Gode raad til den nemmeste maade at faa en adresse i Sverige
Gode raad til den nemmeste maade at faa en adresse i Sverige
Hej.
Jeg bor i oejeblikket i Argentina med min columbianske kaereste, og vi har planlagt at gifte os for at flytte til Sverige sammen.
Vores stoerste problem er, at jeg skal have adresse og vaere registreret i Sverige, foer vi kan soege om familiesammenfoering, da jeg som sagt bor i Argentina paa nuvaerende tidspunkt. Jeg tager tilbage til Danmark d. 23. august, hvor jeg gerne skulle finde en bolig lynhurtigt, da vi gerne vil ansoege saa hurtigt som muligt derefter. Men som jeg kan forstaa er mange danskeres erfaring, at det tager tid at finde en bolig i Sverige, da der er flere krav end i Danmark.
Faktisk har jeg kun brug for en svenk adresse, da jeg har et sted at bo i Danmark, og ikke har taenkt mig at flytte til Sverige foer min kaereste kommer dertil - og saa er planen at finde noget 'ordentligt' til os begge. Saa vidt jeg har kunne laese mig frem til, er der ingen krav til min bolig, naar vi ansoeger, fordi jeg er unions-borger.
Mit spoergsmaal er derfor: hvad er den nemmeste og billigste maade at faa en adresse i Sverige paa, hvis jeg ingen krav har til boligen eller belliggenheden?
Jeg har ogsaa taenkt paa bare at flytte min adresse til en bekendt i Sverige uden egentlig at bo der, men er lidt i tvivl om det ville kunne faa konsekvenser for vores ansoegning, hvis det bliver opdaget at jeg ikke bor der sammen med den bekendte?
Hvad ville det bedste vaere at goere i denne situation?
Venlig hilsen
Stina
Jeg bor i oejeblikket i Argentina med min columbianske kaereste, og vi har planlagt at gifte os for at flytte til Sverige sammen.
Vores stoerste problem er, at jeg skal have adresse og vaere registreret i Sverige, foer vi kan soege om familiesammenfoering, da jeg som sagt bor i Argentina paa nuvaerende tidspunkt. Jeg tager tilbage til Danmark d. 23. august, hvor jeg gerne skulle finde en bolig lynhurtigt, da vi gerne vil ansoege saa hurtigt som muligt derefter. Men som jeg kan forstaa er mange danskeres erfaring, at det tager tid at finde en bolig i Sverige, da der er flere krav end i Danmark.
Faktisk har jeg kun brug for en svenk adresse, da jeg har et sted at bo i Danmark, og ikke har taenkt mig at flytte til Sverige foer min kaereste kommer dertil - og saa er planen at finde noget 'ordentligt' til os begge. Saa vidt jeg har kunne laese mig frem til, er der ingen krav til min bolig, naar vi ansoeger, fordi jeg er unions-borger.
Mit spoergsmaal er derfor: hvad er den nemmeste og billigste maade at faa en adresse i Sverige paa, hvis jeg ingen krav har til boligen eller belliggenheden?
Jeg har ogsaa taenkt paa bare at flytte min adresse til en bekendt i Sverige uden egentlig at bo der, men er lidt i tvivl om det ville kunne faa konsekvenser for vores ansoegning, hvis det bliver opdaget at jeg ikke bor der sammen med den bekendte?
Hvad ville det bedste vaere at goere i denne situation?
Venlig hilsen
Stina
Re: Gode raad til den nemmeste maade at faa en adresse i Sve
Hej,
I kan også overveje at din ægtefælle søger efter de nationelle regler hvor der kun behøver at være en intenetion om at flytte til Sverige. Sådan fik min kone en svensk nationel opholdstilladelse tilbage i 2006 dengang vi boede i Honduras og skulle flytte til Sverige et halvt år senere.
Dog er der lang ventetid og din ægefælle skal søge i sit bopælsland.
I kan også overveje at din ægtefælle søger efter de nationelle regler hvor der kun behøver at være en intenetion om at flytte til Sverige. Sådan fik min kone en svensk nationel opholdstilladelse tilbage i 2006 dengang vi boede i Honduras og skulle flytte til Sverige et halvt år senere.
-
fundiver199
Det får selvfølgelig den konsekvens, at du bliver tvangsafmeldt folkeregisteret i Sverige, og at jeres ansøgning om familiesammenføring bliver afslået. Desuden kan der måske blive tale om straf af en eller anden karakter, navnlig hvis du har opnået en økonomisk fordel ved din falske adresse f.eks. i form af skattebesparelse.Stina_11 skrev:Jeg har ogsaa taenkt paa bare at flytte min adresse til en bekendt i Sverige uden egentlig at bo der, men er lidt i tvivl om det ville kunne faa konsekvenser for vores ansoegning, hvis det bliver opdaget at jeg ikke bor der sammen med den bekendte?
Det bedste er ikke at begå kriminalitet. Så bliver man hverken opdaget eller straffet. Og det er selvfølgelig kriminelt at have en falsk adresse. Man skal have sin adresse der, hvor man reelt bor. Eller i mere tekniske termer: Der hvor man har centrum for sine livsinteresser.Stina_11 skrev:Hvad ville det bedste vaere at goere i denne situation?
Både danske og svenske myndigheder har til orientering kraftig fokus på danskere med falsk adresse i Sverige, netop fordi der er indtil flere motiver hertil i form af de danske familiesammenføringsregler og de danske bilafgifter.
-
fundiver199
Der er for nylig indført en online ansøgningsprocedure, hvor ventetiden kun skulle være 3 måneder. Så det lyder da som en meget oplagt mulighed for Stina_11, at de kan søge efter Sveriges nationale regler, medens de begge opholder sig i Argentina.thore71 skrev:Dog er der lang ventetid og din ægefælle skal søge i sit bopælsland.
thore71, havde du boet i Sverige tidligere, så du allerede havde et svensk personnr.? For mig bekendt vil Migrationsverket ikke behandle nogen ansøgninger, hvor referenten ikke kan identificeres med et svensk personnr.thore71 skrev:Hej,
Ja, jeg havde et svenskt personnummer men jeg har ikke på fornemmelsen at det var et krav, men jeg er ikke helt sikker.
Ved ansøgningstidspunktet boede jeg i Honduras. Det var dengang mere end 15 år siden jeg boede i Sverige.
Ved ansøgningstidspunktet boede jeg i Honduras. Det var dengang mere end 15 år siden jeg boede i Sverige.
Jeg er ret sikker på, at det er et krav, at man har et svensk personnr.
Det er derfor reelt kun muligt at gøre på den måde, hvis man er svensk statsborger, eller hvis man har været bosat i Sverige tidligere.
Det er derfor reelt kun muligt at gøre på den måde, hvis man er svensk statsborger, eller hvis man har været bosat i Sverige tidligere.
Mange tak for svarene.
Ud fra reglerne paa migrationsverket og det den svenske ambassade her i Argentina har kunnet informere os, saa SKAL jeg have adresse i Sverige, netop for at faa et svensk personnummer. Saa jeg tror heller ikke den gaar med blot at have hensigten at flytte til Sverige.
Jeg var ikke klar over det store fokus paa danskeres falske addresser i Sverige, og set i det lys, saa er det med at faa addresse hos en bekendt jo bare ikke en mulighed.
Hvordan forholder det sig saa, hvis jeg har et reelt vaerelse eller en lejlighed i Sverige, men stoerstedelen af tiden opholder mig hos mine foraeldre i Danmark? - Ud over min ene bekendte, kender jeg ingen mennesker i Sverige, saa det ville blive meget ensomt at bo derovre. Forlanger skatteverket yderligere dokumentation for at man reelt set bor i landet end en addresse? Som fx. kvitteringer for at have handlet osv. Synes min veninde snakkede om netop dette paa et tidspunkt, men har ikke fundet noget skrevet om det nogen steder - heller ikke herinde i AEUG' vejledninger. Og er der et krav for hvor laenge man skal have boet i landet, foer man kan blive folkebogfoert?
Ud fra reglerne paa migrationsverket og det den svenske ambassade her i Argentina har kunnet informere os, saa SKAL jeg have adresse i Sverige, netop for at faa et svensk personnummer. Saa jeg tror heller ikke den gaar med blot at have hensigten at flytte til Sverige.
Jeg var ikke klar over det store fokus paa danskeres falske addresser i Sverige, og set i det lys, saa er det med at faa addresse hos en bekendt jo bare ikke en mulighed.
Hvordan forholder det sig saa, hvis jeg har et reelt vaerelse eller en lejlighed i Sverige, men stoerstedelen af tiden opholder mig hos mine foraeldre i Danmark? - Ud over min ene bekendte, kender jeg ingen mennesker i Sverige, saa det ville blive meget ensomt at bo derovre. Forlanger skatteverket yderligere dokumentation for at man reelt set bor i landet end en addresse? Som fx. kvitteringer for at have handlet osv. Synes min veninde snakkede om netop dette paa et tidspunkt, men har ikke fundet noget skrevet om det nogen steder - heller ikke herinde i AEUG' vejledninger. Og er der et krav for hvor laenge man skal have boet i landet, foer man kan blive folkebogfoert?
Der er krav op at man har reelt og faktisk ophold
Så det nemmest er at flytte reelt til Sverige, og intet andet
Og man kan jo se det som en lille "inverstering" i et familieliv, der ikke efterfølgende bliver stresset af point krav, og ændrede regler hele tiden.
Hvis man tænker positivt på det, kan det som regel også vendes til noget positivt, for mit eget vedkommen, var jeg også lidt bange for at tiden kunne blive lang, så jeg tog min racercykel med, og så var planen at kører omgivelserne tynde
Så tænk positivt, og lave planer for hvordan du kan beskæftige dig selv, og din ægtefælle.
mvh DBS
Så det nemmest er at flytte reelt til Sverige, og intet andet
Og man kan jo se det som en lille "inverstering" i et familieliv, der ikke efterfølgende bliver stresset af point krav, og ændrede regler hele tiden.
Hvis man tænker positivt på det, kan det som regel også vendes til noget positivt, for mit eget vedkommen, var jeg også lidt bange for at tiden kunne blive lang, så jeg tog min racercykel med, og så var planen at kører omgivelserne tynde
Så tænk positivt, og lave planer for hvordan du kan beskæftige dig selv, og din ægtefælle.
mvh DBS
Du skal som udgangspunkt opholde dig flest nætter om ugen eller måneden på din bopæl i Sverige for at have en svensk folkeregisteradresse. Dvs., du kan lovligt opholde dig 3 nætter om ugen i Danmark. Og hvis du fx arbejder i Danmark, kan Skatteverket bede om dokumentation for din pendling og beviser på, at du reelt bor i Sverige.
Man må naturligvis også gerne tage på ferieophold udenlands, når man bor i Sverige, men hvis du er bortrejst i mere end 6 måneder fra din svenske bopæl kan det være, at du skal afmeldes det svenske folkeregister. Og de færreste har nok så lang ferie.
Man må naturligvis også gerne tage på ferieophold udenlands, når man bor i Sverige, men hvis du er bortrejst i mere end 6 måneder fra din svenske bopæl kan det være, at du skal afmeldes det svenske folkeregister. Og de færreste har nok så lang ferie.
-
fundiver199
Så har du proformaadresse, hvilket som tidligere nævnt er kriminelt og strafbart og noget, som myndighederne har meget fokus på. Dette gælder især, hvis I senere vil flytte videre til Danmark ved anvendelse af EU-reglerne. Så går Udlændingestyrelsen meget nøje ind i en kontrol af, hvor du faktisk har opholdt dig ved f.eks. at undersøge dit indkøbsmønster, hvor du taler i telefon, og hvor meget el der er brugt i din svenske bolig.Stina_11 skrev:Hvordan forholder det sig saa, hvis jeg har et reelt vaerelse eller en lejlighed i Sverige, men stoerstedelen af tiden opholder mig hos mine foraeldre i Danmark?
Og så vil det jo fremgå, hvis du det meste af tiden har opholdt dig hos dine forældre i Danmark, og I vil alene på den baggrund få afslag. Så dumt, dumt, dumt, dumt, dumt er det eneste, der kan siges om det. Du skal, som DBS skriver det, flytte reelt, og det vil selvfølgelig også sige, at du skal opholde dig på din bopæl, når du ikke lige er på ferie eller familiebesøg eller lignende.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvor meget familie og hvor mange venner har du og din kæreste i Argentina? Og hvor meget familie og hvor mange venner vil din kæreste have i hhv. Sverige og DK, når han kommer?
I mine øjne tænker du meget snævert og kortsigtet, i betragtning af at du og din kæreste er i færd med at planlægge resten af jeres liv. Jeg sidder på 4. år i 'venteposition' på at kunne flytte helt og holdent ind i vores lejlighed, som godt nok ligger i samme land som vi bor i lige nu, men så langt væk at køreturen dertil er 1300 km, længere end turen fra Umeå i Nordsverige til Malmø eller København. Det er en af de omkostninger, jeg gladeligt tager med, for at kunne være sammen med min mand.
I mine øjne tænker du meget snævert og kortsigtet, i betragtning af at du og din kæreste er i færd med at planlægge resten af jeres liv. Jeg sidder på 4. år i 'venteposition' på at kunne flytte helt og holdent ind i vores lejlighed, som godt nok ligger i samme land som vi bor i lige nu, men så langt væk at køreturen dertil er 1300 km, længere end turen fra Umeå i Nordsverige til Malmø eller København. Det er en af de omkostninger, jeg gladeligt tager med, for at kunne være sammen med min mand.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG