"Faktisk og reelt ophold" og udvekslingsophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pastry

"Faktisk og reelt ophold" og udvekslingsophold

Indlæg af Pastry » 02.05.2012 22:13:37

Hejsa!

Jeg skrev herinde for snart to år siden omkring min situation med min amerikanske kæreste. På tidspunktet var jeg på vippen til at starte min datalogi-uddannelse på Århus Universitet, og er nu snart færdig med mit andet år, og starter mit bachelorprojekt til August. Min kæreste og jeg har kæmpet med afstanden som så mange andre, og da hun ikke har noget job pt. har hun besøgt mig i 3 måneder ad gangen et par gange.

Om lidt over et år skulle jeg gerne have afsluttet min bachelor, hvilket betyder, at jeg ville kunne flytte til Sverige med min kæreste, blive gift, og efter nogle måneder forsøge at flytte tilbage til Danmark. I mellemtiden er jeg blevet lidt hooked på idéen om en kandidatoverbygning til min uddannelse, og da jeg gerne vil følges med mine medstuderende hele vejen er jeg ikke alt for glad for idéen om at udskyde overbygningen med et år pga. Sverige-omstændighederne. (Desuden er jeg pt. 25 år gammel, og frygter lidt at min alder kan blive et minus, hvis jeg først er færdig som 29-årig - måske er jeg bare paranoid; heraf intet negativt om 29+ årige, men IT-branchen kører stærkt, og jeg ved ikke hvor sultne arbejdsgivere er efter "ungt kød").

Det viser sig til gengæld, at min uddannelse åbner op for et meget attraktivt udvekslingssystem, hvor jeg i et halvt år kan studere i udlandet. Umiddelbart lyder det jo som et perfekt tidsrum at flytte til Sverige i, og således slå to fluer med et smæk.

Hvis jeg kan få mig et udvekslingsophold i Sverige vil jeg kunne få min SU med mig, og dermed have en vis økonomisk støtte. Hvis jeg antagelsesvist kan få en bolig til samme leje som min nuværende (2000-2500 kr. om måneden) kan jeg uden tvivl forsørge både mig og min kæreste i den tid - specielt hvis hun også får mulighed for at arbejde.

Og nu til spørgsmålene:

1) Vil et sådant ophold betragtes som et "faktisk og reelt ophold", eller vil UdlændingeService se på opholdet som det, det er? Med andre ord, er der en vis risiko i at flytte som studerende fremfor arbejdstager?

2) Hvilken betydning har udstedelse af opholdskort i forbindelse med, at jeg er studerende? Vil jeg være nødsaget til at finde et arbejde ved siden af mit studie (eller "være arbejdstager") for at min kæreste kan få et opholdskort?

3) Hvis vi når så langt, som at mit udvekslingsophold er ved at være nået sin ende, og vi søger om at få lov til at komme tilbage til Danmark og får afslag, vil min kæreste da være nødsaget til at flytte tilbage til USA? I så fald skal vi vel starte helt forfra når min overbygning er færdig?

4) Hvad synes I om sagen? Er det bedre at udskyde eller helt droppe kandidatoverbygningen, og bare "play it safe" i Sverige? Jeg vil meget gerne høre nogle personlige holdninger ved siden af alt det tekniske :]

Det var måske lidt af en lang smøre, men håber min problemstilling er klar nok :] Ellers skal I være hjertens velkomne til at bede om uddybning ^_^

Pastry

Re: "Faktisk og reelt ophold" og udvekslingsophold

Indlæg af Pastry » 02.05.2012 22:28:53

Hovsa, jeg kom lige til at læse indlægget om problemerne med fri bevægelighed i Sverige. Umiddelbart lader det til, at den nemmeste og mindst problemfyldte løsning er enten at tage en pause mellem bachelor og kandidat, eller helt droppe kandidaten.

Hvis vi helt bryder de praktiske bånd mellem Danmark og Sverige (ingen uddannelse/arbejde "in progress" i Danmark, og ingen bolig i Danmark), er vi så helt fri af de omstændigheder der nævnes i indlægget, eller har jeg misforstået noget?

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 03.05.2012 05:59:49

Jeg var i Spanien et halvt år som udvekslingsstuderende, og vi er blevet godkendt under EU-reglerne, så det kan sagtens lade sig gøre at bruge den model. At du finder et studiejob, ændrer ikke på det faktum, at du er studerende, og dette vil stadig være dit primære erhverv.

Problemerne i Sverige går på, at det vil blive svært for din kæreste at opnå ophold i Sverige, men hvis du alligevel kun påtænker at bo der i et halvt år, ville hun jo heller ikke kunne nå at lave en hel masse, og så er tabet måske ikke så stort.

Det vigtige er, at DU har reelt og faktisk ophold i Sverige, og at du kan bevise dette. Har du haft dette, må din kæreste følge med dig, når du vender tilbage til Danmark, også selvom hun ikke har nået at få selvstændig opholdstilladelse i Sverige.

Du kan naturligvis også vælge modellen som arbejdstager i et andet EU-land, og jeg kan ikke afgøre for dig, om det ene eller det andet er det bedste, men som du kan se af mine kommentarer, er et udvekslingsophold bestemt muligt. Hvis du klikker på mit brugernavn, vil du kunne se mine tidligere indlæg, og i dem har der været en masse snak om det at være studerende og udnytte EU-reglerne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2012 06:34:47

1) Forudsat at dokumentationen er i orden, burde der ikke være nogen problemer.

2) Studerende skal bare skrive under på en erklæring om, at de vil forsørge sig selv og familien, og herefter også gøre det. Så hvis du læser i Sverige, vil der ikke være nogen krav om, at du skal have en indtægt af en bestemt størrelse. Det krav gælder kun for "personer med tilstrækkelige midler" som f.eks. kan være grænsegængere, ledige på danske dagpenge eller (førtids)pensionister.

3) Ja hvis man hverken har opholdstilladelse eller EU-opholdsret i Danmark, så kan man selvfølgelig ikke bo her. Det er klart.

4) Det eneste sikre er døden og skatter. Herudover er man jo så lidt bedre stillet i Danmark, hvis man har været arbejdstager i et andet EU-land. Så hvis du kan finde et job i din sommerferie f.eks. 10 uger som stuepige på et norsk hotel, var det da en overvejelse værd at gøre det sådan i stedet. Så er der ingen forsørgelseskrav, når I vender hjem til Danmark, og din mand kan dermed efter 3 måneder i princippet gå op og hæve kontanthjælp, hvis jeres samlede indtægt er under cirka 20.500 DKK om måneden før skat. Og desuden er der måske også lidt færre diskussioner med Udlændingestyrelsen. Alle de afslag, som ÆUG´s rådgivning ser, eller som vi hører om i forum, handler om "personer med tilstrækkelige midler" og ikke om arbejdstagere.

Mht. problemerne med personnummer i Sverige, kan I jo bare vælge at acceptere, at din mand ikke får et sådant i de cirka 6 måneder, I skal bo der. Det vil nok også være svært for dig at få et svensk personnummer, da svenskerne som udgangspunkt kræver, at man skal have til hensigt at bo der i 12 måneder. Og det har du jo ikke umiddelbart, hvis der er tale om et på forhånd begrænset udvekslingsophold, der varer i 1 semester.

Men det vigtigste er vel også, at din mand får opholdskort i Danmark, og ikke at han får personnummer i Sverige. Det svenske personnummer er jo kun rigtig vigtigt, hvis man har tænkt sig at bo i Sverige i længere tid.

Og omkring sygesikring (hvis han nu faktisk skulle blive syg), kan I jo dække jer ind med en billig privat forsikring fra f.eks.

www.mnui.com

Det koster ikke alverden at sikre sig en basisdækning på 50.000 USD i ½ år eller mere.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2012 06:35:45

PS. Da de danske regler lempes pr. 15. maj 2012, var det måske også en mulighed bare at søge efter dem?

Besvar