Hejsa,
Min kommende mand og jeg bor pt på borneo, men jeg rejser snart hjem, og så kommer han til danmark i august, til den tid har jeg fårbentlig fundet os et godt sted at bo i malmø.
Nu er mit spørgsmål så, når vi har et sted at bo i malmø hvilke blanketter er det vi skal have fat i? Jeg har fundet en blanket der hedder 144011 inde på migrationsverket.se er det den vi skal udfylde og sende ind? Hvad skal vi sende med? vielsesattest, lejekontrakt på en lejlighed i sverige og hvad mere? Jeg er forhåbentlig studerende til den tid så hvad skal jeg sende med derfra?
Hvad med EU sygesikrings kort, kan jeg godt få et hvis jeg ikke bor i kbh, men læser der og har deltidsjob der. - og gælder det kort så også for min mand, eller hvordan fungere det?
og sidst men ikke mindst, må min kæreste godt blive i sverige mens hans EU kort bliver behandlet, når han kun må blive 3 måneder på hans turistvisum?
venligst
Papir arbejde
Re: Papir arbejde
Hej
I toppen af siden står der vejledninger og der finder du en vejledning omkring det at flytte til Sverige. Den besvarer en del af dine spörgsmål. Der er også en del indläg i dette forum omkring EU sygesikringsbeviset, som kan hjälpe dig videre.
I toppen af siden står der vejledninger og der finder du en vejledning omkring det at flytte til Sverige. Den besvarer en del af dine spörgsmål. Der er også en del indläg i dette forum omkring EU sygesikringsbeviset, som kan hjälpe dig videre.
-
fundiver199
I skal starte med at finde ud af, om I vil søge familiesammenføring efter de svenske regler, eller udnytte retten til fri bevægelighed i EU. Det sidste er der pt. visse problemer med jævnfør utallige indlæg i forum om dokumentation for sygeforsikring. Måske bliver de snart løst, men ellers var det nok en ide at overveje at anvende de svenske regler i stedet.
Og både fremgangsmåde og ansøgningsblanket anhænger af, om I vælger det ene eller andet. Ved svenske regler skal du rejse i forvejen, og din ægtefælle skal blive i sit hjemland, til ansøgningen er godkendt, hvilket forventet tager 3 måneder, hvis I anvender online ansøgningsproceduren. Men så er alt til gengæld også på plads, når han ankommer, og dermed er det virkelig "velkommen til Sverige" i stedet for endeløse ventetider på opholdskort og en masse bla bla bla om sygeforsikring og personnummer.
Og både fremgangsmåde og ansøgningsblanket anhænger af, om I vælger det ene eller andet. Ved svenske regler skal du rejse i forvejen, og din ægtefælle skal blive i sit hjemland, til ansøgningen er godkendt, hvilket forventet tager 3 måneder, hvis I anvender online ansøgningsproceduren. Men så er alt til gengæld også på plads, når han ankommer, og dermed er det virkelig "velkommen til Sverige" i stedet for endeløse ventetider på opholdskort og en masse bla bla bla om sygeforsikring og personnummer.
vi havde tænkt os at søge om eu kort, og efter det så søge om familiesammenføring efter de svenske regler.. vi vil nemlig helst gerne blive sammen.. Men hvis vi søger om eu kort til ham må han så gerne blive i sverige imens han venter på kortet?