HJÆLP til turistvisum!!!!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ramcan

HJÆLP til turistvisum!!!!

Indlæg af Ramcan » 06.05.2012 08:02:30

Hej der ude :)

Jeg er forlovet med en mand fra makedonien, og vi skal giftes til sommer.
Jeg skal derned til sommer, og vil gerne have han kan komme med mig hjem (turistvisum), når jeg vender tilbage til danmark. Det drejer sig om slut i juli. Det skal lige siges han kom som turist vinter 2011.

Jeg vil gerne udfylde invitationen nu, så det er overstået. Jeg har bare nogle spørgsmål, fordi nu er jeg blevet forvrirret efter jeg har læst de andres indlæg.

1. Kan jeg sætte kryds i forlovet/kæreste i invitationen, og under bemærkning skrive vi skal giftes til sommer?

2. Der står man skal vedlægge dokumentiatonen på at vi kender hinanden. Kan jeg vedhæfte min flybillet fra påsken? - Er det nok til at se vi sidst har mødets i makedonien??

3. Så er der et felt der hedder "formålet med ansøgningen" - hva skal jeg skrive der? Jeg vil have ham op som turistvisum. Er der noget specielt man kan skrive når det er forlovet?

4. Det kan godt være jeg har gjort noget dumt, men jeg har altså købt en billet over nettet, på samme ankomst dato som mig. Mangler jeg en rejseforsikring? --- Er det ik noget han skal sørger for at få, nede i makedonien???

5. Sorry.. Men det er sidste spørgsmål..

Han skal bo hos mig, jeg står for udgifter. Skal jeg vedlægge 3 lønsedler, på at jeg kan "forsørge ham" ???

HÅBER NOGLE KAN SVARE MIG!!! DET VIL HJÆLPE MEGET! :)

Ps. hvis der er noget andet vigtigt jeg skal tage stilling til, så please skriv!!!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJÆLP til turistvisum!!!!

Indlæg af mh1 » 06.05.2012 13:00:27

1) sæt bare kryds, men du behøver ikke skrive noget om jeres bryllupsplaner. Det har ingen indflydelse på om han får visum.

2) har du nogle billeder af jer sammen, har I sms'et eller mailet? Så vedlæg kopi af det, det er bedre.

3) nej, skriv blot 'besøge forlovet'.

4) rejseforsikring skal han selv tegne i Makedonien.

5) ja, vedlæg gerne de seneste 3 lønsedler i kopi.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 06.05.2012 19:36:20

Det var en stor hjælp :)
Kæmpe tak..

Er der nogle krav om hvor meget man skal tjene, når man vedlægger 3 lønsedler?
Jeg er elev i kommunen, så det ikke lige ... :/ HÅBER ikke det bliver grunden til han ikke kan komme.

I VU2 invitationen(privat) står der:
Har du mødt personen personligt.

Hvis ja, hvor(land) og hvornår har du sidst mødt ansøger? vedlæg gerne dokumentation for dette.

I mine ører lyder det som om man skal vedlægge en flybillet, så man kan se hvor og hvornår man sidst har mødt ansøgeren.. Tager jeg fejl?

Jeg kan bare ikke se hvordan en mail eller en sms, skal bevise hvor vi sidst har mødtes?
Måske et billed, ja- dem har vi massere af.. :)

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 07.05.2012 06:23:59

Jeg har lige søgt turist visum til min kæreste fra Thailand og jeg skulle ikke vedlægge nogen papir vedr. min lønforhold

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.05.2012 07:24:13

I stedet for flybillet er det nok bedre at tage kopi af dit pas med den side, hvor der blev stemplet for indrejse i Makedonien. Eller i hvert fald skal du snarere vedlægge boarding pass end billet, for billetten viser jo ikke, om den faktisk blev anvendt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 08.05.2012 19:11:50

Hej igen.

Jeg har ringet til Visa kontoret i dag. Hun var lidt svær at forstå, men jeg forstod på hende at Hun sagde jeg ikke skulle vedlægge lønseddeler.

Så sagde hun også jeg skulle vedlægge min reserveret billet.

Da jeg spurgte hende om dokumentere hvor vi sidst har set hinanden

Sagde hun:
Pas stempel
Billed
Gammel flybillet.

Problemet er at nu jeg har tjekket alle mine sider fra passet, og jeg har ikke fået et stempel fra min ferie i makedonien (påske 2012)

HVAD SKAL JEG GØRE??

Jeg vil vedlægge et par bilelder, og et bordingpass.

Jeg mellemlandende i ljubljana. Så det er fra Ljublana-copenhagen
men der står jo SKOPJE ALEXANDER THE GREAT AIRPORT.

Andet kan jeg ikke finde :( :(

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.05.2012 07:23:30

Ingen panik. Du sender, hvad du har. Andet kan du jo ikke gøre.

De fleste steder ved de godt, at man ikke nødvendigvis ankommer til en lufthavn i den by, man skal opholde sig i under besøget, og at man ved transfer måske kun får indrejsestempel i den første lufthavn indenfor et bestemt område.

Hvis din kæreste fx ankommer til Danmark/Schengen via Schipol i Holland, så vil han formodentlig også kun have et indrejsestempel fra Holland, men ikke noget fra DK. Og omvendt et udrejsestempel fra DK, men ikke noget fra Holland.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 10.05.2012 19:59:18

Nu har jeg udfyldt invitationen.
+ har jeg vedlagt billed+bordingpass+tidligere billet+reseveret billet.

Jeg har lige et sprøgsmål, som håber en kan svare på..

Nu skal jeg sende ham papirene, hvor han så skal ned på ambassaden.
Men skal han have rejseforsikringen med der -- eller kan han gøre efterfølgende ??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2012 13:15:07

Han skal have bevis for tegnet rejseforsikring med, naar han afleverer ansoegningen.

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 12.05.2012 19:53:54

fundiver199 skrev:Han skal have bevis for tegnet rejseforsikring med, naar han afleverer ansoegningen.

Mange tak!!! :) :)

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 17.05.2012 17:40:28

Hej igen en eller anden :)

Er blevet TOTAL forvirret nu..

Historien er min forlovede har været over i den danske ambassade i makedonien, og de sagde følgende til ham:
De sagde til ham, han ikke behøves invititationen, og han sagtens kan rejse - hvis han har makedonsk pas(og det har han)

Han sagde også at de ikke kan give ham "stempel/godkendelse" - fordi grænserne er åbne.

Han havde alt klar, jeg havde sendt alle de relevante dokumenter samt havde han lavet forsikring.

Jeg vil så gerne have han kommer med mig hjem i juli måned. Mit håb forsvinder bare nu..

Hvad kan jeg gøre???? :-/

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.05.2012 18:57:01

Sakset fra nyidanmark:
"11.12.2009
Visumfri indrejse for statsborgere fra Serbien, Montenegro og Makedonien

Statsborgere fra Serbien, Montenegro og Makedonien (FYROM) kan fra den 19. december 2009 visumfrit rejse ind i et Schengenland, herunder Danmark, i op til tre måneder i løbet af en seksmåneders periode. Visumfriheden er betinget af, at den pågældende er i besiddelse af et gyldigt biometrisk pas/rejsedokument – det vil sige et pas med pasindehaverens personlige oplysninger lagret elektronisk i passet. "

Du skal så sandelig ikke være bekymret, tværtimod kan du nu glæde dig helt uhæmmet :D
mh
Rådgiver for ÆUG

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 17.05.2012 20:54:00

Uha nu stiger håbet igen :D

Super, tak !!!

Men når jeg så skal hjem fra Makedonien, og han tager med mig. Så skal han bare vise sit pas?

Har jeg forstået det rigtig?

Er der overhoved ikke noget, man så skal have med?

Jeg bare bange for, jeg får problemer i lufthavnen - både i dk og makedonien...
Hans billet er fra d. 27 juli til den 18 oktober.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.05.2012 06:12:36

Hvorfor skulle lige netop HAN få problemer, hvis han har et biometrisk pas? ALLE makedonere er jo visumfri, og har været det i 3 år, så nu ved både ansatte i flyselskaberne og paskontrollen at de er det, og det ved de skam også i paskontrollen i DK.

Han skal medbringe alle sine identifikationspapirer (og en civilstandsattest, hvis I skal giftes i DK, ellers vielsesattesten), eksamensbeviser og andet, der viser hans kvalifikationer. Han skal sørge for at få en 'apostille' på de vigtigste dokumenter (så er de legaliseret). Hvis det er svært at finde en oversætter, der kan oversætte til ordentligt engelsk (dansk), så kan oversættelse klares i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar