Jeg skal begynne på mitt Master studium ved København universitet til høsten. Samtidig er jeg og min forlovede trett av å leve i et langdistanseforhold, vi møttes første gang i USA for 7 år siden da vi begge gikk et år på american High school. Vi har derfor besluttet oss for å forsøke oss på å få det til slik at hun kan få en opholdstillatelse i danmark som min ektefelle. Hun skal komme hit på 3 måneders turist visum, da vi skal gifte oss og levere inn søknaden for familiegjenforening i danmark. Vi har forsøkt å lese oss opp på kravene, men det er fortsatt noe forvirrende.
ÆUG's guide for ophold under EU reglene er opplysende, men jeg har fortsatt noen kilder til forvirring som jeg håper dere kan avklare:
1)
Min status som Nordisk borger; jeg behøver jo ikke, for min egen del, å søke om registreringsbevis. Men deretter sier kravene at dersom min familie skal ledsage meg, så må jeg imøtegå de samme kravene, der gjelder for registreringsbeviset, -- betyr dette at jeg allikevel skal søke om et registreringsbevis? Eller holder det at jeg får et dansk CPR nummer som nordisk borger for at min kæreste kan søke opholdsbevis?
2)
Forsørgelseserklæring - Her blir det sagt at en som student kun behøver erklære/skrive under på, at en kan forsørge seg selv og familie under opholdet i Danmark. Men er det virkelig slik i praksis? Eller må jeg faktisk dokumentere for at jeg har såkalt "tilstrekkelige midler"?
Her ser jeg fra ulike tråder at akkurat hvor denne satsen ligger er nå er usikkert, da der har kuttet ut starthjelpen. Når jeg kontaktet Statsforvaltningen angående dette, så ble personen jeg talte med også noe usikker først, men hevdet etterhvert at det var krav om at en kunne dokumentere å ha 8400 euro til rådighet per person. Vet noen om dette faktisk er tilfelle?
3)
Registreringsbeviset ikke som forutsetning men bekreftelse på ens rettigheter. Dette var veldig intressant, og dessuten et eksempel på at EU er et gode dersom det fungerer i praksis. Men igjen blir spørsmålet mitt, vil det faktisk være slik praksis? Her sier min kontakt med ulike byråkrater igjen det motsatte; de har fortalt meg at mens saken blir behandlet, så stemmer det at ektefellen min som søker kan oppholde seg i Danmark. MEN, kun i en veldig begrenset forstand, de hevder hun ikke har rett til å ta arbeid eller reise innenfor Schengen området - begge deler går vel som rettigheter gitt av den Europeiske loven? Eller er det bare jeg som misforstår helt?
Beklager at det ble såpass langt, men er på forhånd veldig takknemlig for all hjelp