kontant hjælp og gift

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

GitteK

Re: kontant hjælp og gift

Indlæg af GitteK » 30.12.2011 18:45:01

Har du registreret dit ägteskab i Danmark ?

Computer systemerne plejer automatisk at sende en meddelelse til kontakthjälps-sagsbehandleren, når en modtager af kontanthjälp indgår ägteskab, idet fortsat berettigelse til kontanthjälp skal vurderes.

Du kan godt forsat väre berettiget til kontanthjälp - men jeg vil anbefale, at du kontakter din sagsbehandler og orienterer om ägteskabet, så du er sikker på, at der er styr på det. Ellers risikerer du at du pludselig får et brev om, at din kontanthjälp er stoppet.

mariamajken

Indlæg af mariamajken » 08.05.2012 08:03:27

Hej :)
jeg har et spørgsmål om børnebidrag, sagen er den at jeg får penge til min søn hver 3 måned,nu har jeg fået et brev fra kommunen om at jeg skylder dem 5000 kr fordi jeg har fået forhøjet børnetilskud mens jeg har været gift..
det da muligt det er forkerte,MEN mit ægteskab har ikke været legalt i dk før for 14 dage siden, og systemet har så travlt med at ægteskabet skal være gyldig osv ellers kan man ikke søge fs og dit og dat, men hvis det gælder børnetilskud så er mit ægteskab lige pludsselig godt nok til jeg nu skylder kommunen 5000 kr der sku noget galt i det her land,min mand bor ikke sammen med mig da vi ikke har fået fs endnu,vi vil søge efter 15 maj.
kan det virkelig passe at når det er til deres fordel så gælder mit ægteskab,men hvis det er til min så det ikke legalt i dk ??

soreng

Indlæg af soreng » 08.05.2012 09:55:21

Jeg skal bare lige forstå dit spørgsmål korrekt.

Spørger du om det er i orden at kommunen beder om at få pengene igen for perioden hvor du har været gift uden at have det registreret i danmark, og dermed fejlagtigt har fået forhøjet børnetilskud?

For om du har registreret dit ægteskab i danmark eller ej, har jo ingen indflydelse på at du rent juridisk er gift. Vil du da mene at dit ægteskab ikke er gyldigt før end at du registrerer det i danmark?

Det er bare om jeg har forstået dit spørgsmål korrekt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.05.2012 10:53:14

Dit ægteskab er legalt i alle lande fra den dato, det er indgået, forudsat at det opfylder nogle få betingelser. Danmark kræver at ægteskabet er gyldigt indgået efter vielseslandets regler, at I begge to har været fysisk tilstede og at I er myndige/ har værgens tilladelse.

Om det er registreret i det danske system eller ej har ingen indflydelse på ægteskabets gyldighed. Registrering i DK er IKKE en 'godkendelse' af dit ægteskab, det er slet og ret en konstatering af at du nu er gift.

Derfor har kommunen ret, og kan kræve beløbet tilbage. Du kan formodentlig få en afdragsordning.
mh
Rådgiver for ÆUG

mariamajken

Indlæg af mariamajken » 08.05.2012 15:37:40

okay tak, ja har fået afvide at mit ægteskab ikke var gyldigt i dk,og har derfor selvfølgelig betalt får at få det gjort godkendt her.
man kan ikke søge fs hvis det ikke er gyldigt men hvis det gælder penge til systemet så gælder det.
tak for svar :)

soreng

Indlæg af soreng » 08.05.2012 15:41:45

Jeg ved ikke hvem der har fortalt dig at det ikke er gyldigt. For korrekt er det ikke, og det koster såmænd ikke noget at få det registreret i Danmark. En vielsesattest på enten dansk eller engelsk plejer at kunne gøre det langt hen af vejen.

Det faktum at dit ægteskab nu er registreret i Danmark fortæller da om noget, at ægteskabet har været gyldigt. Ellers kan du da ikke få det registreret i Danmark, og du kan da slet ikke betale dig fra at gøre et ugyldigt ægteskab gyldigt.

Hvem har du dog betalt for at få registreret dit ægteskab i Danmark, og hvor har du fået den idé fra at det ved en registrering ikke ville gælde med tilbagevirkende kraft? Du har jo skrevet under på at du kendte betingelserne for at modtage forhøjet børnetilskud, så hvordan kan det komme som et chock?

mariamajken

Indlæg af mariamajken » 08.05.2012 15:52:41

det er gjort i min mands land han har været på den danske ambasade og betalt for et stempel ?
vi ville gerne giftes i dk også så vi tog på rådhuset her hjemme,hun sage så at vi skulle få gjort det gyldig i hans land,og de var skam på engelsk. og vi kunne ikke også gifte os her hjemme.
jeg er da vist blevet taget i møllen,den dame burte jo vide hva hun snakker om,så det har jeg bare ædt råt.

soreng

Indlæg af soreng » 08.05.2012 16:03:05

At du/i har betalt for at få et dokument legaliseret er altså ikke det samme som at i skal betale for at registrere jeres ægteskab i danmark. I har fået den danske ambasade til at verificere at jeres vielsesattest er som den skal være, så i kan tage hjem til Danmark med den i hånden og få ægteskabet registreret.

Hvis i allerede er blevet gift i din mands land, så har damen da fuldstændig ret i at i ikke kan blive gift i danmark efterfølgende.
Du kan da heller ikke blive gift flere gange i forskellige kirker i danmark. Enten er man gift, eller også er man ikke. Der er ikke noget der hedder at man kun er gift i nogle lande.
At jeres ægteskab, indgået i din mands land, så er noget der ikke automatisk bliver registreret i danmark, men at i selv skal gøre opmærksom på det, er jo bare en formsag, som bare skulle ordnes ved at gå på den lokale borgerservice med jeres vielsesattest og nok også din mands pas (eller kopi) og så få jer registreret som værende gift.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 23.05.2012 11:46:20

Der er jo ikke noget register, som alle lande i hele verden har adgang til, hvor der står, hvem der er gift med hvem.

Det er derfor nødvendigt at gøre de forskellige landes myndigheder opmærksom på, at man er gift, for at få de rettigheder man er berettiget til.

At der så er noget man giver afkald på, må man jo have gjort sig klart inden man blev gift. De danske socialmyndigheder kan jo ikke vide, hvor mange penge din mand har, og hvor meget han tjener. Men han er forpligtet til at forsørge dig, uanset om han tjener 175 shilling om dagen eller 10.000. I burde have tænkt over, om i som familie ville være i stand til at klare jer for den indtægt i tilsammen har.

Og det bliver jo ikke bedre, når din mand kommer til Danmark, for så har du pligt til at forsørge ham med den indtægt du har, hvis han ikke er i stand til at finde et job med det samme.

Prøv at lave et budget over, hvad to voksne og et barn skal bruge af penge, og husk at se luksusfælden på TV3.

Besvar