Kan man få lov til at indgive en ansøgning i Danmark om familiesammenføring, selvom man venter på afgørelse om forlængelse af en opholdstilladelse på grundlag af arbejde?
Min faste samlever indgav i sommeren 2011 ansøgning om forlængelse af sin arbejds- og opholdstilladelse baseret på hendes job i Danmark. Hun har endnu ikke fået svar. De sidste 3 år har hun fået sin arbejds- og opholdstilladelse forlænget, og da job og forhold i øvrigt er uændrede, kan hun sikkert også få en forlængelse denne gang. Men det længe, hun har ventet, og vi vil gerne familieammenføres og få lidt mere ro på familielivet. Og vi vil selvfølgelig helst undgå, at hun skal søge fra sit hjemland, jf. den lange sagsbehandlingstid.
Sagsbehandlingstiden for ansøgninger om familiesammenføringer vil nok ikke ligefrem blive kortere den kommende tid, da de nye regler sikkert vil medføre mange ansøgninger efter 15. maj.
Ansøgning i Danmark om familiesammenføring
-
Nyeregler.NU
Re: Ansøgning i Danmark om familiesammenføring
Hej Lars
Det vil jeg alt andet lige tro I kan. Min kone og jeg fik at vide at vi godt kunne søge om familiesammenføring selvom vi ventede på svar på forlængelse af studievisum til hende. I den situation blev det klart at hvis man først har fået opholdstilladelse én gang og søger forlængelse så er man bedre stillet og på en anden type processuelt ophold end da man ventede svar første gang.
Det vil jeg alt andet lige tro I kan. Min kone og jeg fik at vide at vi godt kunne søge om familiesammenføring selvom vi ventede på svar på forlængelse af studievisum til hende. I den situation blev det klart at hvis man først har fået opholdstilladelse én gang og søger forlængelse så er man bedre stillet og på en anden type processuelt ophold end da man ventede svar første gang.
Ja det kan du godt...Du/i skal jo bare lige være opmærksomme på at de jo ikke skal stoppe med at behandle din kones ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse pga arbejde, da den jo er påkrævet for at hun må arbejde.
Forestiller man sig i teorien at US stopper med at behandle hendes ansøgning om forlængelse pga arbejde, når i indgiver hendes ansøgning om FS, så må hun jo ikke længere arbejde når hendes nuværende arbejdstilladelse ophører.
Forestiller man sig i teorien at US stopper med at behandle hendes ansøgning om forlængelse pga arbejde, når i indgiver hendes ansøgning om FS, så må hun jo ikke længere arbejde når hendes nuværende arbejdstilladelse ophører.
Tusind tak for jeres svar.
-
fundiver199
Forudsat at der rettidigt er soegt om forlaengelse af den eksisterende opholdstilladelse, og at der ikke er givet afslag herpaa, saa kan man godt soege om en anden slags opholdstilladelse uden at forlade Danmark.