Spædbarn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hannachi7

Spædbarn

Indlæg af hannachi7 » 16.05.2012 08:32:39

Hej alle .
I går fik vi en lille drenge . da min kone er på processuelt ophold fik min søn en cpr nummer men det var ikke en rigtige ( det var bogstav og tale i de sidst 4 chiffer ). Mit spørgsmål hvis jeg få forældremyndighed allen kan jeg få ham indregistrer i folk registre so han kan få en cpr nummer.
2- skal jeg kontakt US og fortælle ham at vi har fået en drenge so lige so snart mor få et cpr nummer få vi ham indregistrer i folk registrer

soreng

Re: Spædbarn

Indlæg af soreng » 16.05.2012 09:50:57

Du er da dansk statsborger er du ikke? (jeg kan ikke lige huske det, må jeg lige beklage at sige). Men hvis du er dansk statsborger så har barnet jo allerede dansk statsborger, så der skulle ikke være noget at familiesammenføre. Prøv at spørge på hospitalet hvorfor de ikke har givet dit barn et CPR nummer, når det nu er dansk statsborger.

Hvis du ikke er dansk statsborger, så skal barnet familiesammenføres med dig på samme måde som dets mor.

Men stort tillykke med drengen...Farmand. :D

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 16.05.2012 10:05:09

hannachi7 skrev:... hvis jeg få forældremyndighed allen kan jeg få ham indregistrer i folk registre so han kan få en cpr nummer....
Du kan kun få forældremyndigheden alene, hvis i er skilt, og der bliver ført en forældremyndighedssag ved Statsforvaltningen, så det er nok ikke lige et løsningsforslag, der er værd at arbejde videre med.

Måske er du lidt for hurtig ude med bekymringer, da der lige skal registreres noget i CPR registret, og det måske er derfor at der er lavet et midlertidigt CPR nummer.

Check om en uge, med din NemID og registeradgang online til CPR registeret, om det ikke er kommet i orden.

Og tillykke med familieforøgelsen.

hannachi7

Indlæg af hannachi7 » 16.05.2012 11:03:43

Jeg er ikke dansk statsborger . jeg har permanent opholdstilladelser . jeg håber jeg bliver dansk statsborger til juni

soreng

Indlæg af soreng » 16.05.2012 11:24:49

ok..Det forklarer så CPR nummeret. Barnet bliver jo så heller ikke automatisk dansk statsborger når du bliver det. Det er kun hvis du var det allerede da barnet blev født.

Så er vejen frem for jer, at få barnet registreret både i dit hjemland, og i din kones, og så ansøge om at få barnet FS med dig og din kone, så snart hendes FS er godkendt. Barnet har jo ikke en automatisk ret til at opholde sig i DK når det ikke er dansk statsborger. Det skal ligesom moderen have en opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring.

soreng

Indlæg af soreng » 16.05.2012 11:29:05

dotGusten skrev: Måske er du lidt for hurtig ude med bekymringer, da der lige skal registreres noget i CPR registret, og det måske er derfor at der er lavet et midlertidigt CPR nummer.
Et spædbarn får sit CPR nummer for livet umiddelbart efter at det er blevet født, så det har ikke noget med det at gøre. Der går oftest ikke mere end en ½ times tid før end at spædbarnet har fået sit CPR nummer.

Grunden er i dette tilfælde at hverken fareren eller moderen er danske statsborgere, og at barnet derfor heller ikke bliver det, og eftersom at spædbarnet ikke har nogen opholdstilladelse, så får det heller ikke noget CPR nummer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2012 06:35:16

Da der er tale om et fællesbarn, så kan det jo søge om familiesammenføring med både sin far og sin mor, så der er ingen grund til at vente på, at også moderen har fået opholdstilladelse. Det er bare med at få udfyldt FA2 blanketten med det samme, så det kan blive overstået.

Dog kan man sige, at hvis forældrenes valg vil være, at barnet følger med sin mor ud af Danmark, såfremt hun får afslag på sin ansøgning om opholdstilladelse, så er det måske spild af tid for alle parter, at barnet søger om opholdstilladelse, før moderen har fået et "ja".

Besvar