Hej
vi er lige kommet hjem fra en samtale med kommunen om mulighederne for at min mand kan få kontanthjælp. Dette betyder bl.a at han så skal i et integrationsprogram der betyder intensiv danskundervisning 5timer 5 gange om ugen i 6 mdr på kommunens sprogskole (cbsi). Jeg synes umiddelbart at det lyder næsten lidt for godt til at være sandt. Han får jo flere undervisningstimer end de andre sprogskoler tilbyder.
Men det er jo lige det at vi helst vil slippe fra at være på kontanthjælp og starte vores liv som sociale klienter og byrde for det sociale system. Men lige nu virker dette fristende da vi virkelig har brug for de ekstra penge og som i ved så er udsigten for job ikke særlig god lige for tiden, hvis man ikke kan dansk.
Jeg kunne lige tænke mig at høre, om der er nogen af jer der har gjort brug af muligheden om kontanthjælp og kommunens sprogskole, og hvilken erfaringer i har derfra.
kontanthjælp og danskuddannelse
Re: kontanthjælp og danskuddannelse
Der er foreskel fra skole til skole , men de fleste siger at man ikke kan rumme mere end ca 3 timers dansk undervisning om dagen . I skal være opmærksom på at modtagelse af kontanthjælp kan påvirke en evt stillet garanti . Og det kan også påvirke opholdsretten . Det kommer an på under hvilke omstændigheder i er fs.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: kontanthjælp og danskuddannelse
I har fs efter EU-reglerne, ikke sandt? Spørgsmålet er, om du er vandrende arbejdstager eller ej. Har du været arbejdstager i det andet EU-land, burde kontanthjælp i en kortere periode være uproblematisk.
5 timer/dag er hårdt, men det kommer jo an på hvor intensive timerne er. Bruges der tid på rollespil o.l. er det til at overkomme. Jeg har gået på sprogskole 4 timer/dag i 3 mdr. og det gik udmærket, selv om jeg havde en transporttid på godt 1 1/2 time med båd hver vej.
5 timer/dag er hårdt, men det kommer jo an på hvor intensive timerne er. Bruges der tid på rollespil o.l. er det til at overkomme. Jeg har gået på sprogskole 4 timer/dag i 3 mdr. og det gik udmærket, selv om jeg havde en transporttid på godt 1 1/2 time med båd hver vej.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG