Sagsbehandlingstid - PUT
Sagsbehandlingstid - PUT
Jeg har et spørgsmål om sagsbehandlingstid.
I UDLSTs hjemmeside, står der at sagsbehandlingstid for permanent opholdstilladelse er ca 7 måneder men i praksis kan det nemt blive op til 1 år.
Mit spørgsmål er: Må man søge om tilbagerejsetilladelse hver gang man rejser ud af Danmark når ens opholdstilladelse ikke er længere gyldigt og at PUT ansøgningen stadig er behandlet?
Problemet er jo at jeg rejser meget ud af DK pga. mit arbejde (ca. 2 gange om måneden) og stadig i Schengen lande. Mit pas bliver næsten aldrig checket når jeg rejser ud / eller kommer ind i det andet land, men man kan jo beregne at det kommer en random check på et eller andet tidspunkt. Det vil være et stort bøvl hvis man skal søge tilbagerejsetilladelse hver gang man rejser ud.
Som min username, er jeg ikke EU statsborgerskab og er visumpligtigt til DK / Schengen lande.
Er der nogen der ved om denne?
I UDLSTs hjemmeside, står der at sagsbehandlingstid for permanent opholdstilladelse er ca 7 måneder men i praksis kan det nemt blive op til 1 år.
Mit spørgsmål er: Må man søge om tilbagerejsetilladelse hver gang man rejser ud af Danmark når ens opholdstilladelse ikke er længere gyldigt og at PUT ansøgningen stadig er behandlet?
Problemet er jo at jeg rejser meget ud af DK pga. mit arbejde (ca. 2 gange om måneden) og stadig i Schengen lande. Mit pas bliver næsten aldrig checket når jeg rejser ud / eller kommer ind i det andet land, men man kan jo beregne at det kommer en random check på et eller andet tidspunkt. Det vil være et stort bøvl hvis man skal søge tilbagerejsetilladelse hver gang man rejser ud.
Som min username, er jeg ikke EU statsborgerskab og er visumpligtigt til DK / Schengen lande.
Er der nogen der ved om denne?
Re: Sagsbehandlingstid - PUT
Du skal blive ved med at bevare din opholdstilladelse når du søger om PUT...Hvis din arbejdstilladelse står til at udløbe mens din ansøgning er under behandling, så skal du fornye den. Gør du ikke det står du uden lovlig opholdstilladelse, og din sag om PUT bliver med 100% sikkerhed afvist, og du står til at få et par års indrejsekarantæne i Danmark.
Jeg forstår det ikke.
Burde man være under "prosesuelt ophold" når man søger f.eks fornyelse af opholdstilladelse, er det ikke det samme for ansøgning af PUT? dvs man kan blive i DK selvom ens opholdstilladelse er udløbet.
Jeg er her pga. familiesammenføring, så vi taler ikke om arbejdstilladelse. Min nuværende opholdstilladelse udløber marts 2013, og jeg tænker at søge PUT så snart som muligt efter ny regler er vedtaget (1. july).
Så betyder det at jeg må indlevere to ansøgninger samtidig? Fornyelse af opholdstilladelse og PUT? Det lyder mærkeligt.
Burde man være under "prosesuelt ophold" når man søger f.eks fornyelse af opholdstilladelse, er det ikke det samme for ansøgning af PUT? dvs man kan blive i DK selvom ens opholdstilladelse er udløbet.
Jeg er her pga. familiesammenføring, så vi taler ikke om arbejdstilladelse. Min nuværende opholdstilladelse udløber marts 2013, og jeg tænker at søge PUT så snart som muligt efter ny regler er vedtaget (1. july).
Så betyder det at jeg må indlevere to ansøgninger samtidig? Fornyelse af opholdstilladelse og PUT? Det lyder mærkeligt.
Du får ikke prosesuelt ophold når du ansøger om PUT. Du søger jo PUT med udgangspunkt i en allerede eksisterende opholdstilladelse, som du jo skal opfylde både når du ansøger, og mens ansøgningen bliver behandlet.
Det vil f.eks ikke være tilladt at søge om PUT dagen før man indgiver skilsmisse papirerne, mens man har ophold som FS, da man jo så ikke lever op til vilkårene for ens FS mens ens ansøgning om PUT bliver behandlet.
Som der også står på nyidanmark.dk under ansøgning om PUT, så SKAL du samtidigt indgive en ansøgning om forlængelse af din opholdstilladelse når du indgiver ansøgningen om PUT. Prøv først at læse om ansøgning om PUT på nyidanmark.dk. Der er de ret tydelige på det punkt.
"For at Udlændingestyrelsen kan behandle en ansøgning om tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, skal Udlændingestyrelsen også vurdere, om man fortsat opfylder betingelserne for den tidsbegrænsede (midlertidige) opholdstilladelse. Udlændingestyrelsen skal derfor bruge de oplysninger, som fremgår af ansøgningsskemaerne om tidsbegrænset (midlertidig) forlængelse. Man bør derfor også udfylde et ansøgningsskema om tidsbegrænset (midlertidig) forlængelse. Det bør man gøre, selv om ens tidsbegrænsede (midlertidige) opholdstilladelse først udløber på et senere tidspunkt. Man benytter det forlængelsesskema, som passer til ens nuværende opholdsgrundlag, fx familiesammenføring eller opholdstilladelse som lønarbejder eller studerende."
Det vil f.eks ikke være tilladt at søge om PUT dagen før man indgiver skilsmisse papirerne, mens man har ophold som FS, da man jo så ikke lever op til vilkårene for ens FS mens ens ansøgning om PUT bliver behandlet.
Som der også står på nyidanmark.dk under ansøgning om PUT, så SKAL du samtidigt indgive en ansøgning om forlængelse af din opholdstilladelse når du indgiver ansøgningen om PUT. Prøv først at læse om ansøgning om PUT på nyidanmark.dk. Der er de ret tydelige på det punkt.
"For at Udlændingestyrelsen kan behandle en ansøgning om tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, skal Udlændingestyrelsen også vurdere, om man fortsat opfylder betingelserne for den tidsbegrænsede (midlertidige) opholdstilladelse. Udlændingestyrelsen skal derfor bruge de oplysninger, som fremgår af ansøgningsskemaerne om tidsbegrænset (midlertidig) forlængelse. Man bør derfor også udfylde et ansøgningsskema om tidsbegrænset (midlertidig) forlængelse. Det bør man gøre, selv om ens tidsbegrænsede (midlertidige) opholdstilladelse først udløber på et senere tidspunkt. Man benytter det forlængelsesskema, som passer til ens nuværende opholdsgrundlag, fx familiesammenføring eller opholdstilladelse som lønarbejder eller studerende."
Senest rettet af soreng 10.05.2012 10:36:36, rettet i alt 1 gang.
Ah, tusind tak Søren.
Men jeg har stadig et spørgsmål. Når jeg søger PUT 1. juli, så gælder min opholdstilladelse stadig, er det ok at vente helt f.eks januar for at søge fornyelse (just in case jeg får PUT-en tidligt, man får lov til at håbe, vel?) - som sagt min nuværende opholdstilladelse udløber marts 2013 og som regel burde man søger fornyelse maks 2 måneder og mindst 1 måned før.
Men jeg har stadig et spørgsmål. Når jeg søger PUT 1. juli, så gælder min opholdstilladelse stadig, er det ok at vente helt f.eks januar for at søge fornyelse (just in case jeg får PUT-en tidligt, man får lov til at håbe, vel?) - som sagt min nuværende opholdstilladelse udløber marts 2013 og som regel burde man søger fornyelse maks 2 måneder og mindst 1 måned før.
Senest rettet af indoneser 10.05.2012 10:38:00, rettet i alt 1 gang.
Ja...Din opholdstilladelse bliver jo ikke inddraget...Du skal jo have en form for lovligt ophold i Danmark mens du venter på svar...Så ja du skal huske at fornye den hvis det trækker ud med svar på din ansøgning om PUT.indoneser skrev:Ah, tusind tak Søren.
Men jeg har stadig et spørgsmål. Når jeg søger PUT 1. juli, så gælder min opholdstilladelse stadig, er det ok at vente helt f.eks januar for at søge fornyelse (just in case jeg får PUT-en tidligt, man får have lov til at håbe, vel?) - som sagt min nuværende opholdstilladelse udløber marts 2013 og som regel burde man søger fornyelse maks 2 måneder og mindst 1 måned før.
Også hvis man lige har fået en forlængelse på fire år og søger PUT nu i juli? Hvorfor kan US ikke bare bede om de nødvendige oplysninger på ansøgningsskemaet, man bruger til PUT? Ville det ikke være nemmere for US og for os?"For at Udlændingestyrelsen kan behandle en ansøgning om tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, skal Udlændingestyrelsen også vurdere, om man fortsat opfylder betingelserne for den tidsbegrænsede (midlertidige) opholdstilladelse.
Hej, jeg er en dreng på 18 år der er født og opvokset i Danmark - dog med tyrkisk pas. 2 måneder før jeg fyldte atten fik jeg er brev, om, at jeg skulle søge om en opholdstilladelse, og det gjorde jeg så. Min sag er stadigvæk under behandling, så mit spørgsmål er.. Jeg skal ud og rejse til Tyrkiet, til sommer? Kan jeg godt det? Jeg har fået afvide, at man skal tage op til udlændingeservice, og de vil give en form for dokumentation om, ar jeg bor lovligt i Danmark, hvilket jeg skal tage med mig på rejsen.
På forhånd
Tak
På forhånd
Tak
Der er ingen grund til at stille samme spørgsmål flere steder , så er der bare flere der bruger tid på at svare på samme spørgsmål .
Det må du undskylde, kan bare ikke finde noget der er relevant i forhold til min sag? Jeg søger om en opholdstilladelse, kan jeg tage ud og rejse til Tyrkiet, imens min sag er under behandling..
Du har fået svar der hvor du postede det samme spørgsmål