Heysan..
Jeg har lige været i sverige for at få lavet et person nummer så min kæreste kan ansøge om at komme her til bo sammen med mig - eller hvad..
Skal udlængen vente til at jeg har fået svensk person nummer før at hun kan ansøge om at komme hertil, når jeg nu er nordisk borger og alt det der.. hvis ja; jeg ved at man først kan ansøge om at få lavet person nummer 10 dage inden man flytter til sverige - er der nogen af de samme regler for udlængen når han/hun vil hertil.
Peace out.
Amerikaner til danmark
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Amerikaner til danmark
Du skal bo i Sverige, og du skal have et svensk personnummer, før du kan invitere din kæreste på besøg i Sverige. Du skal have udstedt et særligt personnummerbevis 'ändamål inbjudan', som din kæreste skal vedlægge sin visumansøgning.
Men husker jeg rigtigt:
- Din kæreste er amerikansk statsborger, og skal dermed slet ikke have visum til Sverige,
- du/I vil IKKE bruge EU-reglerne til familiesammenføring?
Hvis I vil bruge de svenske nationale regler, skal du/I jo være klar over, at din kæreste IKKE kan få lov til at vente i Sverige, mens hendes ansøgning om fs bliver behandlet. Det I skal er at søge om familiesammenføring som kærester, og når den er givet, kan hun komme og bo hos dig.
Hun kan dog godt komme og besøge dig i op til 90 dage, selv om hendes ansøgning om fs er under behandling. Hun skal blot rejse hjem igen, da hendes opholdstilladelse jo vil blive sendt til hendes adresse i USA.
Men husker jeg rigtigt:
- Din kæreste er amerikansk statsborger, og skal dermed slet ikke have visum til Sverige,
- du/I vil IKKE bruge EU-reglerne til familiesammenføring?
Hvis I vil bruge de svenske nationale regler, skal du/I jo være klar over, at din kæreste IKKE kan få lov til at vente i Sverige, mens hendes ansøgning om fs bliver behandlet. Det I skal er at søge om familiesammenføring som kærester, og når den er givet, kan hun komme og bo hos dig.
Hun kan dog godt komme og besøge dig i op til 90 dage, selv om hendes ansøgning om fs er under behandling. Hun skal blot rejse hjem igen, da hendes opholdstilladelse jo vil blive sendt til hendes adresse i USA.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: Amerikaner til danmark
Men ellers må svaret siges at være "ja". Den danske statsborger skal (naturligvis) være registreret som bosat i Sverige dvs. have et svensk personnummer, før den danske statsborgers ægtefælle kan søge om et visum til Sverige eller om en svensk opholdstilladelse. Ellers vil den svenske ambassade med rette henvise vedkommende til at aflevere sin ansøgning på den danske ambassade i stedet, med mindre parret f.eks. bor sammen i Kina og oplyser og dokumenterer, at formålet med rejsen er, at de sammen ønsker at besøge den danske statsborgers onkel, som bor i Kiruna eller Haparanda.