Afgørelse sendt fra US

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Optimistisk

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af Optimistisk » 07.05.2012 07:50:07

Ja, det gør selvfølgelig en forskel hvordan man modtager afgørelsen.

Vi fik den på Servicenteret mandag den 30. april, og sendte klagen elektronisk til Justitsministeriet i går. Vi valgte at uddybe klagen med forklaringer på de punkter, som Udlændingestyrelsen havde lagt til grundlag for afslaget. Endvidere gjorde vi opmærksom på at vi ville følge op med yderligere dokumentation.

LBH

Indlæg af LBH » 16.05.2012 10:08:50

mh skrev:Der er forskel på, om man får brev sendt til sin adresse, eller om man får det på din beskrevne måde. I jeres tilfælde har man vel på Servicecentret noteret, hvornår I fik afgørelsen i hænde.

Får man et brev på sin adresse, bør man gå ud fra at fristen er at regne fra afsendelsesdatoen + 1, eller senest fra første mulige modtagelsesdato (hvis et brev er postet dagen før en helligdag, skal man regne fra den første hverdag). Derfor vil rådet være at man STRAKS man ser at man ikke har fået det, man ansøgte om, klager og i klagen skriver at man efterfølgende vil uddybe klagen.
Vi har klaget som Mh skriver... Altså en klage uden anden dokumentation. Jeg har skrevet at vi eftersender dokumentation.
Derefter ringede jeg og spurgte om det var ok? Det er det og jeg vil modetage et kvitteringsbrev hvorefter jeg skal indsende dokumentation inden for 14 dage. (lyder det rigtigt mh?)
For os gælder det om at vinde nogle måneder da min kone så vil være 23,5 år og så kan vi søge på de danske regler sideløbende.
Men det er bare så surt når man står med job på hånden til hende samt et håb om at hun kunne starte sprogskole.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.05.2012 10:17:28

Det lyder rigtigt, og hvis I har noget yderligere dokumentation eller kan få en retshjælp til at hjælpe med at skrive en uddybende klage, så kan I jo krydse fingre for at det efter at I har sendt det tager de nødvendige yderligere 1 1/2 måned med sagsbehandlingen.
mh
Rådgiver for ÆUG

boluni
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af boluni » 23.05.2012 21:49:37

Denne tråd startede med om det er normalt at afgørelser bliver forkyndt af politiet? - politiet har netop meddelt os at de "leder" efter min kone - formoder det kun er AFSLAG (på EU opholdskort) der forkyndes?? (de vil også stemple i hendes pas, udrejsedato?)

Vi opfylder fint de nye danske regler, så overvejer at opgive en klage og søge de danske regler i stedet, MEN

Vil min kone fortsat opnå prosessuelt ophold så? (Vi søger jo reelt på et tidspunkt hvor hun ikke har gyldigt opholdsgrundlag)

Kan vi indgive klage og straks efter søge efter de danske regler?
(Vil prosessuelt ophold blive meddelt ved klagesag også?)

Klagefristen må vel løbe 7 dage efter at politiet har forkyndt?
Bo Kotian Lund

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2012 08:21:47

Man skal have lovligt ophold for at kunne søge efter nationale regler OG få lov til at blive på processuelt ophold. Men ansøgningen bliver ikke afvist, man får blot ikke processuelt ophold-

I kan jo ikke være 100% sikre på, at der gives processuelt ophold under en klagesag, så jeg vil råde jer til at forberede jer på at din hustru må rejse ud af Schengen.

Og ja, fristen begynder ikke at løbe før man har fået meddelt afgørelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

boluni

Indlæg af boluni » 24.05.2012 11:33:22

Kan vi søge opholdstilladelse efter de danske regler, inden vi får afslaget fra US?
(må man søge samtidigt?)

Kan man klage og søge samtidigt?
Bo Kotian Lund

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2012 11:44:35

Det kan I godt, men teknisk set har din hustru ikke lovligt ophold NU, hvis afgørelsen er et afslag.

Hun har jo nok forlængst overskredet de 90 dage, hun må være i Schengen, også selv om hun måtte have haft lovligt ophold i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

boluni

Indlæg af boluni » 24.05.2012 16:17:31

Teknisk set... har hun vel lovlig processuelt ophold indtil andet bliver forkyndt..
At vi véd et afslag er på vej, er fordi vi har talt med politiet, men forkyndelsen vil med al sandsynlighed først ske om en uge eller to. Vi har ikke modtaget noget fra US.

Men jeg hører dig sige at der ikke er noget til hinder for at vi indsender en ordinær ansøgning efter de almindelige danske regler nu, mens den anden ansøgning teknisk set stadig er under behandling, korrekt?

Du siger også at vi kan indgive en klage og en ansøgning samtidig??

Eftersom vi har ventet 7 måneder på afgørelsen, er det vel rimeligt at antage at vi uvidende ansøger de danske regler, nu de netop er blevet ændret.

Vi håber for det bedste, takker for helt uundværlige indlæg!!! :D

Læste i øvrigt selv op på visumreglerne - ny indrejse regnes 6 måneder fra første indrejse, hvilket for min kone nu er 1 år siden hun havde første indrejse. Dermed er der ikke noget til hinder for at hun kan gensøge og modtage turistvisum straks efter hun er tilbage i sit hjemland.
Bo Kotian Lund

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2012 19:46:41

Du er lidt for optimistisk mht. nyt visum. Når man har opholdt sig i Schengen uden opholdstilladelse/-kort, så skal man regne 90 dage frem fra sin UD-rejse. Man må jo stadig kun være 90 dage ud af hver 180-dages periode i Schengen, når man ikke har opholdstilladelse/-kort.

Det, I vil klage over er jo i givet fald en afgørelse efter EU-reglerne, og det I vil søge om er efter de nationale regler. Det er jo to forskellige ting, og svarer til at man godt kan gå ind i en butik og reklamere over en bageovn man har købt, og samtidig bestille et køleskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 00:49:20

En ansøgning efter de danske regler afleveret i Danmark kan kun antages til behandling, hvis ansøgeren havde et såkaldt lovligt ophold, da den blev afleveret. I den beskrevne situation vil ansøgningen derfor blive afvist og ansøgeren vil få et brev, hvori der står, at en ny ansøgning kan afleveres i ansøgerens hjemland.

Det er altså ikke kun et spørgsmål om, hvorvidt ansøgeren kan få tildelt et processuelt ophold og dermed vente i Danmark, til ansøgningen er behandlet. Det er også et spørgsmål om, hvorvidt ansøgningen overhovedet kan antages til behandling.

boluni

Indlæg af boluni » 25.05.2012 13:41:24

Kære fundiver

Jeg tror gerne på at det er reglerne, hvor åndsvage de end er. Fair man mener der er et beskyttelseshensyn ift at give processuel ophold og det må man jo så vurdere fra gang til gang, men at man ikke engang vil tage imod en ansøgning til behandling i Danmark, mens hun trods alt stadig har lov at være her men udrejsedato er sat eller klagesag behandles - er jo dybt åndsvagt. Det betyder jo reelt at vi ikke kan ansøge mens klagen bliver behandlet, pånær min kone lige finder på at tage den 13000 km lange rejse til Delhi og HJEM til Danmark. Ambassaden sender jo bare ansøgningen til København når de får den..

Så kan man sige; gør det nogen forskel hvis min kone skal udrejse? JA - min kone er fra Indien og ansøgningen skal afleveres personligt i Delhi - mere end 1500 km væk fra hendes mors bopæl - al den rejsen er jo iøvrigt ikke gratis.

Tydelig at høre at jeg bliver mere og mere frustreret. Er der nogensomhelst fremskridt i den snak der engang har været om, at når den ene person er 110 % dansk statsborger, boet i landet siden fødslen i 1977, født af hvide dansk forældre og de af danske bedsteforældre, aldrig har været straffet, aldrig har fået sociale ydelser, elsker sit land og sin dronning, lang akademisk uddannelse, godt job for det offentlige, høj skattebetaling, fin bolig, altid godt humør - at sådan en person der forelsker sig i en ikke-dansk pige - uden at dette var hensigten og at denne pige som minimum også har en lang akademisk uddannelse, mindst taler 3 sprog flyende og i øvrigt også altid er i godt humør - i denne undtagelse kunne for lov at bo i Danmark, i det mindste bare nogle år så studiegælden kan afbetales?
Bo Kotian Lund

closed1

Indlæg af closed1 » 25.05.2012 17:07:44

Der er bare sket det at alt for mange har hoppet på limpinden når politikerne har tordnet mod indvandring , så der er blevet stemt de forkerte personer i folketinget. Der er jo reelt kun 2 partier som er venlig stemt over for 3 landsborgere .....

closed1

Indlæg af closed1 » 25.05.2012 17:10:39

Hvis nogen tror at Heller T ( statsministeren ) er super glad for at lave reglerne om mht. indvandring så er det jo med en"pistol" for ryggen ... R... og.... E...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.05.2012 00:59:01

Uanset hvor mange berettigede grunde der kan være til at være utilfreds med den danske udlændingelovgivning, så er faktum altså, at Danmark sammenlignet med alle mulige andre lande har en ekstrem liberal politik i forhold til at lade udlændinge aflevere ansøgninger om opholdstilladelse her i landet.

I de fleste andre lande og herunder det ellers meget indvandrervenlige Sverige er det absolutte hovedprincip, at man søger først og rejser siden. Og hvis man af en eller anden grund er i det land, hvor man gerne vil bo, på et midlertidigt ophold som f.eks. et visumophold, jamen så vidste man jo allerede, før man rejste dertil, at det kun ville være for en begrænset periode, og at man skulle hjem igen, når den begrænsede periode var overstået.

Så for mig at se er det altså ikke reglerne om, hvornår man kan aflevere en ansøgning i Danmark, der er problemet her. Problemet er noget helt andet, nemlig at EU-ansøgningen ikke er blevet godkendt endnu. Så hvis bulonis ægtefælle gerne vil undgå at rejse hjem til Indien i en periode, hvilket jeg da godt kan forstå, så er det EU-sagen, parret må koncentere og fokusere deres energi omkring.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.05.2012 07:34:20

@ fundiver, er reglerne virkelig så strikse, at bolunis ægtefælle ikke med en billet til ud-af-Schengen i hånden til senere samme dag ikke ville kunne AFLEVERE en ansøgning, og forvente at få den behandlet?
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar