HJÆLP! Afslag på ophold på ukorrekt baggrund.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mey

HJÆLP! Afslag på ophold på ukorrekt baggrund.

Indlæg af Mey » 02.06.2012 19:35:53

Hej

Min mand har i dag modtaget et brev fra Udlændingestyrelsen om at de har besluttet at min mand ikke har ret til permanent opholdstilladelse efter EU retten, trods vi faktisk HAR boet i Sverige i 1 år i 2004.
Jeg er simpelthen målløs og voldsom vred!

De begrunder afgørelsen med, at de ikke tror at jeg ( dansker) faktisk har haft et reelt ophold i Sverige på trods af dokumentation om køb af lejlighed, fremleje af lejlighed i Danmark, udskrifter fra min svenske bank som dokumentere at jeg har betalt husleje, forsikringer, telefon og diverse indkøb i Sverige, lønsedler, kontobevægelser til togkort, registringer i hos de svenske myndigheder.
Da vi boede i Sverige arbejdet jeg i Danmark og har derfor selvfølgelig også handlet ind i Danmark.
Derudover har de (udlst) skrevet at da jeg fremlejet min lejlighed var det ikke i den periode jeg boede i Sverige, trods årstallene fremgår tydeligt. Kan de ikke regne eller hvad?

Desuden har både SKAT og mine lønsedler fra det år jeg boede i Sverige været adresseret til min bopæl i Danmark selvom jeg registreret som udrejst af Danmark. Jeg er da ikke mit problem at systemet ikke kan finde ud af hvor jeg bor og at det nu giver bagslag.

Jeg ved virkelig ikke mine levende råd, men jeg ved at jeg ikke finder mig i at få afslag for noget som jeg ved ikke er rigtigt.

Er der nogen som kan give råd til hvor jeg klager, medier m.v for denne sag er absolut ikke slut for mit vedkomne. ??????

Mig og min mand har kæmpet for at blive samme i 10 år nu og jeg må indrømme at jeg snart ikke magter den kamp mere med myndighederne.

Håber på svar hurtigst muligt.

sjippe

Re: HJÆLP! Afslag på ophold på ukorrekt baggrund.

Indlæg af sjippe » 03.06.2012 15:37:24

Dit indlæg gør mig en anelse nervøs da min kone og jeg netop har diskuteret med myndighederne omkring det samme. Til trods for at vi har udskrifter fra Sverige omkring ophold osv osv, lyder meldingen lidt derfra at det kan jo have været et "fiktivt" ophold!!???

Jeg ved ikke om der er samme regler for dette som der er i forbindelse med afgørelser fra f.eks skat - at man blot skal sansynliggøre. Hvis dette er tilfældet ville jeg indsende en klage og gøre opmærksom på at du fuldt ud har sansynligjort jeres ophold i Sverige.

Mey

Indlæg af Mey » 03.06.2012 17:26:08

Hej

Ja vi indsender en klage til Justitsministeriet i aften. Så vil jeg gerne have en redegørelse fra US om hvem der så skulle have boet i min lejlighed i Sverige hvis de mener at det ikke er mig!
Jeg troede virkelig at alle dokumentationer var bevis nok. Og de skriver at det er strafbart at "lyve" så hvilken straf får jeg så? Altså andet end at min mand ikke får permanent ophold. Det er håbløst.
Ønsker det bedste for jeres sag.

Hilsen Mey.

buddy76

Indlæg af buddy76 » 03.06.2012 18:32:08

Hej

Det lyder helt urimeligt i din sag.

Men da du har fået afslag må man ikke søge igen? om 1-2 måneders tid? Er der nogen der ved det?
Håber det bedste for jeres sag. Krydser finger for jer.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.06.2012 19:44:33

Det lyder som om du/I er faldet i kløerne på en grøn og uerfaren sagsbehandler, som sidder og tror at hun/han behandler en helt nypåbegyndt sag om opholdskort, og ikke en sag om PERMANENT opholdskort.

Din mand har jo, så vidt jeg kan forstå, nu boet sammen med dig i DK med et dansk opholdskort i 5 år? Og så vil et afslag på permanent opholdskort jo være det samme som at underkende den beslutning, US tog for 5 år siden om at han havde ret til opholdskort.

Det er slet og ret en OMMER! I stedet for en klage til Justitsministeriet, så vil jeg foreslå en klage til US med henvisning til at der foreligger en misforståelse :!:
mh
Rådgiver for ÆUG

Mey

Indlæg af Mey » 03.06.2012 20:48:28

Hej.

Min mand har boet i DK siden april 2005, så ja det er mere end 5 år.
Er du sød at forklarer hvad det med 5 år er? Er det i forhold til EU retten?
Tak for hjælpen;)

Hilsen Mey

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.06.2012 21:33:03

Du skriver, at din mand har fået afslag på "ret til permanent opholdstilladelse efter EU retten", og derfor går jeg ud fra at du mener at I har benyttet Sveriges-løsningen og at din mand efter at I har haft et reelt ophold i Sverige har fået et dansk opholdskort, som han nu har haft i 5 år. Derfor har han anmodet om at få sit permanente opholdskort. Er det korrekt forstået?

I stedet for at ofre (mange) penge på en advokat, kan du - hvis ovenstående er rigtigt forstået - SELV skrive til US og henvise til dette:

http://europa.eu/youreurope/citizens/re ... nts_da.htm

Når din ægtefælle, dine (børne)børn eller dine (bedste)forældre fra lande uden for EU har boet i dit nye EU-land i 5 år i træk, får de automatisk ret til permanent opholdstilladelse uden at skulle opfylde yderligere betingelser – de kan blive så længe de vil, også selvom de ikke arbejder og har brug for indkomststøtte.
Kravet om uafbrudt ophold berøres ikke af:
▪ midlertidigt fravær (under 6 måneder om året)
▪ længere fravær (obligatorisk militærtjeneste)
▪ ét fravær på højst 12 på hinanden følgende måneder af vægtige grunde som graviditet og fødsel eller alvorlig sygdom, arbejde eller erhvervsuddannelse eller udstationering i et andet land.
De nyder godt af samme rettigheder og fordele som landets statsborgere.

Jeg bemærker, at der anvendes 'opholdstilladelse', hvilket ikke er helt korrekt. Der burde stå 'opholdskort'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nashenas_Dk » 03.06.2012 21:52:15

jeg tror at han har opholdtilladelse som skal forlænges og han har bare fået afslag på permenetopholdtilladelse. Jeg tror ikke at han har opholdkort for så skulle han søge om permenentopholdtilladelse i feb. 2010.

Mey

Indlæg af Mey » 03.06.2012 22:26:33

Hej igen.

Min mand og jeg blev familiesammenført i 2005 med de danske regler. På det tidspunkt var der meget usikkerhed omkring søgning gennem EU reglerne.
Så jeg forstår det sådan at han ikke har et opholdskort, men en tidsbegrænset opholdstilladelse. Derfor kan vi ikke bruge det fine link du sendte.
Er det korrekt forstået?

Hilsen Mey

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.06.2012 07:58:23

Korrekt, men så er det svar du har fået fra US da 'goddag-mand-økseskaft'.

Du skal se at få fat i US og forklare dem, at din mand har fået svar på en ansøgning, han ikke har lavet.

Søger han om permanent opholdsTILLADELSE er det da fuldstændig irrelevant at begrunde et afslag med at man tvivler på om DU har haft et reelt ophold i Sverige i 2004.

Din mand har nu haft opholdstilladelse i DK siden 2005, og hvis han opfylder de nuværende krav til permanent opholdstilladelse (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/permanent-ophold/ ) dvs.:

-har boet lovligt i Danmark i mindst 4 år.
-har ikke begået kriminalitet af en vis grovhed (alvorlig kriminalitet).
- som udgangspunkt ikke har forfalden gæld til det offentlige.
- har ikke i de seneste 3 år forud for indgivelsen af ansøgning om tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse modtaget visse typer af offentlig hjælp.
-har som udgangspunkt have underskrevet en erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund.
-har bestået Prøve i Dansk 2 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau.
-har arbejdet i Danmark i mindst 2½ år inden for de seneste 3 år forud for det tidspunkt, hvor han indgav ansøgning om tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, og er fortsat i arbejde på det tidspunkt, hvor tilladelsen vil kunne gives.

Mangler han at opfylde noget, ja så er det jo DET, afgørelsen skal begrundes med, og ikke et ophold i Sverige som intet har med sagen at gøre.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mey

Indlæg af Mey » 04.06.2012 08:21:24

Vi har netop søgt via EU da han ikke kan opfylde alle pointene via dansk lov. Og da vi nu har boet i Sverige pga 24 årsreglen, læste jeg at selvom det er 8 år siden, kan vi stadig forsøge at få permanent opholdstilladelse via EU, da vi opfylder disse krav.
Men vi håber at pointene nu bliver afskaffet. Jeg opfatter at US anklager mig for bedrageri idet de ikke tror på mig. Jeg vil simpelthen ikke acceptere det;(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.06.2012 10:06:08

Det er meget svært at hjælpe og vejlede seriøst omkring et afslag uden at læse selve brevet fra den myndighed, der har givet afslaget. Så scan brevet og send det til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Så får du en seriøs og forhåbentlig brugbar tilbagemelding. Men som en generel kommentar er det jo sådan, at for at have permanent opholdsret efter EU-reglerne, skal man først have opholdsret.

Og det er så åbenbart det, US ikke mener er tilfældet her, idet de ikke mener, at opholdet i Sverige tilbage i 2004 er dokumenteret godt nok. Og bortset fra at der i dette tilfælde er tale om et ophold, der ligger hele 8 år tilbage i tiden, adskiller den problemstilling sig ikke fra, hvad mange andre også har oplevet.

De seneste par måneder har der nærmest været tale om en byge af afslag på opholdskort efter EU-reglerne pga. underkendelse af danske statsborgeres ophold i andre EU-lande, som er regnet ned over ÆUG´s forum og rådgivning. Om dette så bare er en tilfældighed, eller der er dybereliggende årsager til det, skal jeg ikke kunne sige.

Mey

Indlæg af Mey » 04.06.2012 16:18:11

Tak. Scanner og mailer i morgen.

Tak for hjælpen.

Uden ÆUG er vi jo helt lost!

Besvar