Tilbagerejse tillladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pkm

Tilbagerejse tillladelse

Indlæg af pkm » 01.05.2012 07:54:29

Hej alle i søde og hjælpsomme mennesker!

Jeg synes jeg her i forum har læst at det er muligt at få en tilbagerejsetilladelse til sin ægtefælle, så man kan besøge ægtefællens hjemland, mens man venter på svar på opholdskort.

Jeg håber på at der måske er nogle der kan forklare mig om det på nogen måde er muligt at besøge sin ægtefælles hjemland i sommerferien når vi pt bor i Sverige, har søgt svensk opholdskort (men højst sansynligt ikke får det) og planlægger at søge om opholdskort i Danmark efter EU-reglerne i midt/slut juni. Vi vil gerne blive boende i Sverige mens vi venter på svar, men nogle omstændigheder har gjort at vi gerne vil besøge min ægtefælles familie i sommerferien, hvis det er muligt.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig, mange tak for jeres fantastiske forum.

fundiver199

Re: Tilbagerejse tillladelse

Indlæg af fundiver199 » 01.05.2012 08:43:02

Man kan få en tilbagerejsetilladelse, hvis man bor i Danmark, men Sverige har ikke en tilsvarende ordning. Så hvis din ægtefælle forlader Sverige, må hun søge om et nyt visum for at komme tilbage igen. Det kan hun gøre på den svenske ambassade i det land, hvor hun opholder sig. I ÆUG har vi ikke kendskab til nogen, der har gjort sådan, så I vil blive forsøgskaniner, hvis I gør det. Og derfor er der ingen, der kan garantere jer, at det bliver hverken let eller hurtigt at få udstedt et nyt visum.

En anden mulighed er at besøge din ægtefælles hjemland i sommerferien, og at din ægtefælle så bare bliver der og søger om familiesammenføring efter Sveriges nationale regler. Hvis ansøgningen afleveres elektronisk, skulle det tage cirka 3 måneder, og når de er gået, kan din ægtefælle så rejse tilbage til Sverige igen, hvorefter der ikke er mere ventetid.

pkm

Re: Tilbagerejse tillladelse

Indlæg af pkm » 01.05.2012 09:04:32

Okay, tænkte nok at det var svært.
Vi ønsker at bruge EU-reglerne og flytte tilbage til Danmark helst så hurtigt som muligt, så nationale svenske regler er ikke en fordel i vores tilfælde. Vi håbede bare på at det måske var muligt at besøge min ægtefælles familie i sommerferien. Men det lyder lidt for risikabelt, så det må vente til vi har fået svar på dansk opholdskort og er flyttet tilbage til Danmark.

Men mange tak for svaret :)

Besvar