Hej alle..
Min veninde som er flyttet til SE for at hendes mand kan få oph.kort (hun er selv dansk statsborger) er højgravid nu. Hun er under 24 år.. Hun siger at hun vil føde i Dk men at hun vil flytte tilbage til Dk selv og så søge om opholdstilladelse til sin mand pga hendes barn. Jeg rådede hende til at vente til jeg spørger jer.. fordi jeg kan huske at jeg fik af vide herinde at hvis jeg flytter til Dk så "ryger" min mands oph.kort.. (hendes mand har også oph.kort de næste 5 år i SE) Men hun siger at 2-3 af hendes bekendte har gjort det på samme måde og de har fået opholdskort i Dk uden problemer.. Er det ren og skær chance for dem der har fået eller er der sådan nogle regler?
Hjææælp.. Min veninde :)
Re: Hjææælp.. Min veninde :)
us er fløjtende ligeglad med om hun er gravid eller ej , det bliver ikke nemmere at få opholdskort til hendes mand bare fordi hun er gravid . Hvis hun har boet længe nok i Sverige kan de jo bruge eu reglerne til at søge opholdskort i dk .
Læs under vejledninger der står tingene godt beskrevet . Men de svenske sygehuse er da ganske gode at føde på !!!!
Læs under vejledninger der står tingene godt beskrevet . Men de svenske sygehuse er da ganske gode at føde på !!!!
Ja nemlig.. det sagde jeg også.. at det ikke ville gøre en forskel om hun er gravid eller ej.. men hun vil ikke søge efter eu-regler.. hvad har hun så af muligheder?.. hvis hun "bare" flytter til DK og føder i Dk (hun siger at fordi hun slet ikke kan forstå svensk så vil hun hellere føde i Dk og hun siger at babyer blir meget syge i starten så det er meget vigtigt at hun kan forstå hvad lægen siger ord for ord.. )
-
fundiver199
Kære Emel
Det lyder ærlig talt, som om din veninde er gået lidt i panik. Hun må jo selv styre sit eget liv og træffe sine beslutninger. Men det lyder ikke som nogen særlig god ide at flytte til Danmark over hals og hovede, bare fordi man er blevet gravid og helst vil føde her.
Som closed1 skriver, kan din veninde finde information om både danske regler og EU-regler under menupunktet "vejledninger".
Det lyder ærlig talt, som om din veninde er gået lidt i panik. Hun må jo selv styre sit eget liv og træffe sine beslutninger. Men det lyder ikke som nogen særlig god ide at flytte til Danmark over hals og hovede, bare fordi man er blevet gravid og helst vil føde her.
Som closed1 skriver, kan din veninde finde information om både danske regler og EU-regler under menupunktet "vejledninger".