Mulighed for økonomisk støtte, under Danskuddannelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JKR

Mulighed for økonomisk støtte, under Danskuddannelse

Indlæg af JKR » 23.03.2012 10:45:08

Hej

Min kone fik opholdskort efter eu-reglerne.
jeg arbejdede i Sverige, så udlændigestyrelsen har også skrevet det følgende;

"...giver dig hermed ret til ophold som ægtefælle til en dansk statsborger, der vender tilbage til Danmark og har været omfattet af reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere som arbejdstager i et andet EU-land."

Udfra det man kan læse her i forum (viewtopic.php?f=7&t=9200) , og som det også fremgår udfra en granskning af Eindsagen, så er min kone nu berettiget til at kunne modtage offentlig støtte.

Vores mål er at hun starter hurtigt på danskuddannelse 3 i et intensivt forløb. Vores spørgsmål går på om hun da er berettiget til nogen form for økonomisk støtte, mens hun går på danskuddannelse?

Jeg er bekendt med at mange mennesker modtager kontanthjælp mens de går på danskuddannelse, men er det ikke kun tilfældet hvis det drejer sig om personer der bliver visiteret til noget dansk som led i en jobsøgningsstrategi?

Håber der er nogen der kan hjælpe med en afklaring.

fundiver199

Re: Mulighed for økonomisk støtte, under Danskuddannelse

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 10:55:14

Det at gå til danskundervisning giver ikke nogen form for ret til at modtage overførselsindkomst. Men derimod kan alle, der bor lovligt i Danmark, modtage kontanthjælp, hvis deres egen og ægtefællens økonomi er så dårlig, at de er berettigede til det, og de ikke er studerende eller folkepensionister mm.

For mange udlændinge vil det så indebære, at de mister deres opholdstilladelse, da der er knyttet det vilkår til denne, at de ikke modtager kontanthjælp. Men det gælder så ikke for din kone. Så hvis jeres økonomi er dårlig, dvs. I hverken har formue eller nogen særlig indtægt, så kan din kone få kontanthjælp.

Det er fuldstændig det samme, som ville være gældende, hvis du havde giftet dig med Rikke, som du havde mødt på diskotek Cracy Daisy, og Rikke er på kontanthjælp. Så skal du, efter I er blevet gift, forsørge Rikke, hvis du er i stand til det. Men hvis du selv er en fattigrøv, så vil Rikke stadig kunne få kontanthjælp, hvor man så bare modregner den del af din indtægt, som måtte ligge ud over niveauet for kontanthjælp.

Hvis din kone f.eks. er 21 år, og du er 26 år, og ingen af jer har børn, så er satsen for kontanthjælpen for din kone 6.660 kroner og måneden og for dig 10.335 kroner om måneden. Og det betyder så, at hvis du f.eks. tjener 13.335 kroner om måneden før skat, så kan din kone få 3.660 kroner om måneden i kontanthjælp. Men hvis du tjener 16.995 kroner om måneden før skat, så kan din kone ikke få kontanthjælp, da I så skal klare jer for det, I allerede har. Og det samme er også tilfældet, hvis I tilsammen har mere end 20.000 stående i banken. Så skal I klare jer for de penge, så længe I kan, og først når de er brugt op, kan din kone få den overlevelseshjælp, som kontanthjælpen er tænkt til at være.

Og det betyder så også, at hvis I har en million i banken og formøbler dem i løbet af 6 måneder ved at invitere alle vennerne i byen, og din kone så herefter søger om kontanthjælp, så bliver den givet med tilbagebetalingspligt. Dvs. i samme øjeblik, I er kommet på fode igen, så vil kommunen begynde at trække kontanthjælpen i jeres løn. Du kan læse mere om kontanthjælp her:

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dag ... muneId=851

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 11:25:32

Uden at det skal forstås som et ”moralsk opstød” er det danske samfund jo så også bygget op omkring det generelle princip, at man skal forsørge sig selv, hvis man kan. Så selvom din indtægt betyder, at din kone er berettiget til f.eks. 2.000 kroner om måneden i kontanthjælp, så kan I jo også overveje, om I virkelig har lyst til, at hun skal være social klient med alt, hvad det indebærer af pligter om ”straksaktivering” og samtaler med sagsbehandlere mm., eller om der måske ikke findes en anden løsning.

Nu kender jeg jo slet ikke jeres økonomi, men hvis du f.eks. er på dagpenge, så kan I måske klare jer for dem, indtil du finder et job. Og hvis du har deltidsarbejde, så kan du måske finde et fuldtidsjob eller et deltidsjob mere. Kontanthjælp er ikke nogen ”gratis frokost” men indebærer, at man skal underkaste sig en masse kontrol og forpligtelser mm., og umiddelbart kan jeg da godt forestille mig en sjovere og mere værdig måde at starte en ny tilværelse i et nyt land. Men hvis I virkelig er på røven økonomisk, så kender du nu reglerne lidt bedre, end du gjorde før :D

heidi-josé

Indlæg af heidi-josé » 07.05.2012 13:09:15

Jeg har også kigget lidt på mulighederne for at min mand kan få kontanthjælp, hvis ikke han kan finde et arbejde rimelig hurtigt. Vi vil selvfølgelig helst slippe fra at blive forsørget af kommunen, men lige nu lever vi på min SU og de vikartimer jeg kan få et par gange om måneden, så I kan regne ud, så er det ikke meget for et par, der bor i København.

Vi er så også bange for, at hvis han får udbetalt kontanthjælp i et par måneder, vil det komme til at betyde noget når han skal søge om permanent opholdstilladelse. Men vi fik opholdstilladelse efter EU reglerne og der er der jo særlige regler ikke? Er det at vi får kontant hjælp, noget der betyder noget når vi skal søge om permanent ophold? og får han øjeblikkelig ret til kontanthjælp, eller skal der gå et stykke tid (ca 3 måneder), inden han har ret til det?

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 07.05.2012 15:18:45

Kan lige komme med en indskydelse er vores ægtefæller i forvejen kun lige akkurat tåles i dk og at det fra manges side er ilde set at de ligger landet til last eks i form at sociale ydelser. At der engang var mange der endte på overførelses indkomst når de kom til landet har gjort at mange har et meget stift syn på lige netop dette. At man mleder sig på socialkomtoret det øjeblik man sætter sine ben på dansk jord. Dette kan man mene hvad man vil om, personligt mener jeg at det er da noget man skal have med i sine overvejelser inden man søger disse ydelser..

Ved godt at økonomien kan være enormt trængt når man pludeselig er eneforsøger for sin ægtefælle. Men mener at de fleste nopk godt kan overleve hvis de kikker økonomien lidt efter i sømmene.
Min mand kunne have fået sociale ydelser fra dag et af, men vi valgte ikke at benytte denne løsning, dette for ikke at nogle skulle få ondt i bagdelen :-D

Vi har levede af min elevløn i halvanden år snart, det vil sige12200 udbetalt, vi har udgifter for 9500 gennemsnitlig. dette efterlader ikke meget til andet end mad til 2 voksne og 1 barn. Vores udgifter er skåret ned til minimum. og ja det har været røv hårdt og til tider ret kedeligt, ikke at have nogle penge til andet end mad og medicin... nyt tøj er en by i rusland... heldigvis vender det nu da manden ahr være læreplads og er startede i dag...

Tilgengæld har det faktisk været en posetiv oplevelse når folk har spurgt ind til vores liv heroppe, at vi man kan fortælle at økonomisk er det rigtigt stramt, når man lever for meget mindre en kontanthjælps carina. det har samtidlig også givet et indblik hvor forkert systemet heroppe kan være. Tænker at hvis man skal gøre opmærksom på den uretfærdighed som amnge der er fs lever med så er det den vej man skal gå. Der er hvertfald mange der efter at jeg eftersøgt pænt velholdt brugt tøj til familien i skolen, har fået øjne op for at det ikke altid er lige faire regler vi lever under

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.05.2012 18:57:45

@ heidi-josé, du har vel husket at få din mands uudnyttede fradrag? Det giver da lidt mere udbetalt, og går nok lige op med, hvad han ville kunne få i kontanthjælp - i fald han søger om det, vil han jo selv skulle bruge sine fradrag.
mh
Rådgiver for ÆUG

heidi-josé

Indlæg af heidi-josé » 22.05.2012 22:59:11

Mange tak for jeres svar... det giver lidt opmuntring til at kunne klare igennem det her selv, selv om det virkelig hårdt... vi ligger dog på en indtægt på ca. 6-8000 kr. om måneden, så puha, ja det er svært.

Men det som bekymrer mig allermest, og som jeg ikke fik svar på i første indlæg er, om det kommer til at betyde noget, når vi om 5 år skal til at søge permanent opholdstilladelse (vi fik opholdstilladelse efter EU-retten).

Desuden må man ikke have formue (over 10.000 kr.) hvad hvis nu man får udbetalt hele sit SU lån med tilbagevirkende kraft, for et år og sætter det på en konto. dvs. at man har en konto med 30-40000kr. tilgængelige, hvilket dog er et lån, der skal tilbagebetales... tæller det som formue?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.05.2012 07:00:06

Jeg ved ikke, om man overhovedet KAN få SU-lån med tilbagevirkende kraft, men i givet fald vil det tælle som formue, og skal 'spises op', før kontanthjælp kan komme på tale.

Det er endda sådan, at hvis man tilbagebetaler et lån 'i utide' vil også det lån tælle som en formue, man burde have haft til rådighed, og selv om man så godt kan få hjælp, så bliver det givet med tilbagebetalingspligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

heidi-josé

Indlæg af heidi-josé » 23.05.2012 14:02:04

ok... så er det måske ikke så megen fidus i det med kontanthjælpen alligevel... men nu begynder jeg at lyde lidt som en ridset plade, men hvordan forholder det sig med det, at når man skal til at søge om permanent opholdstilladelse om 5 år. (vi har fået ophold efter EU retten) kan det betyde udvisning...?

hvis, rent hypotetisk, regeringen skifter om 4 år...(1 år inden vi skal til at sørge om permanent opholdstilladelse) har de lov til at ændre reglerne omkring sociale ydelser, der kommer til at påvirke med tilbagevirkende kraft. altså kan man vedtage en lov i 2015 der vil få konsekvenser for dem der fik kontanthjælp i 2012..?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.05.2012 16:19:18

Regeringen kan - uanset farve - ikke lave om på EU-reglerne.

Men din ægtefælles opholdsret kan komme i fare, hvis han bliver anset for at udgøre en 'urimelig byrde'. Et par måneders kontanthjælp vil næppe være at anse for en 'urimelig byrde', men kontanthjælp i en længere periode kan måske blive anset for at være det.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 06:59:07

Hvis man har opholdsret efter EU-reglerne som ægtefælle til en dansk statsborger, er det helt afgørende, om den danske statsborger er vendt hjem efter at have været arbejdstager i et andet EU-land, som det var tilfældet for den person, der oprindelig startede tråden.

Hvis den danske statsborger er en hjemvendende arbejdstager, stilles der ikke forsørgelseskrav. Men det gør der, hvis den danske statsborger har boet i et andet EU-land som studerende eller selvforsørgende herunder grænsegænger, der har arbejdet i Danmark.

Hvis Heidi-Jose ikke har været arbejdstager i det andet EU-land, vil kommunen øjeblikkelig underrette US om, at hendes ægtefælle modtager kontanthjælp. Og herefter vil US tage stilling til, om dette betyder, at han ikke længere har opholdsret og skal have fastsat en udrejsefrist. Det er altså ikke først om 5 år, at dette evt. kan give parret problemer, men her og nu.

Der kan tidligst søges om kontanthjælp 3 måneder efter, at parret flyttede til Danmark.

annabacher

Indlæg af annabacher » 13.09.2012 12:20:35

Jamen er det så forstået rigtigt, at hvis ægtefællen fra ikke-EU-landet får tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark ud fra EU-reglerne efter at vi har boet og jeg arbejdet i Spanien (er det i 2 eller 5 år han får?), så er der ingen problemer forbundet med hvis han eller jeg tilbage i Danmark modtager kontanthjælp?
Og hvad hører udover kontanthjælpen under "aktiv sociallov"?

På forhånd tak.

MVH anna

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2012 14:50:26

Ja det er rigtigt forstået. Udover kontanthjælp hører navnlig revalidering under aktivloven.

Thrane

Indlæg af Thrane » 19.09.2012 19:52:15

Man kan vel også nævne løntilskud, som hører under loven om aktiv beskæftigelsesindsats, som en løsning, hvor man kan slå flere fluer med et smæk.

Jeg mener, at der er en særlig kobling på dette punkt til integrationslovgivningen, der giver mulighed for at opsøge denne mulighed kort tid efter indrejse til Danmark for udlændinge gift med danskere/eu-borgere med sigte på at lære sproget og det danske arbejdsliv at kende.

Der findes et international foreign spouse-program i København underlagt Jobcentret på Musvågevej, hvor vi fik vejledning og i sidste ende sagsbehandling. Min kone blev ansat i en vuggestue, indtil hun startede uddannelse, og jeg skal love for, at det gik hurtigt med at lære sproget og dansk kultur i det hele taget - i modsætning til hendes forløb på to sprogcentre, selvom de selvfølgelig har skabt nogle fine forudsætninger for forløbet i vuggestuen. I dag er hun ansat som vikar i vuggestuen på normale vilkår.

Derudover skal det vel også lige tilføjes, at en løntilskudsstilling skal leve op til overenskomstvilkår i modsætning til kontanthjælp, der afhænger af ægteparrets samlede indkomst, formue etc.

kocum1

Indlæg af kocum1 » 23.08.2013 22:39:41

Hej fundiver199, jeg er flyttet som vandrane arbejdstager fra Sverige til Danmark for 1 måned siden, men tvivler lidt på om vi kan søge kontanthjælp fra den første dag da vi var flyttet, eller skal vi vente 3 måneder med at søge kontanthjælp

min kone har fået ophold gennem EU-reglerne efter EUopholdsbekedtgørelse § 13

Besvar