Familiesammenføring efter de danske regler/Skilsmisse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Siku

Familiesammenføring efter de danske regler/Skilsmisse

Indlæg af Siku » 22.05.2012 19:30:46

Hej alle sammen!!

Jeg har et problem og håber på at få hjælp fra jer andre.
Jeg er gift, og har boet i Danmark i ca. 2 år. Skal snart søge om forlængelse af min opholdstilladelse. Men i morgens fik jeg at vide at min mand vil skilles fra mig. Dejligt, lige nu når stresset er på sådan et højt niveau og jeg er i fuld gang med at læse til mine eksamener. :x
Min situation er følgende: jeg er 30, er uddannet jurist fra mit eget hjemland, men er også i gang med at tage en kandidatuddannelse på Københavns Universitet. Jeg har startet i februar måned. Jeg har bestået Dansk 3, studieprøven og taget kursus i Dansk historie, kultur, samfund...kan desværre ikke huske det rigtige navn. Min sagsbehandler i kommunen siger at de har ikke noget de kan tilbyde mig, og at de vil kun kontakte mig hvis jeg dropper ud af mine studier. Da jeg var teenager, har jeg boet i landet fra 1993-1997. Gik i dansk skole osv.
Mit spørgsmål er hvor gode chancer har jeg for at blive i landet? Hvordan foregår en inddragelse procedure, og hvor lang tid tager det? Kan jeg fx søge om studie - opholdstilladelse, og betyder det så at jeg skal betale for hver semester? Nu får jeg SU.
Hjælp, hjælp, hjælp!!

Tusind tak...mvh!!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring efter de danske regler/Skilsmisse

Indlæg af mh1 » 22.05.2012 20:24:50

For det første, så kan du og din mand ikke blive skilt uden forudgående separation. Når man ikke er enig om skilsmisse, så skal man være separeret mindst 12 måneder, før man kan blive skilt. Bl.a. derfor vil du næppe omgående få inddraget din opholdstilladelse, men på et tidspunkt efter at separationen er bevilget vil du få et brev, hvor du bedes fortælle hvorfor US evt. ikke skal inddrage din opholdstilladelse. Som svar anfører du din situation. Rådfør dig meget gerne med Bettina Normann Petersen og/eller Claes Nilas, som underviser i udlændingeret, før du skriver din begrundelse.

For det andet står der blot i reglerne, at man på det tidspunkt, man får tilkendt SU, skal have været gift og have boet i DK mindst 2 år. Der står intet om, at man ved en separation eller skilsmisse ikke længere har ret til SU.

Mht. om du skal betale studieafgift, kan jeg ikke finde en regel der præcist omhandler din situation. MEN da man fx som udlænding enten skal betale, eller kan få friplads, MEN IKKE KAN FÅ FRIPLADS HVIS MAN ER BERETTIGET TIL SU, så tolker jeg det sådan at når du er berettiget til SU, skal du ikke betale studieafgift.

For det tredje, så kan du søge om opholdstilladelse på grundlag af din igangværende uddannelse. Læs her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/s ... nelser.htm

men jeg vil mene, at det er bedre i første omgang at afvente brevet fra US, og resultatet af din begrundede ansøgning om ikke at få inddraget opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Siku

Indlæg af Siku » 22.05.2012 21:49:20

Tusind tak for info og de gode råd!! Så er der vist lidt håb, at jeg kan blive i landet!! :)

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 23.05.2012 11:36:34

Måske skulle i prøve at finde en parterapeut, så i kan undgå at blive skilt? Det kunne jo være at i har glemt at tale om tingene, forventningerne til hinanden og fremtiden?

Abdul1

Indlæg af Abdul1 » 01.02.2015 22:06:02

Det er godt nok en ældre indlæg jeg svarer på. Jeg har desværre ligende situation. Min kone er blevet ligestillet med dansk statsborgere for at få SU fordi hun har boet sammen med mig i mere end 2 år. Men universitet har pludselig opkrævet studie afgift for huna har ikke opholdstilladelse efter lov pr 9, hun har kun studie ophold.
Skal hun betale studie afgift når hun får SU?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.02.2015 23:32:43

Det skal hun som udgangspunkt, hvis hun IKKE har en opholdstilladelse, som kan 'veksles' til en tidsubegrænset. Det kan en studieopholdstilladelse ikke.

Hvis hun i stedet får opholdstilladelse som familiesammenført skal hun ikke betale.
mh
Rådgiver for ÆUG

Abdul1

Indlæg af Abdul1 » 02.02.2015 00:38:10

Du skrev tidligere "MEN IKKE KAN FÅ FRIPLADS HVIS MAN ER BERETTIGET TIL SU, så tolker jeg det sådan at når du er berettiget til SU, skal du ikke betale studieafgift."
Min kone får også SU.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.02.2015 10:37:04

Jeg kender desværre ikke så meget til reglerne på dette område, og det falder jo også noget uden for de emner, ÆUG normalt rådgiver om, da de fleste par enten er familiesammenført efter de danske regler eller EU-reglerne.

Hvis I gerne vil have ÆUGs hjælp til at vurdere, om uddannelsesstedets afgørelse er korrekt, så scan den og send den til vores rådgivning. Vi har brug for at læse afgørelsen og de lovhenvisninger, der må være i den, for at kunne hjælpe jer med at vurdere korrektheden.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Besvar