britisk statsborger!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Rina

Indlæg af Rina » 14.04.2008 22:19:54

det stod der inde på www.nyidanmark.dk:

For at et familiemedlem til en EU-statsborger kan få opholdstilladelse efter EU-reglerne, er det bl.a. en betingelse, at familiemedlemmet i forvejen har haft fast, lovligt ophold i et EU-land.

Så ens ægtefælle er nød til at have et opholdsbevis fra et EU-land før han kan få opholdstilladelse her i DK...

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 15.04.2008 06:26:14

Hej Rina

Ja så sagen er vel for så vidt ret klar nu. I er i samme situation som alle andre "dansk" - udenlandske par, hvor den ene eller begge er under 24 år. I har to muligheder:

1) Din kæreste kan forsøge at komme til Europa på anden vis and via familiesammenføring, d.v.s. som studerende, ved at få en arbejdstilladelse eller lignende.

2) I kan bosætte jer i et andet EU-land end Danmark og så søge om familiesammenføring der, enten efter dette lands nationale regler eller efter EU-reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed.

I situation kan du f.eks. flytte til Sverige og beholde dit nuværende danske job, hvis det er praktisk muligt for dig at pendle til og fra Sverige. Hvad man gør i den situation er ganske udmærket beskrevet i "Sveriges-folderen" på denne hjemmeside.

Rina

Indlæg af Rina » 15.04.2008 10:50:50

ja så det er det...
der er ikke andet at gøre end at flytte til sverige.

Men jeg siger mange tak til alle der gad og besvare indlægget og jeg ønsker jer held og lykke i fremtiden.

LineB

Indlæg af LineB » 22.07.2008 19:29:29

Med hensyn til andre EU-landes statsborgere er sagen den, at DK som et af de eneste lande i EU har indført praksis med, at en EU-statsborgers ægtefælle skal have haft "fast lovligt ophold" i et andet EU-land, før vedkommende kan få EU-opholdstilladelse i Danmark - uanset at vedkommende f.eks. er gift med en britisk statsborger. Det betyder, at man - som britisk statsborger - skal benytte Sverigesløsningen eller lignende, før man kan tage sin ægtefælle med til DK. Da dette formentlig er en krænkelse af EU-borgeres rettigheder ligger der i øjeblikket en forespørgsel i EU-kommissionen om dette forhold. Integrationsministeriet har ved tidligere lejligheder indrømmet, at det muligvis er på kant med EU-lovgivningen, men så længe der ikke ligger en domstolsafgørelse, vil DK fortsætte med sin praksis. Så altså - som EU-borger med fast bopæl i Danmark har man ikke (for nuværende) bedre rettigheder end en dansk statsborger, bortset fra, at en EU-ansøgning skal indgives ved Statsamtet, hvor sagsbehandlingstiden er kortere.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.07.2008 05:23:04

Ja det har lige siden loven blev vedtaget i 2002 været den danske regerings praksis, at man tolker reglerne helt til grænsen og helst også et stykke over, og først når/hvis en domstolsafgørelse går imod ens stærkt tendensiøse tolkning, giver man modvilligt borgerne små stumper af deres rettigheder tilbage.

I en retsstat ville man ellers forvente, at myndighederne foretog en neutral tolkning af loven eller måske endda en tolkning, hvor evt. tvivl kom borgerne til gode. Men på dette område er Danmark desværre ikke p.t. nogen retsstat.

thore71

Indlæg af thore71 » 30.07.2008 07:19:36

Lm skrev:Jeg har skrevet til udlændingestyrelsen, for at bede dem gøre rede for dette, men de svarer mig ikke!!!!
Henvend dig til Berlingske, de söger folk som dig som specifikt har spurgt om EU-reglerne, og fået inkorrekte, eller intet svar..

Lm skrev:Jeg er i samme situation. Jeg er født i england, men opvokset i danmark og har dobbelt statsborgerskab.
Intressant, DK tillader ikke dobbelt statsborgerskap, men det er nok en anden diskussion

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.07.2008 09:43:58

Der er nogle ekstraordinære tilfælde, hvor man fødes med dobbelt statsborgerskab, og hvor det er tilladt i Danmark - men Politiken havde jo fx også for nylig en artikel om Bolette Kornum der troede, hun havde fået dobbelt statsborgerskab - dansk og svensk - blot fordi hun havde fået svensk pas, men ikke var blevet bedt om at aflevere sit danske - og den går naturligvis ikke!

http://politiken.dk/indland/article544844.ece

Besvar