Et par spørgsmål inden Sverige og hendes ankomst

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DK-US

Et par spørgsmål inden Sverige og hendes ankomst

Indlæg af DK-US » 28.05.2012 13:31:59

Min kæreste venter nu på de sidste papire for at kunne rejse til Danmark (pas mm.). Jeg regner med at flytte til Sverige kort før hun kommer. Dertil har jeg lige et par spørgsmål.

1. Skal hun købe en returrejse, eller er det nok med en envejs til Danmark?

2. Skal hun tegne en rejse-forsikring eller lignende før og/eller mens hun er i Sverige/Danmark, eller er det ikke nødvendigt?

3. Svensk Registreringsbevis. Som dansk førtidspensionist skal jeg ikke ansøge om dette i Sverige?

4. Skal jeg bestille et blåt sygesikringskort til mig selv, og hvis ja hvornår?

skaanebo

Re: Et par spørgsmål inden Sverige og hendes ankomst

Indlæg af skaanebo » 28.05.2012 13:55:22

Rejser hun hjem igen efter besøget, eller er det tanken, I vil bo sammen i Sverige?

Hun skal have en returbillet eller en billet ud af Schengenområdet, medmindre hun forinden har fået en opholdstilladelse eller et opholdskort.

Rejseforsikring er et krav ved almindeligt visum, men ikke ved visum givet efter EU-regler.

Nej, som dansker i Sverige kan du uden videre folkeregistrere dig i Sverige og behøver ikke noget registreringsbevis.

Det blå sygesikringskort er ved rejser til andre lande i EU/EØS end det land, hvor du bor.

DK-US

Indlæg af DK-US » 28.05.2012 14:48:58

skaanebo skrev:Rejser hun hjem igen efter besøget, eller er det tanken, I vil bo sammen i Sverige?

Hun skal have en returbillet eller en billet ud af Schengenområdet, medmindre hun forinden har fået en opholdstilladelse eller et opholdskort.

Rejseforsikring er et krav ved almindeligt visum, men ikke ved visum givet efter EU-regler.

Nej, som dansker i Sverige kan du uden videre folkeregistrere dig i Sverige og behøver ikke noget registreringsbevis.

Det blå sygesikringskort er ved rejser til andre lande i EU/EØS end det land, hvor du bor.
Det er tanken at vi vil bo sammen i Sverige. Jeg vil tro at når hun lander i Kastrup tager jeg dertil og henter hende, og tager hende med tilbage til Sverige, og så bor vi der sammen. Vi vil naturligvis søge opholdskort til hende i Sverige med det samme.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.05.2012 17:02:53

Ved brug af EU-regler skal I være opmærksom på, at I skal kunne dokumentere mindst 18 måneders forudgående samliv eller kunne fremvise en vielsesattest.

Hvis din førtidspension kommer fra Danmark, er du person med tilstrækkelige midler, hvilket vil give jer nogle bureaukratiske problemer med at få udstedt et svensk opholdskort. Se massevis af indlæg om præcis det problem. Det må derfor tilrådes at have en rejsesygeforsikring.

DK-US

Indlæg af DK-US » 28.05.2012 19:23:33

skaanebo skrev:Ved brug af EU-regler skal I være opmærksom på, at I skal kunne dokumentere mindst 18 måneders forudgående samliv eller kunne fremvise en vielsesattest.

Hvis din førtidspension kommer fra Danmark, er du person med tilstrækkelige midler, hvilket vil give jer nogle bureaukratiske problemer med at få udstedt et svensk opholdskort. Se massevis af indlæg om præcis det problem. Det må derfor tilrådes at have en rejsesygeforsikring.
Altså vi har jo været i et langdistance forhold de sidste 27 måneder, og det fremgår i hvert fald af mit pas, en masse billeder, og emails. Men den regl har jeg faktisk ikke hørt før.

Ja jeg har hørt der skulle være noget med det svenske opholdskort, men det tager vi som det kommer. Det vigtigste lige nu er nok om hun skal købe en returbillet eller ej.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.05.2012 20:00:53

Et langdistanceforhold tæller IKKE ved brug af EU-retten. I skal have boet sammen på samme adresse i mindst 18 måender eller kunne fremvise en vielsesattest. Læs vejledningerne her på siden (øverste menupunkt).

Hvis I har til hensigt at blive boende i Sverige, vil mit råd umiddelbart være, at søge efter nationale svenske regler i stedet. Men så må din kæreste altså vente med at komme til Sverige, indtil opholdstilladelsen er i hus. Til gengæld stilles ingen krav om forudgående samliv eller ægteskab eller til din økonomi i det hele taget, ligesom din kæreste kan påbegynde sprogundervisning med det samme, hun ankommer til Sverige.

DK-US

Indlæg af DK-US » 28.05.2012 20:07:22

skaanebo skrev:Et langdistanceforhold tæller IKKE ved brug af EU-retten. I skal have boet sammen på samme adresse i mindst 18 måender eller kunne fremvise en vielsesattest. Læs vejledningerne her på siden (øverste menupunkt).

Hvis I har til hensigt at blive boende i Sverige, vil mit råd umiddelbart være, at søge efter nationale svenske regler i stedet. Men så må din kæreste altså vente med at komme til Sverige, indtil opholdstilladelsen er i hus. Til gengæld stilles ingen krav om forudgående samliv eller ægteskab eller til din økonomi i det hele taget, ligesom din kæreste kan påbegynde sprogundervisning med det samme, hun ankommer til Sverige.
Ah nu kan jeg se hvor jeg har glemt noget. Vi bliver naturligvis gift når hun kommer hertil, så det burde ikke være noget problem :)

DK-US

Indlæg af DK-US » 31.05.2012 00:59:34

Forresten... når hun kommer hertil og vi flytter til Sverige, gør det så en forskel om vi bliver gift med det samme, eller kan vi f.eks. vente et par måneder?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2012 07:00:17

Det vigtige er alene, at I har indgået ægteskab, INDEN ansøgning om opholdskort afleveres til Migrationsverket.

Og når din kæreste kommer på et almindeligt visum, SKAL hun jo have en returbillet samt en almindelig rejsesygeforsikring.

DK-US

Indlæg af DK-US » 31.05.2012 14:06:36

skaanebo skrev:Det vigtige er alene, at I har indgået ægteskab, INDEN ansøgning om opholdskort afleveres til Migrationsverket.

Og når din kæreste kommer på et almindeligt visum, SKAL hun jo have en returbillet samt en almindelig rejsesygeforsikring.
Okay. Og der er ikke nogen speciel grund til at vi ikke kan vente med at søge om hendes opholdskort til f.eks. 2 mdr. efter at hun er ankommet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.06.2012 02:57:38

Nej ikke andet end, at det selvfølgelig ser bedst ud, at I søger, før hendes visum udløber.

DK-US

Indlæg af DK-US » 01.06.2012 12:25:47

fundiver199 skrev:Nej ikke andet end, at det selvfølgelig ser bedst ud, at I søger, før hendes visum udløber.
Okay. Ja jeg tænkte at vi nu kunne gøre det efter en 2 mdrs. tid, så burde der jo stadig være 1 mdr. tilbage af hendes turistvisum. Så kan vi også planlægge lidt mere og tage lidt god tid efter hun er ankommet, i stedet for at stresse over det :)

Besvar