Kan jeg modtage socialhjaelp i Sverige?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Stina_11

Kan jeg modtage socialhjaelp i Sverige?

Indlæg af Stina_11 » 01.06.2012 23:10:53

Hej.

Er reglerne stadig saadan, at jeg , som dansker, kan modtage socialhjaelp i Sverige, hvis jeg ikke kan finde et arbejde? Skal jeg have boet der minimum et stykke tid, foer jeg kan modtage socialhjaelp? Og skal jeg have vaeret medlem af en svensk fagforening?
En anden ting er, om det ville kunne paavirke min kaerestes opholdstilladelse (det bliver foerst aktuelt EFTER han forhaabentlig har faaet opholdstilladelse).
Er der nogen der ved hvor meget man kan modtage fra den svenske stat?

Haaber der er en klog person, der har nogle svar :)

Paa forhaand tak!

V.h. Stina

fundiver199

Re: Kan jeg modtage socialhjaelp i Sverige?

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2012 03:20:10

Ja den nordiske konvention er stadig gældende. I forum "ophold efter EU-regler" kan du øverst finde et indlæg, hvor der er link til en beregner for svensk socialbidrag. Satsen afhænger af familiens størrelse og sammensætning samt af boligudgifter mm.

Om din evt. modtagelse af svensk socialhjælp påvirker din ægtefælles opholdstilladelse kommer an på, om han har opholdstilladelse efter svenske regler, eller I udnytter retten til fri bevægelighed i EU, og i sidstnævnte tilfælde kommer det desuden an på, om du arbejder i Sverige eller ej.

Stina_11

Indlæg af Stina_11 » 03.06.2012 19:30:35

Mange tak for svaret.

Vi vil søge efter de svenske nationale regler - har det så nogle konsekvenser?

Og iøvrigt, ville det så være en fordel for mig, at melde mig ind i en svensk a-kasse? Kan jeg det som studerende?

Hilsen Stina

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.06.2012 19:36:05

Som studerende kan du ikke optages i en svensk a-kasse. Du skal have job for at blive medlem. Og ja I kan godt modtage socialhjælp, hvis der er givet opholdstilladelse efter svenske regler

Besvar