Kære forum,
Først og fremmest et stort tak for al den hjælp der er at hente her.
Min mand og jeg skal søge FS på konsulatet i Istanbul om et par dage. Mit spørgsmål vedrører bopæl. Jeg har reelt set boet de sidste næsten 4 år med min mand her i Tyrkiet, men har hele tiden beholdt min folkeregisteradresse i Danmark (hos familie), da det konstant har været usikkert hvornår jeg/vi kom tilbage. Desuden har løbende opholdt mig perioder i DK, haft et job der, etc. I sektionen vedr. bopæl ansøgningsformularen ved jeg nu ikke om jeg skal svare ja til for øjeblikket at bo i udlandet eller ej - eller alternativt, om jeg skal anføre mig selv som lejer i min mors ejerbolig med passende antal kvm etc. Det virker jo lidt fjollet at skrive en lejekontrakt med ens forælder, når vi selvfølgelig planlægger at få vores egen bolig når vi kommer til DK og jeg er også i tvivl om hvordan Udlændingeservice ser på dette med at bo hos sine foældre (har dog set i en tidligere tråd at det ikke bør være noget problem). På den anden side har jeg min officielle registrering i Danmark og så er det vel forkert at skrive at jeg bor i udlandet. Så jeg tænker at lejekontrakten alligevel er det rigtige. Men er altså i tvivl - alle råd er velkomne...
I øvrigt det samme mht. vores søn - jeg går også ud fra at jeg skal svare ja til at have "fællesbørn under 18 år i Danmark" selvom han altså ikke opholder sig i DK i øjeblikket?
Tak!
Bopæl - DK/Udland?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Bopæl - DK/Udland?
Jeg vil mene, du har lidt af et problem, hvis du reelt har boet i udlandet mere end 6 ud af hver 12 måneder i næsten 4 år. Så har du nemlig ulovligt bevaret din folkeregisteradresse i DK. Du burde enten have søgt dispensation eller have frameldt dig. Hvis nogen emsig person skal se dit pas og begynder at sidde og tælle på fingrene, så er det ikke så godt.
Det er så noget andet end dit problem nu.
Hvis din mors ejerbolig er en enfamiliesbolig, så vil det nok være et skidt valg at bruge den som adresse i forbindelse med familiesammenføring. Du regner vel med at søge efter danske regler, og så tror jeg ikke du får held med at få den gennemført ved at vise at du bor til leje hos din mor, og dermed ikke har en selvstændig bolig. Og en endnu mere skidt idé at blande din mor ind i at fabrikere en falsk lejeaftale.
I stedet for at forsøge at fuske, så bør du rejse hjem, finde en reel bolig, og SÅ søge om fs. Der er vel ingen, der tvinger jer til at søge fs lige nu og her.
Det er så noget andet end dit problem nu.
Hvis din mors ejerbolig er en enfamiliesbolig, så vil det nok være et skidt valg at bruge den som adresse i forbindelse med familiesammenføring. Du regner vel med at søge efter danske regler, og så tror jeg ikke du får held med at få den gennemført ved at vise at du bor til leje hos din mor, og dermed ikke har en selvstændig bolig. Og en endnu mere skidt idé at blande din mor ind i at fabrikere en falsk lejeaftale.
I stedet for at forsøge at fuske, så bør du rejse hjem, finde en reel bolig, og SÅ søge om fs. Der er vel ingen, der tvinger jer til at søge fs lige nu og her.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvis lejekontrakten ellers er efter reglerne, så er der da intet i vejen for at leje sig ind hos hendes mor, og der er da ingen grund til at fuske en lejekontrakt med tilbagevirkende kraft igennem. US er ret tydelige med at man sagtens kan leje sig ind hos andre.mh skrev:Hvis din mors ejerbolig er en enfamiliesbolig, så vil det nok være et skidt valg at bruge den som adresse i forbindelse med familiesammenføring. Du regner vel med at søge efter danske regler, og så tror jeg ikke du får held med at få den gennemført ved at vise at du bor til leje hos din mor, og dermed ikke har en selvstændig bolig. Og en endnu mere skidt idé at blande din mor ind i at fabrikere en falsk lejeaftale.
"Det er ikke til hinder for opfyldelse af boligkravet, at den herboende ægtefælle ejer eller lejer boligen sammen med en eller flere andre personer."
Hvis hun må leje en bolig sammen med andre (inkl hendes forældre), så må hun da vel også leje den alene, selv om det er hos hendes forældre. Ja, ansøgning bliver nok kigget lidt ekstra på, men det er da helt efter reglerne, så længe at lejekontrakten ikke er tidsbegrænset til under 3 år fra ansøgningstidspunktet. Lejekontrakten kan være indgået dagen før, og stadigvæk være gyldig.
Alternativt så kunne hun jo tage de "tæsk" der er ved reelt set at have boet i udlandet i en årrække, få styr på det, og så søge om FS som hjemvendt. Det giver hendes og hendes mand 6 måneder til at finde en passende bolig...I de 6 måneder må de jo så gerne bo hos hendes mor uden nogen lejekontrakt.
Men ja...lad være med at fuske med datoer, og da især når det ikke umiddelbart er nødvendigt. Alternativt så find da en 2 værelses lejlighed der er til at betale...Boligkravene er altså ikke SÅ store igen (enten 20 m2 per person eller 2 personer per rum). Så en 2 værelses eller en 1 værelses på 60 m2 vil leve op til kravene.
Tak for jeres feedback. Ja det er en lidt speget sag...men sådan må det jo være når jeg nu har beholdt en adresse uden egentlig at have boet der.
Hvis det ellers er efter reglerne, så lyder det letteste da til at være, at jeg skriver kontrakt på at leje en del af min mors bolig fra dags dato. Det kan vel i princippet godt være tilfældet at vores lille familie vælger at bo på den måde for den første tid? Det eneste der selvfølgelig kan se lidt sjovt ud, er at jeg har haft adresse der siden januar, men at lejemålet først starter nu her i maj. Men igen er der vel ikke nødvendigvis noget mistænksomt i først at have boet uden kontrakt og så oprette lejemålet når der skal ansøges om fs. Tænker jeg i hvert fald?
Jeg glemte i øvrigt lige at få med, at vi lige er kommet tilbage til Tyrkiet efter 3-4 måneder i Danmark (med min mand på turistvisum) hvor vores søn blev født. Så det er ikke rigtig en mulighed for mig at rejse væk fra min mand og finde bolig etc lige nu.
Hvis det ellers er efter reglerne, så lyder det letteste da til at være, at jeg skriver kontrakt på at leje en del af min mors bolig fra dags dato. Det kan vel i princippet godt være tilfældet at vores lille familie vælger at bo på den måde for den første tid? Det eneste der selvfølgelig kan se lidt sjovt ud, er at jeg har haft adresse der siden januar, men at lejemålet først starter nu her i maj. Men igen er der vel ikke nødvendigvis noget mistænksomt i først at have boet uden kontrakt og så oprette lejemålet når der skal ansøges om fs. Tænker jeg i hvert fald?
Jeg glemte i øvrigt lige at få med, at vi lige er kommet tilbage til Tyrkiet efter 3-4 måneder i Danmark (med min mand på turistvisum) hvor vores søn blev født. Så det er ikke rigtig en mulighed for mig at rejse væk fra min mand og finde bolig etc lige nu.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Tjah, hvis din mor har en bolig, der er stor nok til at du kan leje 60 m2 uden at det ser alt for mærkværdigt ud, så kan du højst komme ud for at sagsbehandlingen bliver meget mere grundig, end hvis du havde lejet en selvstændig bolig på samme antal m2.
Mht. om det er 'muligt' for dig at rejse i forvejen, så er det vel mere et spørgsmål om din bekvemmelighed end om det reelt er muligt eller ej.
Mht. om det er 'muligt' for dig at rejse i forvejen, så er det vel mere et spørgsmål om din bekvemmelighed end om det reelt er muligt eller ej.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG