Flytte til London- ægtefælle er ikke EU statsborger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dvitamin

Flytte til London- ægtefælle er ikke EU statsborger

Indlæg af Dvitamin » 20.05.2012 21:18:32

Kære alle

Håber I kan hjælpe med denne.

Jeg har tidligere benyttet mig af EU reglerne med henblik på at opnå familiesammenføring med min ægtefælle, som er fra et ikke-EU land. Det er snart 2 år siden vi flyttede tilbage til DK fra Sverige.
Min arbejdsgiver ønsker at sende mig til London. Der er tale om en udstationering, og jeg er usikker på hvad det vil betyde for min ægtefælle.

Hvad vil der ske med hans danske opholdstilladelse? Kan han bare flytte med, eller skal han søge oph.tilladelse i UK? UK er ikke med i Schengen aftalen og jeg er derfor usikker på hvad det vil betyde for ham.

Hvis han skal søge ny opholdstilladelse, hvad vil der så ske med hans danske?
Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der er kommet ud for dette, og håber virkelig at I kan hjælpe.

På forhånd tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til London- ægtefælle er ikke EU statsborger

Indlæg af mh1 » 21.05.2012 09:07:39

UK er jo med i EU, og det er det, der gælder, ikke om det er Schengen. No problem, undtagen at han nok skal have et visum den første gang, men ellers skal han bare have opholdskort, præcis som han fik i Sverige og DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Flytte til London- ægtefælle er ikke EU statsborger

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 07:44:53

Med hensyn til hans opholdsret i Danmark, så generhverver han jo denne, når I flytter tilbage hertil. Men hvis fraværet er langvarigt, og det er det jo nok, når vi taler om en udstationering, vil der skulle ske en ny prøvelse af hans opholdsret, dvs. I skal søge om opholdskort til ham nok engang. Og desuden vil forløbet jo påvirke den tid, der går, før han har erhvervet sig en tidsubegrænset opholdsret, da dette kræver 5 års ophold i det samme EU-land.

Besvar