vores klage om FS efter EU reglerne. - Kan vi så stadig vælge at benytte os af ophold efter EU med start dato fra den dato vi ansøgte i November sidste år?
Ja.
m.hansen skrev:Der er mit indtryk at man kun kan haven én aktiv ansøgning under behandling hos US er det korrekt?
Nej.

Besvar