Det er en forkortelse for familiesammenføring...Man får krampe i fingrene hvis man skal skrive det fulde ord for mange gange om dagen.Newbie85 skrev:og hvad betyder "fs" ?
Selvforsørgelse
Re: Selvforsørgelse
Mange tak for dit svar, det kastede lys over sagen for mig
det må så blive den vej jeg vælger, da jeg ikke vil undvære hende hver tredje måned, og så have hende heroppe i 3 måneder, og sådan på skift hele tiden, indtil der er gået 3 år.
Mange tak igen.
Mange tak igen.
-
fundiver199
Det kommer jo an på, hvad man vil, og hvad der passer til hele ens situation. Men en mulig model blandt mange kan f.eks. være følgende:Newbie85 skrev:Det jeg har mest brug for, er nok lidt, punkt for punkt hvad man gør.
1) Hun søger om visum og rejser til Danmark
2) Medens hun venter på visum, skaffer hun en civilstandsattest fra Thailand og får den oversat og legaliseret, så den kan bruges i Danmark
3) Hun rejser til Danmark
4) I gifter jer i Danmark
5) Du finder et sted at bo i et andet EU-land end Danmark (den proces starter du op samtidig med 1) )
6) Du opsiger, sælger eller fremlejer din danske bolig
7) I flytter sammen til det andet EU-land
8.) Inden hendes visum udløber, søger hun om opholdskort i det andet EU-land hos dette lands udlændingemyndigheder. Hvis det ikke er et nordisk land, søger du samtidig om registreringsbevis
9) I indsamler udførlig dokumentation for, at du har haft "centrum for dine livsinteresser" i det andet land især i form af økonomisk akvititet dvs. indkøb af dagligvarer og andet, som kan dokumenteres via kontoudtog (derfor er det bedst at betale de fleste ting med et kreditkort), dokumentation for huslejebetaling, betaling for transport til og fra Danmark, hvis du er grænsegænger, forbrug af el, vand og varme samt telefonsamtaler i jeres bolig, åbning af bankkonto, internet, telefon, medlemsskab af bingoklubben, din kones deltagelse i den lokale sprogundervisning, jeres børns indmeldelse i daginstitution eller skole. Du kan selv fortsætte listen ad libitum, da dette kun er eksempler på, hvordan man kan dokumentere, at man har levet et bestemt sted og ikke kun været på besøg eller haft en dækadresse
10) Når I har indsamlet tilstrækkelig dokumentation jævnfør punkt 9) udfylder din kone ansøgningsblanketten EU/FA1, som du kan finde på http://www.nyidanmark.dk og søger dermed om opholdskort i Danmark efter EU-reglerne
11) Når ansøgningen er imødekommet, flytter I videre til Danmark efter senest 6 måneder
Som du kan se, så er det en forholdsvis langvarig og arbejdskrævende proces at opnå FS efter EU-reglerne i Danmark. Så hvis der f.eks. er gået 2 år, siden du modtog de sociale ydelser, er det måske en overvejelse værd at nøjes med nogle 90 dages visumbesøg i Danmark, indtil I kan søge efter de danske regler, eller måske et au-pair ophold, hvis hun er under 30 år. Men det er helt op til jer at vurdere. I kender jeres ønsker og situation bedre, end vi andre gør det.
Man starter med at sætte sig ind i tingene, f.eks. ved at læse ÆUG`s vejledninger. Og hvis det hele virker uoverskueligt, så deler man processen op i mindre trin og ordner disse et af gangen, så opgaverne bliver overskuelige. Og da I jo stadig kun er kærester, så kunne første skridt for jer passende være at planlægge jeres bryllup. Dvs. starte med at finde ud af, om det skal være i Danmark eller Thailand, og det skal være et borgerligt, buddistisk eller kristent bryllup, hvem der skal med til festen, hvor meget budgettet lyder på og så videre.Newbie85 skrev:Nu siger du andet fs regel sæt.. ok ? Jeg aner ikke hvem eller hvad man skriver til, ringer til eller konkret gør. Det er nok det der er mit største problem, og det jeg søger hjælp til.