Vi havde fra starten af bestemt os for at hvis det lykkedes for os, ville vi dele det og håbe andre kunne bruge vores erfaringer så her kommer vores "historie" om, hvordan min tyrkiske (nu) mand, daværende kæreste fik turist visum til Danmark. - Længere nede kommer liste om hvad vi brugte, hvis du ikke lige er til den lange historie og bare gerne vil dertil
HISTORIEN:
Jeg havde fået organiseret at jeg kunne komme i praktik i Istanbul, Tyrkiet (er ved at uddanne mig til pædagog) i min anden praktik på 6 måneder. Da den var ved at komme til ende fandt vi pludselig ud af at vi altså ikke kunne undvære hinanden og at vi var nødt til at få fat i sådan et turist visum til ham så han kunne komme med mig til Danmark i i hvert fald de 3 måneder. Vi gik igang med at undersøge og gøre ved og selvom vi oplevede at folk og ting vi læste blev ved med at fortælle os at det nok ikke kunne lade sig gøre - sagde vi det SKAL kunne lade sig gøre og forblev i processen.
Den første fejl lavede vi da vi læste at man skulle kunne få visummet på 10 dage - det er altså kun hvis man har haft det før. Så vi begyndte først rigtig sidst i December og fik først givet ansøgningen den første onsdag i Januar 2012.. Vi havde bestilt billetter til d. 1. eller 2. Februar, hvilket var lige lovlig optimistisk da vi efter at have ventet et par uger og var blevet godt bekymret altså fandt ud af at det kunne tage op til 4-6 uger så vi stressede ellers en del og var i den ulidelige venteposition og dagen hvor vores fly afgik kom - vi nåede dog at ændre den til en åben billet inden og det viste sig så at flyet faktisk alligevel blev aflyst pga. sne.. Nå, men d. 7. Februar på min kærestes fødselsdag fik vi så pludselig en opringning "Tillykke med fødselsdagen du har fået visum" - alt for heldigt eftersom jeg skulle med flyet dagen efter for at nå at komme i skole i Danmark d. 9.. Vi skulle så have sendt (scannet og mailet) nye billetter, hvilket vi nåede den samme dag, men kunne ikke hente visummet før dagen efter, hvor vi nu havde bestilt billetter til kl. 14.00
Da min kæreste kom for at hente det om morgenen dagen efter sagde de at de ikke havde det og det var kun et held at han alligevel endte det rette sted på det rette tidspunkt og altså fik visummet og i en fart kom og hentede mig der stod klar med kufferterne pakket og så var det ellers afsted til lufthavnen
Da vi så var i lufthavnen, havde vi ikke lige fået helt styr på det med boarding tiden og hvornår flyet faktisk skulle lette så vi troede vi havde ok tid.. Da vi stod i køen til paskontrol fik min kæreste så lige pludselig at vide at han skulle betale et eller andet lille beløb for et stempel et andet sted før han kunne komme igennem.. Det løb han så ud og fik gjort og da han kom tilbage kom han lige igennem mens jeg kom til at stå bag ved nogen der havde en masse problemer og tog rigtig lang tid om det - det var så her det gik op for mig at vores boarding tid var begyndt og jeg fik sagt det til en mand der stod i køen ved siden af mig og fik lov at springe foran ham - det var kontrolløren så ikk helt tilfreds med men det lykkedes mig alligevel og vi spænede nedenunder, hvor vi skulle igennem endnu et security check og fik at vide "det er bare ærgeligt at jeres boarding tid er begyndt, i må vente og komme i bedre tid næste gang".. Men heldigvis var der andre der også var forsinkede og ja det korte af det lange - vi nåede det, men med ekstra bus og et ventende fly.
Leksionen: ALTID SØRG FOR AT HAVE GOD TID!!
Liste med ting vi havde med da vi søgte om visummet:
- Ansøgningsskema
- Spørgeskema (om civilstand, skilsmisser osv)
- Vores begges pas og kopier deraf
- Invitations ID-nr (da jeg havde lavet invitationen elektronisk men ellers så bare invitationen)
- Min kærestes familieattest
- Min kærestes straffeattest
- Bankkonto udskrift (vi havde fået skrabet ca. 15.000 danske kroner sammen og sat ind på hans konto)
- Rejsesygeforsikring (der dækker 30.000 EURO, vi købte en fra et agency, den hedder "Sompo Japan Sigorta - ved ikk om det er godt men den kostede kun 40 EURO og dækker til d. 1/8 2012)
- Print af vores flybillet (havde forresten bestilt retur billet til os begge da det sådan set var billigere og tænkte at det ville se bedre ud uanset)
- Dokumentation for relation (her havde jeg sat 5 billeder ind af os sammen (og et med min familie sammen med os også) for 5 forskellige tidspunkter i vores 1,5 års forhold - skrev dato og sted ovenover. Vedlagt et kopi af et postkort jeg en gang havde sendt ham i starten som var dateret og så havde jeg skrevet lidt om os og hvorfor han skulle til DK, da han ikke havde hverken job eller studerede på daværende tidspunkt - selvom de godt nok sagde det ikke var nødvendigt fik vi dem til at tage det med for en sikkerhedsskyld)
Håber det kan gøre processen lidt lettere og knap så tidspresset for andre som skulle komme i samme situation.
Mange hilsner herfra
P.s. Der stod for mange dage i det visum min kæreste fik - det er vist ens egen ansvar at tjekke det og sige hvis der er noget galt, men nåede vi ikke lige og har ikke haft nogen problemer - vi har bare gået ud fra de 3 måneder (90 dage) fremfor den dato der står i visummet og skal lige siges at vi nu befinder os i Berlin og benytter EU-reglerne, som jeg også nok skal skrive om under det emne når jeg lige får tid at sætte mig med det igen.