Opholdskort i Sverige - næste stop Danmark..

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nan

Opholdskort i Sverige - næste stop Danmark..

Indlæg af Nan » 30.05.2012 12:22:37

Hej igen:)
Så er vi endelig - efter 7 mdr i sverige i den lykkelige situation at min mand har fået opholdskort.. Nu planlægger vi så ligeså stille at skulle tilbage til dk, og håber det kan blive om 2-3 mdr.. Nu skal vi så igen have overblik over det, og det er her jeres viden altid er fantastisk,.
Jeg er på barsel (stopper slut august) og vi har som sagt boet her pt. 7 mdr, min mand har ligeså lige fået opholdskort til Sverige.. Vi bor på co/- adresse - dog ubegrænset lejetid.. Ca. 60 m2, lever for min barsel - fint nok men self småt, vores hjemby er 500 km fra Malmø men jeg er stadig anset som grænsegænger, vi har taletid til Tlf, og har kun internet på Tlf, vi har bestilt forsikringstilbud på indboforsikring igår, har gemt alle kvitt, har svensk bankkonti (dog også dansk), har kun være i 2 uger i de 7 mdr vi har boet her (for at få forsikring til min mand), ingen små besøg i dk, går til sundhedsplejerske hver måned her med vores søn, jeg har gået 10 uger i skole her 4 timer om dagen (selv betalt), været til tandlæge, tilmeldt forsäkringskassen, isac indskrevet i førskole, vi har på alle måder LEVET her, men da pengene er små har vi været nødtil at prioritere for at få det
til at slå til,
Jeg blev tilbudt et job her 80 timer i mdr, først sagde de alt skulle være i orden, men så vidste det sig de ville betale sort!! -nej tak!!! Så nu troed jeg lige jeg havde fået et job og kunne arbejde de magiske 10 uger på delvis barsel, og vupti vupti alle var glade.. Det er jo selvsagt 120% udelukket nu, og vil så igang med jo sødningen igen.. Nogle herinde siger det er nødvendigt for mig at arbejde/være jobsøgende 10 uger, for at der ikke skal sættes spørgsmålstegn ved reelt ophold, andre siger jeg er på lige fod med arbejdstagere selvom mit arbejde er 500 km væk fra nuværende bopæl.. Jeg er snot forvirret, og føler ligeså stille presset stige da jeg muligvis står uden job efter barslen - så vil jo gerne det hele flasker sig inden så vi pludselig ikke står helt uden penge..
Så på den måde ville det være klart en fordel for os at komme hjem til dk snarest - så jeg kan søge job i tilfælde af min gamle arbejdsgiver ikke ønsker mig tilbage..
Jeg beder om nogle kloge hoveder og gode råd så jeg ved hvad der er bedst for os.. Er det nok for os at min mand har opholdskort her + overstående til at få opholdskort i dk? Eller skal vi vente et par måneder mere med at søge? På trods af jo længere vi kommer hen jo mere usikker er økonomien? På forhånd tak:)

fundiver199

Re: Opholdskort i Sverige - næste stop Danmark..

Indlæg af fundiver199 » 31.05.2012 10:36:29

Nan skrev:Så på den måde ville det være klart en fordel for os at komme hjem til dk snarest - så jeg kan søge job i tilfælde af min gamle arbejdsgiver ikke ønsker mig tilbage..
Hvorfor kan du ikke søge job, medens I bor i Sverige? Hvis du tænker på at søge job i Danmark, så er der da mange andre, der bor i Sverige og arbejder i Danmark :?:
Nan skrev:Er det nok for os at min mand har opholdskort her + overstående til at få opholdskort i dk?
Det tør jeg slet ikke at give noget bud på. Udlændingestyrelsen foretager jo en total vurdering af sagen, og der er mange detaljer i jeres situation, som jeg ikke ved nok om, til at jeg overhovedet tør forsøge at gætte på udfaldet af en evt. ansøgning fra jeres side. Det må også siges at være en meget speciel situation at bosætte sig i udlandet, medens man er på barsel, og vel at mærke så langt væk fra sin arbejdsplads, at man realistisk set ikke vil kunne genoptage arbejdet uden først at flytte tilbage til Danmark.

Jeg har aldrig hørt om nogen fortilfælde hertil, og derfor har jeg slet ingen ide om, hvordan Udlændingestyrelsen vil vurdere en sådan sag. Hvis jeg skal lege djævelens advokat et øjeblik, så kan de jo med en vis ret sige, at hele forløbet indikerer, at du på forhånd kun har planlagt et midlertidigt ophold i Sverige, som man kunne kalde for en barselsferie, og herefter kan de så nedlægge den påstand, at dette ikke kan betragtes som et "faktisk og reelt ophold". Og så er det dig, der står med håret i postkassen og skal forsøge at overbevise først Justitsministeriet og herefter evt. domstolene om det modsatte.

Hvis jeg endelig skal give dig et råd, så vil det derfor være, at du skal være aktivt jobsøgende i Sverige og gemme dokumentation herfor. I så fald kan din modpåstand nemlig være, at du håbede på at finde et job i Sverige, før din barsel var slut, men da det "desværre" ikke lykkedes, så var du nødt til at rejse tilbage til Danmark, så du kunne fortsætte i dit gamle job.
Nan skrev:Eller skal vi vente et par måneder mere med at søge? På trods af jo længere vi kommer hen jo mere usikker er økonomien? På forhånd tak:)
Det er ikke tiden, der er afgørende, men den fremlagte dokumentation samt de forhold, jeg har gjort rede for ovenstående.

Nan

Re: Opholdskort i Sverige - næste stop Danmark..

Indlæg af Nan » 31.05.2012 13:44:17

Tror også det er det der bliver enden af det hele.. Så må vi prøve at finde Jobs her.. Det er så skrækkeligt at vi skal bruge alt vores energi på at ordne 'dokumentation' istedet for real set pleje vores lille familie.. Jeg sidder på jobcenteret nu, og hvis man ikke bliver skør af alt det andet *** bliver man det da her.. Tror det er nok at ansøge aktivt et par måneder fundiver? Tusind tak for hjælpen, synes det er en jungel:s

Besvar