Hej
Jeg har forsøgt at søge i forummet, men har ikke fundet svar på mine spørgsmål, så derfor bær over med mig hvis dette allerede er besvaret.
Min kone og jeg agter at søge om familiesammenføring, men er i tvivl om hvorledes kravet til dokumentation kan opfyldes.
Der står ingen steder på hvilket sprog dokumenterne, såsom diplomaer, eksamenspapirer, certificater osv skal præsenteres. Intet sted står der at dokumenterne skal oversættes til dansk eller evt engelsk. Der står blot i ansøgningsskemaet at de givne punkter skal dokumenteres.
Min kone er fra Brasilien, så kan vi gå ud fra, at vi ikke skal betale for oversættelse af alle dokumenterne fra portugisisk til dansk eller engelsk? Skal vi blot vedhæfte fotokopier af dokumenterne, når vi ansøger? Eller skal de legaliseres først?
På forhånd mange tak!
Mvh
Thomas
Oversættelse af dokumentation
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Oversættelse af dokumentation
For at spare jer selv for ærgelser senere, så få oversat alt til dansk - eller engelsk, hvis det er nemmere at finde en autoriseret oversætter til det, end til dansk.
Ligeledes for ikke at spare det forkerte sted, så få legaliseret al dokumentation. Det kan være umanerligt besværligt at få det gjort senere, da ikke alle ambassader i Danmark legaliserer 'deres egne' dokumenter.
Ligeledes for ikke at spare det forkerte sted, så få legaliseret al dokumentation. Det kan være umanerligt besværligt at få det gjort senere, da ikke alle ambassader i Danmark legaliserer 'deres egne' dokumenter.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hejsa
Jeg har fundet dette på den danske ambassade i Bangkok hjemmeside, jeg ved ikke om de samme regler gælder for Brasilien
Generelle oplysninger
Før ægteskab indgås, skal det godtgøres, at ægteskabsbetingelserne er opfyldt, og vielsen må ikke foretages, før myndighederne har attesteret dette i en såkaldt prøvelsesattest. Attesten er gyldig i 4 måneder.
I henhold til oplysninger fra Bryllupskontoret på Københavns Rådhus (Københavns Magistrat, 1. afd.) kræves følgende dokumenter forevist i forbindelse med udlændinges indgåelse af ægteskab i København:
1.Original fødselsattest og gyldigt pas.
2.Evt. dokumentation for navneændring, hvis relevant.
3.Evt. skilsmisseattest eller dødsattest, hvis det er relevant.
Specifikt om thailandske statsborgeres indgåelse af ægteskab i Danmark
Ambassaden har erfaring for, at de danske myndigheder kræver følgende dokumentation fra thailandske statsborgere:
1.Fødselsattest.
2.Civilstatusattest, udstedt af den thailandske statsborgers hjemkommune/distriktskontor.
3.Evt. skilsmisseattest, - eller i tilfælde af tidligere ægtefælles død, dødsattest.
4.Evt. navneændringsattest, hvis relevant.
5.Kopi af pas.
De originale dokumenter skal forinden indgåelse af ægteskab legaliseres på følgende måde:
1.Attesterne, og oversættelser af disse til engelsk *, legaliseres først i det thailandske udenrigsministeriums legaliseringsafdeling:
2. Herefter legaliserer ambassaden den af legaliseringsafdelingen påførte underskrift.
*Bemærk dog, at ambassaden forbeholder sig ret til at afvise at legalisere en oversættelse, som er behæftet med fejl, trods det at den allerede måtte være legaliseret i herværende udenrigsministerium.
Det anbefales derfor, at thailandske dokumenter, som oversættes til engelsk, sendes hertil for check af, at oversættelsen er korrekt, inden de indleveres til legalisering i det thailandske udenrigsministerium. Du kan derfor sende kopi af det originale dokument og oversættelsen samt kopi af den/de personers pas, som dokumentet tilhører (dette er for at sikre, at navne nævnt i det originale dokument er oversat korrekt). Dokumenter kan sendes til ambassadens e-mail: bkkamb@um.dk.
Ellers skriv til ambassaden i Brasilien
Jeg har fundet dette på den danske ambassade i Bangkok hjemmeside, jeg ved ikke om de samme regler gælder for Brasilien
Generelle oplysninger
Før ægteskab indgås, skal det godtgøres, at ægteskabsbetingelserne er opfyldt, og vielsen må ikke foretages, før myndighederne har attesteret dette i en såkaldt prøvelsesattest. Attesten er gyldig i 4 måneder.
I henhold til oplysninger fra Bryllupskontoret på Københavns Rådhus (Københavns Magistrat, 1. afd.) kræves følgende dokumenter forevist i forbindelse med udlændinges indgåelse af ægteskab i København:
1.Original fødselsattest og gyldigt pas.
2.Evt. dokumentation for navneændring, hvis relevant.
3.Evt. skilsmisseattest eller dødsattest, hvis det er relevant.
Specifikt om thailandske statsborgeres indgåelse af ægteskab i Danmark
Ambassaden har erfaring for, at de danske myndigheder kræver følgende dokumentation fra thailandske statsborgere:
1.Fødselsattest.
2.Civilstatusattest, udstedt af den thailandske statsborgers hjemkommune/distriktskontor.
3.Evt. skilsmisseattest, - eller i tilfælde af tidligere ægtefælles død, dødsattest.
4.Evt. navneændringsattest, hvis relevant.
5.Kopi af pas.
De originale dokumenter skal forinden indgåelse af ægteskab legaliseres på følgende måde:
1.Attesterne, og oversættelser af disse til engelsk *, legaliseres først i det thailandske udenrigsministeriums legaliseringsafdeling:
2. Herefter legaliserer ambassaden den af legaliseringsafdelingen påførte underskrift.
*Bemærk dog, at ambassaden forbeholder sig ret til at afvise at legalisere en oversættelse, som er behæftet med fejl, trods det at den allerede måtte være legaliseret i herværende udenrigsministerium.
Det anbefales derfor, at thailandske dokumenter, som oversættes til engelsk, sendes hertil for check af, at oversættelsen er korrekt, inden de indleveres til legalisering i det thailandske udenrigsministerium. Du kan derfor sende kopi af det originale dokument og oversættelsen samt kopi af den/de personers pas, som dokumentet tilhører (dette er for at sikre, at navne nævnt i det originale dokument er oversat korrekt). Dokumenter kan sendes til ambassadens e-mail: bkkamb@um.dk.
Ellers skriv til ambassaden i Brasilien
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Nu ER parret jo gift, men vejledningen mht. oversættelse og legalisering kan man nok godt følge - dog tror jeg, der er mindre risiko for misforståelse mht. navne o.l., når der oversættes mellem portugisisk og engelsk, end når det er mellem thai og engelsk
Mht. 'diplomer og eksamensbeviser', så læs forresten her:
http://www.iu.dk/anerkendelse
Mht. 'diplomer og eksamensbeviser', så læs forresten her:
http://www.iu.dk/anerkendelse
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Undskyld
emnet ligger under ægteskab og vielse og ikke under familiesammenføring og derfor læste jeg ikke indlægget ordentlig, undskyld
Jeg vil anbefalde at man sende en mail til den ambassade men ønsker at indlevere ansøgningen på eller til nyidanmark, hvis det er der man ønsker at aflevere ansøgningen.
Min erfaring er, at ambassaden svare inden for et par dage og nyidanmark har en lang svartid(det kan være det har ændret sig
emnet ligger under ægteskab og vielse og ikke under familiesammenføring og derfor læste jeg ikke indlægget ordentlig, undskyld
Jeg vil anbefalde at man sende en mail til den ambassade men ønsker at indlevere ansøgningen på eller til nyidanmark, hvis det er der man ønsker at aflevere ansøgningen.
Min erfaring er, at ambassaden svare inden for et par dage og nyidanmark har en lang svartid(det kan være det har ændret sig