Navneændring efter vielsen
Navneændring efter vielsen
Hej
Er det muligt for min kommende kone at ændre sit efternavn efter vielsen, når hun ikke har lovlig ophold her i landet?
Er det muligt for min kommende kone at ændre sit efternavn efter vielsen, når hun ikke har lovlig ophold her i landet?
Re: Navneændring efter vielsen
Ja. Hvordan det rent praktisk skulle foregå kan hendes lands ambassade nok bedst svare på.
Er din kone da i dk ulovligt ? Eller er hun hjemme i sit hjemland ?
Hun er asylansøger her i dk og kommunen har givet os dispentation til at blive gift da vi har et fælles barn. Hun ønsker at få det samme efternavn som jeg og vores barn har.closed1 skrev:Er din kone da i dk ulovligt ? Eller er hun hjemme i sit hjemland ?
Det burde ikke være nogen problemer i det, men en navneændring starter jo der hvor hun har sit statsborgerskab, og så kan navneændringen "dryppe" igennem til danmark derfra.
Så hun skal starte med at finde ud af hvilke papirer osv hendes hjemland kræver for at hun kan få foretaget navneændringen der.
Sådan lige fra hovedet vil det vist normalt betyde noget ala (jeg ved ikke hvor meget der er anderledes når hun er asylansøger)
Hun får ændret sit navn i hendes hjemland via ambassaden...Det er jo så dåbsattest/navneattest, person kort, pas osv. De skal sikkert bruge jeres vielsesattest, og informationer på dig som pas, dåbsattest osv, for at bevise at hun kan tage dit efternavn.
Med det i hånden kan hun så få ændret sig navn i danmark.
Så hun skal starte med at finde ud af hvilke papirer osv hendes hjemland kræver for at hun kan få foretaget navneændringen der.
Sådan lige fra hovedet vil det vist normalt betyde noget ala (jeg ved ikke hvor meget der er anderledes når hun er asylansøger)
Hun får ændret sit navn i hendes hjemland via ambassaden...Det er jo så dåbsattest/navneattest, person kort, pas osv. De skal sikkert bruge jeres vielsesattest, og informationer på dig som pas, dåbsattest osv, for at bevise at hun kan tage dit efternavn.
Med det i hånden kan hun så få ændret sig navn i danmark.
Min kone har fået lavet navneændring efter vielsen, men noget der undrer mig er at hun også har fået et dansk CPR nummer. Hvordan kan det være hun har fået det? Og hvad kan man bruge det til?
Hun kan bruge et CPR nummer til det samme som du kan bruge dit CPR nummer til...At identificere dig.
Et CPR nummer i sig selv kan ikke bruges til ret meget andet. Der følger ikke nogle specielle rettigheder med et CPR nummer.
Hun har vel fået CPR nummeret til brug for behandling af hendes Asyl sag.
Hun har vel fået CPR nummeret til brug for behandling af hendes Asyl sag.
Nej der fik hun tildelt et udlændinge nr... Hun har jo ikke fået opholdstilladelse endnu så hvordan kan det være hun nu har et CPR nr?
Det kan være sket mange steder. Måske da hun blev indlagt for at føde (hun fik et barn i DK ikk'), så hospitalets systemer kan finde ud af at "hooke" udgifterne på en patient, lidt på samme måde som børn født af udlændinge, og hvor barnet ikke er dansk statsborger ved fødslen, også får et midlertidigt CPR nummer, for at de danske systemer kan håndtere det.
Det bliver jo bare brugt til identifikation i de danske systener, så lad være med at bekymre dig så meget om det.
Det giver hende, som jeg også skrev før, ikke nogle specielle rettigheder.
Det bliver jo bare brugt til identifikation i de danske systener, så lad være med at bekymre dig så meget om det.
Hej med jer
Så blev vi endelig gift i lørdags, og afleveret ansøgning i tirsdags.
Hvordan gør vi nu mht. navneændring af min kone?
Hun er fra Fillippinerne, og er selvfølgelig nu her på processuelt ophold.
Er der andre der har prøvet det, eller som ved hvad der skal gøres, for at min kone kan få mit efternavn?
Mvh
Så blev vi endelig gift i lørdags, og afleveret ansøgning i tirsdags.
Hvordan gør vi nu mht. navneændring af min kone?
Hun er fra Fillippinerne, og er selvfølgelig nu her på processuelt ophold.
Er der andre der har prøvet det, eller som ved hvad der skal gøres, for at min kone kan få mit efternavn?
Mvh
Tillykke med det. 
Se mit svar i denne tråd tilbage den 18 Maj klokken 12:40.
Hvad har hendes ambassade svaret? For eftersom hun jo er fillipinsk statsborger, så skal hun jo starte med at få ændret sit navn der. Derfra får hun jo så nye papirer (som f.eks pas), der så kan bruges til at ændre hendes navn i de danske registre.
Se mit svar i denne tråd tilbage den 18 Maj klokken 12:40.
Hvad har hendes ambassade svaret? For eftersom hun jo er fillipinsk statsborger, så skal hun jo starte med at få ændret sit navn der. Derfra får hun jo så nye papirer (som f.eks pas), der så kan bruges til at ændre hendes navn i de danske registre.
-
fundiver199
Jeg kender ikke den præcise procedure, men mon ikke første skridt er, at jeres ægteskab skal registreres på Filippinerne? Hvilket så kræver, at I får oversat jeres vielsesattest til engelsk og herefter får den legaliseret af det danske udenrigsministerium og (vil jeg tro) den filippinske ambassade i Oslo, som vistnok er den nærmeste.
Og herefter er det så de filippinske myndigheder, der skal ændre din kones efternavn, da hun jo er filippinsk statsborger. Når hun har fået et nyt efternavn, skal hun så selvfølgelig også have et nyt pas, et nyt kørekort og så videre. Så der er ganske meget papirarbejde involveret i det, og det er altsammen noget, der skal foregå i det land, hvor man er statsborger, dvs. i dette tilfælde Filippinerne.
Og herefter er det så de filippinske myndigheder, der skal ændre din kones efternavn, da hun jo er filippinsk statsborger. Når hun har fået et nyt efternavn, skal hun så selvfølgelig også have et nyt pas, et nyt kørekort og så videre. Så der er ganske meget papirarbejde involveret i det, og det er altsammen noget, der skal foregå i det land, hvor man er statsborger, dvs. i dette tilfælde Filippinerne.
Hold da op, det lyder næsten til at være sværere at få ordnet end at blive gift og sende FS ansøgning.
Nå jeg må vel i gang med at kontakte ambassade og få oversat vielsesattesten.
Tak skal i have
Nå jeg må vel i gang med at kontakte ambassade og få oversat vielsesattesten.
Tak skal i have
Jeg tror sagtens at du kan regne med at der er en hel del "sværere" at ændre hendes efternavn end at blive gift og søge om fs.
Altså svært er det nok ikke, men et bureaukratisk mareridt kan jeg godt forestille mig at det vil kunne blive til tider.
Sikkert en masse hønen og ægget, men det kan helt sikkert lade sig gøre.
Af samme grund har min kone beholdt hendes efternavn, selvom vores barn har mit efternavn.
Altså svært er det nok ikke, men et bureaukratisk mareridt kan jeg godt forestille mig at det vil kunne blive til tider.
Af samme grund har min kone beholdt hendes efternavn, selvom vores barn har mit efternavn.